Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Roger Olofsson
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 4 april 2007, 12:53
Ort: PITEÅ

Rödbergsfortet

Inlägg av Roger Olofsson » 13 april 2007, 17:59

Det har gått rykten att sverige hade guldreserven i rödbergsfortet i boden under andra världskriget.
Någon som vet? :|

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 13 april 2007, 18:05

Jag läste en artikel om detta bara häromdan. Populär Historia hade en artikel som hette Sista skottet från fästningen och som publicerades i nr 5 1998. Där står det om gludreserven i Degerbergsfortet och att det flyttades 1982. Ja guldet, inte fortet. ;)

Har du tillgång till den senaste PH så finns det en inloggningskod med i den så du kan söka upp artikeln och läsa den på webben!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 april 2007, 00:25

Torbjörn J skrev:Jag läste en artikel om detta bara häromdan. Populär Historia hade en artikel som hette Sista skottet från fästningen och som publicerades i nr 5 1998. Där står det om gludreserven i Degerbergsfortet och att det flyttades 1982. Ja guldet, inte fortet. ;)
Jo, det var Degerberget som inhyste reserven.
:)

Användarvisningsbild
Roger Olofsson
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 4 april 2007, 12:53
Ort: PITEÅ

Inlägg av Roger Olofsson » 14 april 2007, 18:49

MD650 skrev:
Torbjörn J skrev:Jag läste en artikel om detta bara häromdan. Populär Historia hade en artikel som hette Sista skottet från fästningen och som publicerades i nr 5 1998. Där står det om gludreserven i Degerbergsfortet och att det flyttades 1982. Ja guldet, inte fortet. ;)
Jo, det var Degerberget som inhyste reserven.
:)
Ja, där ser man fel fort och berg. :|

ARON BAR
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 mars 2007, 20:28
Ort: Värmland

Inlägg av ARON BAR » 15 april 2007, 21:11

ROGER OLOFSSON skrev:
MD650 skrev:
Torbjörn J skrev:Jag läste en artikel om detta bara häromdan. Populär Historia hade en artikel som hette Sista skottet från fästningen och som publicerades i nr 5 1998. Där står det om gludreserven i Degerbergsfortet och att det flyttades 1982. Ja guldet, inte fortet. ;)
Jo, det var Degerberget som inhyste reserven.
:)
Ja, där ser man fel fort och berg. :|
Det är fler som hävdar att guldreserven förvarats där:

http://www.hitech.nu/hinews/arkiv/pub/2004/2004_03.pdf

Se sidan 10-

Vem har rätt? Jag för min del håller nog på JÖNKÖPING då det i ofredstider borde ligga i en del av riket som skulle ligga långt från fronten, medan BODEN snarare skulle vara ett primärt anfallsmål i norr (när KALIX-linjen hade forcerats)?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 15 april 2007, 21:24

ARON BAR skrev:Vem har rätt? Jag för min del håller nog på JÖNKÖPING då det i ofredstider borde ligga i en del av riket som skulle ligga långt från fronten, medan BODEN snarare skulle vara ett primärt anfallsmål i norr (när KALIX-linjen hade forcerats)?
Sanningen kan nog vara "både - och". Framförallt kan det ha ändrats under kriget beroende på hotbilden. I januari 1940 låg Boden nära en krigszon, i april samma år låg det långt ifrån osv. Alternativt så valde man att inte lägga alla ägg i samma korg och hade delar av guldreserven i både Boden, Karlsborg och Jönköping samtidigt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 15 april 2007, 21:41

Guldreserven fanns under en tid i Bodens fästning. Kommer dock inte ihåg när.
:)

Arn
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 juli 2007, 17:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Arn » 24 juli 2007, 02:20

Jag minns att det var ett tillf'älle då jag var tvungen att ta på mig en civil skoteroverall & skriva på ngt speciellt dokument om sekretessen, samt en notering om besöksdatum och underskrift. Det var en mindre civil byggnad i ett litet samhälle. Nu fanns det visserligen endast transmissionsutrustning där, men jag tyckte att det såg ut som en lekplats utanför vilket förde tankarna till att det låg i källaren på ett dagis hehe!?
Det var iaf mörkt på kvällen + många år sedan...

Det andra anläggningen jag besökte under slutövningen var ett mindre bergrum i två våningar, ingen märkvärdigt, fyllde sitt syfte väl antar jag, såg hemtrevligt ut med logementssängar & storkök, samt diverse andra rum.
Trist att inte ha fönster bara hehe.
Tänkt för FO-ledning om ja inte minns fel, men redan på 90-talet på väg ut ur organisationen, säkert inte använt idag längre.
Det civila telefonnummret skulle man inte komma ihåg, men just därför har jag aldrig glömt det, ringer ibland för & se om någon skulle svara i mörkret & dammet.

Vem vet ja har inte vart där..kanske telefonnummret idag är omkopplat till en civil vaktkur med någon som svarar "Välkommen till IP-only" som tog över i Grödinge.
:)

Var kopplingsanläggningen & bergrummet finns vet säkert ryssen & x antal fd lumpare hehe, men pga tystnadsplikt kan ja ju inte säga var de finns iaf.

Om alla ex-lumpare som varit inne i bergrum skulle berätta skulle vi nog ha en ganska komplett lista på geografiska platser, men hur många av dessa som fortfarande ingår i organisationen som "skarpa" bergrum eller reserv e ju svårt att veta förstås.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Inlägg av liljen » 10 augusti 2007, 22:59

Tja, jag tjänstgjorde i ett bergrum under nästan hela min värnplikt. Eftersom vår kapten tryckte i alla att i princip allt var "hemligt" fick det förmodligen rakt motsatt effekt på de värnpliktiga. Man tappar lite respekt för hemligstämpeln när man får höra att inte ens ens morsa bör få veta när man har skift eller inte. För att nämna något. Det blev lite absurt när vaktschemat som jag nyss gjort helt plötsligt skulle vara hemligt på något vänster. Det kanske är rutin inom försvaret iofs.
Jag fick iaf en ganska försvarkritsik inställning under min värnplikt av olika skäl.

