Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Bergrum, bunkrar och annat hemligt.

Inlägg av Hans » 18 november 2006, 21:29

Det Sverige som var och flera andra trådar berör alla de fasta anläggningar som under det kalla kriget var hemliga. Numer har jag intrycket att det inte finns många fasta och hemliga anläggningar kvar. Det fasta kustartilleriet finns inte längre, de flesta flygbaser är nedlagda tillika de flesta MILO-staberna o.s.v. Jag vet också att det har sålts ut bergrum för förvaring av olja.

Min fråga är - finns det någon sammanställning av svenska hemliga (militära och civila) anläggningar konstruerade sådär 1945-1990 som inte fortfarande är hemliga idag?

MVH

Hans

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 18 november 2006, 23:36

Lista och lista, men det finns exempelvis en bok som heter: "Kalla krigets kronoberg" som behandlar anläggningar i Kronobergs län. Vidare finns det en bok som heter nått i stil med " Optisk luftbevakning" som innehåller en del information och listor på olika LgC, LfC och liknande. Sedan finns det väl nått prakverk om Ka som innehåller rätt mycket info om de fasta anläggningarna i marinen, främst Ka.

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 18 november 2006, 23:58

Lite OT men bara ett tips. För de som är intresserade av "Kalla krigets kronoberg" rekommenderas att köpa den direkt från "källan", bra mycket billigare än från andra ställen jag hittat.
här

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Zizka » 19 november 2006, 10:21

Hej !

Det finns ju 2 bra forum för bunkrar, berg och liknande.


1: http://www.expatonline.se/fort/

Kräver registrering

2: http://www.bunker.nu

Nån exakt lista tror jag aldrig kommer att publiceras.
Det är som ett pussel, en bit där och en annan där.

Annars kan man ju gå till FortV och fråga om man kan få ta del av alla anläggningar sen
1945 och framåt, gärna kartan och GPS kordinat.
Har en svag känsla av att man skulle få en stämpel i pannan med texten "Idiot" då.
Men intressant skulle det vara, speciellt de som finns/fanns i det bakre området (Tiveden, Bergslagen, Örebrotrakten).

MVH// Zizka

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 19 november 2006, 11:38

Zizka skrev: Annars kan man ju gå till FortV och fråga om man kan få ta del av alla anläggningar sen
1945 och framåt, gärna kartan och GPS kordinat.
Har en svag känsla av att man skulle få en stämpel i pannan med texten "Idiot" då.
Men intressant skulle det vara, speciellt de som finns/fanns i det bakre området (Tiveden, Bergslagen, Örebrotrakten).
Fortifikationsverket är en offentlig myndighet och lyder under offentlighetsprincipen, så de är så illa tvugna att ge dig en sådan lista om du begär den.

Att de inte längre är hemliga innebär ju dock inte att man har någon rätt att ta sig in där och kolla läget.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Zizka » 19 november 2006, 15:11

Wooster skrev:
Zizka skrev: Annars kan man ju gå till FortV och fråga om man kan få ta del av alla anläggningar sen
1945 och framåt, gärna kartan och GPS kordinat.
Har en svag känsla av att man skulle få en stämpel i pannan med texten "Idiot" då.
Men intressant skulle det vara, speciellt de som finns/fanns i det bakre området (Tiveden, Bergslagen, Örebrotrakten).
Fortifikationsverket är en offentlig myndighet och lyder under offentlighetsprincipen, så de är så illa tvugna att ge dig en sådan lista om du begär den.

Att de inte längre är hemliga innebär ju dock inte att man har någon rätt att ta sig in där och kolla läget.
//
Så enkelt är det inte att bara kliva in och få det man vill ha serverat, om det är hemligt eller kvalificerat hemligt så spelar det ju inte nån roll om det är en offentlig myndighet.
Samt många gånger måste man veta exakt vad man söker efter och i vilket arkiv för det ligger ju inte framme för allmän beskådning. Och t.e.x vid Kra får man inte mycket hjälp om man slänger fram en generell fråga som att man vill se mobtabeller för kustartilleriet på 50 talet.
Motsvaret blir i vilket arkiv vill du ha fram och då står man där som en gapande mört utan en aning om i vilken arkivbildare man skall söka hos.
Det öppna samhället och offenlighetsprincipen fungerar inte riktigt med det som är kopplat till försvaret av Svea rike och så kommer det vara många år framöver.

//Z

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 19 november 2006, 16:19

Zizka skrev:Det öppna samhället och offenlighetsprincipen fungerar inte riktigt med det som är kopplat till försvaret av Svea rike och så kommer det vara många år framöver.

//Z
Det är ju så att om man vet om en speciell handling så skall man också kunna hur den har uppstått. Att bara komma med generella frågor är ungefär lika fruktsamt som att söka på google.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 19 november 2006, 16:27

Instämmer med Zizka här. Dessutom är det så att en sammanställning (förutsatt att en sådan enskild handling finns - du kan inte begära att myndigheten ska sammanställa uppgifterna åt dig) kan vara hemlig, trots att inte uppgifterna (i det här fallet anläggningarna) var för sig är det. Visserligen får man kanske ut en handling efter avhemling, men en kraftigt censurerad sådan. Har sett avhemligade H-handlingar som bestått av en läsbar ärendemening och sida efter sida av svarta överstrykningar.

Bild
"Ha ha!"

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Bergrum m.m.

Inlägg av ola » 31 mars 2007, 17:46

Göteborg finns följande:
-Bergshangaren på gamla F9/12 HkpDiv m.m. vid Säveflygplats (rymmer numera aeroseum)
-Oscar II fort vid fd amf4/KA4 (museum)
-Lv6 gamla bergrum mitt emot SKF (rymmer bla ungdomsgård)
-Ett okänt antal Lvbunkrar/värn runt Gbg
-okänt antal hål/rum m.m. som man inte/kanske vet pga av gamla forten runt
Gbg sedan Gbgs födelse.

Daniel_M
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 januari 2006, 13:58
Ort: Göteborg

Re: Bergrum m.m.

Inlägg av Daniel_M » 10 april 2007, 12:15

ola skrev:Göteborg finns följande:
-Bergshangaren på gamla F9/12 HkpDiv m.m. vid Säveflygplats (rymmer numera aeroseum)
-Oscar II fort vid fd amf4/KA4 (museum)
-Lv6 gamla bergrum mitt emot SKF (rymmer bla ungdomsgård)
-Ett okänt antal Lvbunkrar/värn runt Gbg
-okänt antal hål/rum m.m. som man inte/kanske vet pga av gamla forten runt
Gbg sedan Gbgs födelse.
Sen finns ju "gamla" MILO verkstaden i berget inne på gamla Lv6

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 10 april 2007, 12:26

Var det inte så att bergrummen slutade vara hemliga i praktiken i och med spionen Wennerström?

Någon skrev det innan men http://www.aeroseum.se är värt ett besök om någon har missat det. Både för att kolla på bergrum och för att kolla på gamla plan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 10 april 2007, 17:41

Blixten skrev:Var det inte så att bergrummen slutade vara hemliga i praktiken i och med spionen Wennerström?

.
Dom han avslöjade blev nog det men övriga kvarstod förmodligen som hemliga.
:)

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 10 april 2007, 18:22

Min känsla är att den inledande frågan möjligen är för vidlyftig.
Om man skulle ta sig för att på en karta pricka in allt som byggts, eller allt som tilldelats en militär användning under de här åren skulle det väl röra sig om tiotusentals terrängpunkter.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 10 april 2007, 18:38

Spaningsledaren skrev:Min känsla är att den inledande frågan möjligen är för vidlyftig.
Om man skulle ta sig för att på en karta pricka in allt som byggts, eller allt som tilldelats en militär användning under de här åren skulle det väl röra sig om tiotusentals terrängpunkter.
Frågeställningen avsåg någon (enl mitt förmenande en) sammanställning.
Med forskning i arkiven torde det inte vara någon omöjlighet att få en uppfattning över icke-hemliga anläggningar.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av ola » 10 april 2007, 19:55

Nu har jag glimten i ögat när jag säger så här.
Gå ett par mils omkrets runt numera nerlagda o. aktiva regementen
som har funnits sedan VKII.
Då har man nog täckt upp varenda tuva,lyft på varje sten allt vad man nu har letat efter.

Kom föresten på flera ställen i Gbg-området med bunkrar/värn:
-Lv-värn på ena berget vid Tolered/Hisingen
-Lv-värn vid frihamnen vid brofästet Göta-älvbron på Hisingssidan (numera rivet för ca 1 år sedan)
-Lv-värn på Änggårdsbergen (där var min farfar baserad under VKII)
-KA-bunker på Källö-knippla (såg jag under min vpl under sammarin 96)
-Så en avstickare ner till militärfältet Kabusa (värn ner mot havet)

Skriv svar