Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av MD650 » 28 november 2010, 23:04

Osprey skrev:Det är på ett annat forum jag hört talas om det och tråden i sig handlade om batterier som jag har för mig tillhörde FV. Jag letade efter det nu för att kunna citera vad som sades, men återkommer när jag lyckas lokalisera det... :)
Gör så.
Intressant att få veta mer.
:)

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av Osprey » 29 november 2010, 07:50

MD650 skrev:
Osprey skrev:Det är på ett annat forum jag hört talas om det och tråden i sig handlade om batterier som jag har för mig tillhörde FV. Jag letade efter det nu för att kunna citera vad som sades, men återkommer när jag lyckas lokalisera det... :)
Gör så.
Intressant att få veta mer.
:)
Jag hittar inte de inläggen och den exakta diskussionen vi hade kring detta då. Men vad jag kan få fram så var det inte FV det handlade om i sammanhanget, utan KA och de batterier/pjäser som var aktuella var 7,5 cm M/57...

M2007
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 augusti 2011, 20:07

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av M2007 » 16 augusti 2011, 20:25

Jag söker all information jag kan få om Krigsflygfält 7, Jonstorp Öttum, Fält 5 Badene Kvänum, samt Fält 6 / Hasslösabasen. Samt Uppehållsplats Björn / Träbjörn. Jag vill även komma i kontakt med folk som gjort värnplikten där.

Syfte: Starta ett museum med miniatyranläggning m.m.

Har någon lust att skänka materiel (saker och föremål) som är relaterat till sånt här är vi tacksamma.

Michael Olofsson, Öttums hembygdsförening

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av ola » 9 februari 2014, 20:39

Dags att damma av denna tråd :)

Bilderna vart konstiga i sin storlek , men öppnar man bilderna i en ny flik ja då blir de normala....



Batteri Torslanda och dess kommandoplatsbunker.

Bild

Bild



Översiktskarta på batteri Torslanda.

Bild
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Svalan

Inlägg av tryggve » 9 februari 2014, 20:56

I Änggårdesbergen finns ju också Svalan, som väl var en Luftförsvarscentral. Minns att det fanns en stor radar där uppe på berget, och ett antal rätt stora master. Är uppvuxen i ett radhusområde som ligger precis vid detta berg.

Det avvecklades väl på 1990-talet, jag tror att radarn försvann redan innan dess. Vill minnas att man genomförde en del sprängarbeten, vilket vi boende i området tolkade som att man tänkte utvidga området. Dock så lades det ned bara ett eller två år efter detta. Runt 1994/95?

Dock så är det väl fortfarande förbjudet område, och jag tror att det fortfarande bevakas med larm. Det är väl möjligt att det rentav är plomberat nu.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftf%C3%B6rsvarscentral

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Svalan

Inlägg av ola » 9 februari 2014, 21:22

tryggve skrev:I Änggårdesbergen finns ju också Svalan, som väl var en Luftförsvarscentral. Minns att det fanns en stor radar där uppe på berget, och ett antal rätt stora master. Är uppvuxen i ett radhusområde som ligger precis vid detta berg.

Det avvecklades väl på 1990-talet, jag tror att radarn försvann redan innan dess. Vill minnas att man genomförde en del sprängarbeten, vilket vi boende i området tolkade som att man tänkte utvidga området. Dock så lades det ned bara ett eller två år efter detta. Runt 1994/95?

Dock så är det väl fortfarande förbjudet område, och jag tror att det fortfarande bevakas med larm. Det är väl möjligt att det rentav är plomberat nu.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftf%C3%B6rsvarscentral

Ja den ja , den som låg en bit in på Axgatan i Mölndal.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Svalan

Inlägg av tryggve » 9 februari 2014, 21:37

ola skrev: Ja den ja , den som låg en bit in på Axgatan i Mölndal.
Just den. Det intressanta är att man hyggligt nyligen verkar ha reparerat det stängsel som finns runt området, så det verkar som om man inte vill att folk ska gå in där, även om det är "avhemligat". Fast det kan ju bero på risk för olyckor och sådant, förstås.
Inte för att det lär stoppa folk som vill in där.

Anekdot: vilket något kompisar fick erfara när de var inne och spelade air-soft på området. Då ska det påpekas att de först hade kollat med polisen, och fått beskedet att det var ok. Men så var uppenbarligen inte fallet. Det kom både MP och vanlig polis, tydligen.

Men det är ju några år sedan nu.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av Bjernevik » 9 februari 2014, 21:52

Även om lfc Svalan sedan länge är nedlagd och avvecklad, så är det fortfarande en egendom som FortV äger och förvaltar tills man kan sälja den eller avvecklar (plomberar). Så att man vill hålla folk borta är väl inte konstigare än att vilket företag som helst hägnar in sin egendom.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av tryggve » 9 februari 2014, 22:43

Bjernevik skrev:Även om lfc Svalan sedan länge är nedlagd och avvecklad, så är det fortfarande en egendom som FortV äger och förvaltar tills man kan sälja den eller avvecklar (plomberar). Så att man vill hålla folk borta är väl inte konstigare än att vilket företag som helst hägnar in sin egendom.
Sant förstås. Det kan ju också vara så (i alla fall tidigare) att man har utnyttjat rum för lagring också, och det finns en stöldrisk. Tyckte bara att det var lite lustigt att man försummade underhållet rätt länge om man nu fortfarande ville hålla folk borta därifrån. Vill t ex minnas att det var en grind i staketet som stod öppen i flera år, plus att en del av staketet hade gett vika.

Kan tänka mig att en del svamp- och bärplockare har varit inne där på området. Jungfrulig mark...... :-)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av Bjernevik » 9 februari 2014, 23:47

Tja, underhållet går nog i vågor. 8-)

Men jag vet att Svalanberget har varit aktuellt för försäljning i närtid, så i samband med det är det nog inte otänkbart att FortV snyggat upp inför visningar.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av ola » 10 februari 2014, 15:55

Brukar nog vara så , polera lite på ytan och nämna att detta är ett "renoveringsobjekt för den händige" :)

De får byta ut Oscar II fort mot något annat nästa gång det är dags för "öppet hus" , även om det är spännande att gå där.
lite OT läste nånstans att FortV skall läggas ner , är det därför det är så många objekt som poppar upp nu månne ?

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av Bjernevik » 10 februari 2014, 18:58

ola skrev:Brukar nog vara så , polera lite på ytan och nämna att detta är ett "renoveringsobjekt för den händige" :)

De får byta ut Oscar II fort mot något annat nästa gång det är dags för "öppet hus" , även om det är spännande att gå där.
lite OT läste nånstans att FortV skall läggas ner , är det därför det är så många objekt som poppar upp nu månne ?

//Ola
Beslutet om att avveckla FortV är upphävt. Tydligen gick det inte att hitta en billigare lösning... 8O

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av CvD » 10 februari 2014, 21:33

Bjernevik skrev:
ola skrev:Brukar nog vara så , polera lite på ytan och nämna att detta är ett "renoveringsobjekt för den händige" :)

De får byta ut Oscar II fort mot något annat nästa gång det är dags för "öppet hus" , även om det är spännande att gå där.
lite OT läste nånstans att FortV skall läggas ner , är det därför det är så många objekt som poppar upp nu månne ?

//Ola
Beslutet om att avveckla FortV är upphävt. Tydligen gick det inte att hitta en billigare lösning... 8O
Ovanligt att dom kom på det innan dom lade ner. Brukar vara efter dom lagt ner :roll:

/CvD

Skriv svar