Eftersom bergrummet fortfarande lär vara i full drift och det väl är lite dumt att lägga ut ort på internet, så kan jag avstå från det. Skulle det nu bli kärnvapenkrig funderar jag på att åka dit även om det inte är helt hundra att stället skulle klara sig. Det är fö inte Muskö jag pratar om.

Det finns i alla fall mycket smått och gott ute i landet även om folk kanske inte tror det!

Var för övrigt i Hamburg för någon vecka sen och såg en andravärldskrigsbunker ovan jord. Den var riktigt mäktig och tydligen så oförstörbar att tyskarna inte vet hur man ska bli av med den på ett för omgivnignen någorlunda ofarligt sätt. Därför är det nu diskotek där. Det kanske vore något för svenska bunkrar? ;)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re:

Inlägg av predator » 17 oktober 2009, 22:23

ola skrev:Nu har jag glimten i ögat när jag säger så här.
Gå ett par mils omkrets runt numera nerlagda o. aktiva regementen
som har funnits sedan VKII.
Då har man nog täckt upp varenda tuva,lyft på varje sten allt vad man nu har letat efter.

Kom föresten på flera ställen i Gbg-området med bunkrar/värn:
-Lv-värn på ena berget vid Tolered/Hisingen
-Lv-värn vid frihamnen vid brofästet Göta-älvbron på Hisingssidan (numera rivet för ca 1 år sedan)
-Lv-värn på Änggårdsbergen (där var min farfar baserad under VKII)
-KA-bunker på Källö-knippla (såg jag under min vpl under sammarin 96)
-Så en avstickare ner till militärfältet Kabusa (värn ner mot havet)
OLA vad ligger det sista på din lista?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Re:

Inlägg av ola » 17 oktober 2009, 22:32

predator skrev:
ola skrev:Nu har jag glimten i ögat när jag säger så här.
Gå ett par mils omkrets runt numera nerlagda o. aktiva regementen
som har funnits sedan VKII.
Då har man nog täckt upp varenda tuva,lyft på varje sten allt vad man nu har letat efter.

Kom föresten på flera ställen i Gbg-området med bunkrar/värn:
-Lv-värn på ena berget vid Tolered/Hisingen
-Lv-värn vid frihamnen vid brofästet Göta-älvbron på Hisingssidan (numera rivet för ca 1 år sedan)
-Lv-värn på Änggårdsbergen (där var min farfar baserad under VKII)
-KA-bunker på Källö-knippla (såg jag under min vpl under sammarin 96)
-Så en avstickare ner till militärfältet Kabusa (värn ner mot havet)
OLA vad ligger det sista på din lista?


Kabusa skjutfält,
är ett militärt övningsfält utanför Nybrostrand, en mil öster om Ystad i Skåne. Skjutfältet nyttjades tidigare av, bland andra, Skånska luftvärnskåren (Lv 4) som fram till 1997 fanns i Ystad. Skjutfältet används i dagsläget bland annat av Södra skånska regementet (P 7).

Skjutfältet införskaffades på 1940-talet då det till Ystad förlagda Södra skånska infanteriregementet (I 7), var behov av övnings- och skjutterräng. På 1970-talet utökades fältet genom markinköp norrut mot gården Tingshög. I och med detta kunde anfall med mekaniserade förband göras (I 7 hade vid denna tiden blivit pansarregemente) från höjden, över riksvägen och in på skjutfältet där skjutning kunde ske. Övningsfältsdelen norr om riksväg 9 är fortfarande i militär ägo men har nyttjas i mycket begränsad omfattning de senaste åren.

Övnings- och skjutfälten i Skåne (Revingehed, Kabusa, Rinkaby och Ravlunda) brukar regelbundet användas för att slutöva arméstridskrafterna. Så skedde exempelvis våren 2004 i RSÖ (regional slutövning) Dubbeleken och år 2007 i CC07.

Källa: Wikipedia
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av predator » 17 oktober 2009, 22:34

Då kan jag glömma det. Trodde det låt i Göteborg. Inget annat som är närmare ?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av ola » 17 oktober 2009, 22:38

Har du varit på dessa ställena som finns på listan ?
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av predator » 17 oktober 2009, 22:49

-Lv-värn på ena berget vid Tolered/Hisingen
-Lv-värn vid frihamnen vid brofästet Göta-älvbron på Hisingssidan (numera rivet för ca 1 år sedan)
-Lv-värn på Änggårdsbergen (där var min farfar baserad under VKII)
-KA-bunker på Källö-knippla (såg jag under min vpl under sammarin 96)
-Så en avstickare ner till militärfältet Kabusa (värn ner mot havet)

Frihamnen är ingen idé.
knippla behöver man väll båt.
militärfältet Kabusa bil.

så det är -Lv-värn på Änggårdsbergen (där var min farfar baserad under VKII)
och -Lv-värn på ena berget vid Tolered/Hisingen som jag har kvar. ÄR det något att se ?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av ola » 17 oktober 2009, 22:50

Kom på ett ställe till som jag har varit på i Gbg


Torslanda-Batteriet ett gammalt batteriplats ut mot Lilla Varholmen till.

Där kan man ännu idag utskilja värn och de 2 pjäsplatserna
på varsitt ställe..
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar