Norrlandsbrigader

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Norrlandsbrigader

Inlägg av Rickard » 31 mars 2009, 21:46

Axial skrev:brigadskyttekompani,
Vad var detta för kompani?

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Norrlandsbrigader

Inlägg av Wedman » 31 mars 2009, 23:13

Det är skillnad på brigad och "brigad".

Alla förband som ingick i en brigad benämndes efter vilken typ brigaden var av.

Förband ingående i pansarbrigad fick förleden pansar-
Förband ingående i norrlandsbrigad fick förleden norrlands- (Ganska självklart än så länge men nu kommer det trixiga)
Förband ingående i infanteribrigad org 66 fick förleden infanteri-
Förband ingående i infanteribrigad org 77 fick förleden brigad-

Till exempel:
Pansarhaubitsbataljon
Norrlandsingenjörbataljon
Infanteriluftvärnskompani eller
Brigadskyttekompani

Det var alltså bara förband inom IB 77-organisationen som var brigadförband! :?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Norrlandsbrigader

Inlägg av Rickard » 31 mars 2009, 23:40

Wedman skrev: Förband ingående i infanteribrigad org 77 fick förleden brigad-

..

Brigadskyttekompani

Det var alltså bara förband inom IB 77-organisationen som var brigadförband! :?
Aha! Förstås lite klurigt. Jag hade fått för mig att vissa kompanier som hette brigad-någonting var en sorts "extraförband" inom brigaden, som ej tillhörde något av de vanliga bataljonerna, och var någon form av brandkårsförband för brigadchefen. Tycker mig ha hört det om ett pvrobotkompani i just nb-brigad, men kanske en missuppfattning?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Norrlandsbrigader

Inlägg av MD650 » 1 april 2009, 17:18

Rickard skrev: Jag hade fått för mig att vissa kompanier som hette brigad-någonting var en sorts "extraförband" inom brigaden, som ej tillhörde något av de vanliga bataljonerna, och var någon form av brandkårsförband för brigadchefen. Tycker mig ha hört det om ett pvrobotkompani i just nb-brigad, men kanske en missuppfattning?
Nja, du har rätt. "Extra förbanden var brigadchefens "egna" förband som han hade handlingsfrihet med. T.ex. pvkomp, bandpvkomp, skomp.
Men normalt var dessa mer eller mindre underställda andra förband (d.v.s. bataljonerna) eller så löste det en specifik uppgift inom brigaden typ skomp.
Men han kunde välja att själv leda dessa förband för att ha en "egen" larmstyrka.
:)

C Fagervall
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 2 mars 2008, 22:57

Re: Norrlandsbrigader

Inlägg av C Fagervall » 21 mars 2010, 06:42

MD650 skrev:
Stellan Bojerud skrev:Efter att haft en trevlig stund med "Arméhandboken" känner jag mig vilsen. Där listas per 1972 NB 19, NB 20, NB 35, NB 50 och NB 51. Då skulle alltså I 20 Umeå ha satt upp två NB.

Men från början var det bara fyra. IB 19 var den första. Org-63.

FB 78 innehöll 11 IB 77, 9 IB 66, 4 PB 63, 5 NB 69.

Vill minnas att I 13 Falun satte upp IB 13 Org-77, som omorganiserades till NB.

NB Org-85 genomfördes 1985-87.

Så har det funnits sex NB?
Låter konstigt med fem NB 69? Har för mig att I 20 bara utbildade en brigad men är osäker.

Det stämmer. Framtill 84-85 hade I 13 en 66M- resp en IB 77-brigad. IB 77-brigaden omorgades till NB 85.

:)

Angående norrlandsbrigader. Från början uppsattes fyra dito med organisation 64 mellan 1964-67. Dessa var från I 5 Jämtland : NB 35, I umeå satte I 20 upp två "NB 64" nämligen NB 20 och NB 50 slutligen I 19 i Boden med NB 19.
(skillnaden mellan NB 64 och NB 69 är i stort samma som mellan IB 66 och IB 66 R d.v.s. att skytteplutonen har fem grupper i de första organisationerna, tre skgrp, en kspgrp och en grggrp, när NB 69 och IB 66 R införs år 1969 utgår kspgruppen).

1970 har Milostaben i Boden räknat ut att man behöver mer kvalificerade anfallsförband närmare finska gränsen, ingående i Fo 66 och Fo 67. Fördelningarnas strid skall börja först vid Kalix älv enligt grundplanerna.
Lösningen blir att 1972-74 så utgår IB 20 som brigad. Dess tre skyttebataljoner bildar 12. och 13. Norrlandsskyttebataljon F . (tidigare fanns 11. Nskyttebataljon F ur 1 19 med krigsuppgift kring Gällivare).
Kanske gör man redan nu en reducering med en Nskbataljon p.g.a personal och mtrlbristen.

I stället blir 1972-74 infanteribrigaden IB 51 från Sollefteå norrlandsbrigad med beteckningen NB 51. Denna brigad har tidigare ingått i 15. Fördelningen Milo ÖN med gruppering Kalix - Töre. Då även underställd ett eller två fristående bandvagnskompanier för att delvis få översnökapacitet.

Nya NB 51 övertager tidigare NB 20:s uppgifter inom 3. Fördelningen med utgångsgruppering Överkalix - Korpilombolo.

Som ersättning för IB 51 inom 15. Förd tillförs IB 44 från I 14 i Gävle. Denna brigad ingick tidigare i 2. Förd. med utgångsgruppering i Norra Hälsingland. Nu förstärks även IB 44 med två fristående bandvagnskompanier och blir i stort sett en norrlandsbrigad i praktiken.

IB 44 blir 1991 den 44. Fo stridsgruppen, med samma uppgifter som tidigare. Denna stridsgrupp utgå med Försvarsbeslutet 1997.

MVH C Fagervall (f.d. Yoff på I 15 och I 16).

King Kong
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: 31 januari 2007, 22:30
Ort: Norrbotten

Re: Norrlandsbrigader

Inlägg av King Kong » 6 maj 2015, 10:20

Fråga:

Hur tänkte man uppträda med de tidigare versionerna av Norrlandsbrigad (63/69R) under barmarksperioden? Var det cykeltolkning som gällde? Som jag har förstått det var det först med omorganisationen med NB85 som hela truppen kunde åka uppsuttet...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Norrlandsbrigader

Inlägg av MD650 » 6 maj 2015, 12:16

King Kong skrev:Fråga:

Hur tänkte man uppträda med de tidigare versionerna av Norrlandsbrigad (63/69R) under barmarksperioden? Var det cykeltolkning som gällde? Som jag har förstått det var det först med omorganisationen med NB85 som hela truppen kunde åka uppsuttet...
Ja och man cykeltolkade även vintertid fram till vägslut för att därefter skidtolka.
Har hört från de som var med på den gamla kungens tid att ibland genomfördes det tolkövningar på 45 mil för att testa förbandet.
Dagstidningen Norrländska Socialdemokraten (NSD) som hade ett större tidningsformat på den tiden nyttjades till att förstärka klädseln.
Man stoppade in en tidning på överkroppen och en tidning över resp. lår för att få lite vindskydd.
:)

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Norrlandsbrigader

Inlägg av macken » 14 maj 2015, 20:01

paå vilka orter mobliserade NB35 olika förbandskoltsar?

Skriv svar