förbandsfråga 15

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Nummerbyte

Inlägg av alexcykel » 19 juni 2006, 09:19

Efter vad jag fick lära mig så var de "officiella" beteckningarna på mobiliseringsförband inte heller de skarpa, dessa var hemligstämplade och är det än idag.

De "officiella" beteckningarna ändrades ibland för att försvåra kartläggning.

För övrigt är det inte troligt att en brigadhaubitsbataljon omvandlades till ett lokalförsvarsförband precis som MD650 skriver. Men på 90-talet hände mycket vansinnigt i det svenska försvaret. Kanske var det i en desperat situation som man försökte rädda ett av våra bästa artilleriförband. Idag är ju vårt svenska artilleri en organisation om två haubitskompanier.
Om det är fyra eller sexpjäs vet jag inte men det känns som det kvittar...

Om du tillhör dem som var en vän av invasionsförsvarstanken gå in på http://www.krigsmakten.se

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Nummerbyte

Inlägg av MD650 » 19 juni 2006, 09:28

alexcykel skrev: Om du tillhör dem som var en vän av invasionsförsvarstanken gå in på http://www.krigsmakten.se
Om inte annat så var det enklare i allafall på den tiden.
:)

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Inlägg av macken » 19 juni 2006, 19:47

Tydligen har också 43 fo haub bat figurerat i I5 mobb sammanhang. förresten,
vad är en försvarsområdesförstärknings kompani och 28e norrlandsjägarbataljonen.?
Varför mobilserade I5 sådana förband 1991? Innebär mobliseringsansvar alltid
att förbanden ligger i förråd i länet/ närheten av regementet?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 juni 2006, 20:06

macken skrev:Tydligen har också 43 fo haub bat figurerat i I5 mobb sammanhang. förresten,
vad är en försvarsområdesförstärknings kompani och 28e norrlandsjägarbataljonen.?
Varför mobilserade I5 sådana förband 1991? Innebär mobliseringsansvar alltid
att förbanden ligger i förråd i länet/ närheten av regementet?
Det låter märkligt att 28.njbat skulle mobba i Jämtland. De hade uppgifter mot den finska gränsen. Däremot kan det vara så att NB 35 hade en njbat underställd sig i sin krigsuppgift därav mobansvar. K 4 hade utbansvar för njbat.
:)

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 19 juni 2006, 21:02

Jag är säker på att andra på detta forum t ex Stellan vet mer om detta med (om)numrering av förband, men faktum är att IB 44 vilket var IB 66 förband lades ned till följd av FB 87 (hela brigaden nedlagd 91-06-30 materielen slutligt avvecklad slutet av 90-talet).
Då 44.(brigad)Haubitsbataljonens utrustning, åldersläge på personal , utbildningsståndpunkt mm sannolikt var bättre än de ev lokalförsvars artilleriförband som fanns i Milot i övrigt, finner jag det sannolikt att detta förband helt enkelt fick stå kvar i rullorna tillsvidare - Det var helt enklet enklast så.

"Nedväxling" av förband var ju annars en normalitet i invasionsförsvaret. Överåriga skyttebataljoner omsattes på brigaden och omsatte i sin tur en cykelskytte/lokalförsvarsbataljon vilka ju i allmänhet inte grundutbildades.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 juni 2006, 21:35

FNP skrev:Jag är säker på att andra på detta forum t ex Stellan vet mer om detta med (om)numrering av förband, men faktum är att IB 44 vilket var IB 66 förband lades ned till följd av FB 87 (hela brigaden nedlagd 91-06-30 materielen slutligt avvecklad slutet av 90-talet).
Då 44.(brigad)Haubitsbataljonens utrustning, åldersläge på personal , utbildningsståndpunkt mm sannolikt var bättre än de ev lokalförsvars artilleriförband som fanns i Milot i övrigt, finner jag det sannolikt att detta förband helt enkelt fick stå kvar i rullorna tillsvidare - Det var helt enklet enklast så.

"Nedväxling" av förband var ju annars en normalitet i invasionsförsvaret. Överåriga skyttebataljoner omsattes på brigaden och omsatte i sin tur en cykelskytte/lokalförsvarsbataljon vilka ju i allmänhet inte grundutbildades.
IB 44 var en av I 14:s brigader. Den andra var en IB 77. Så förmodlgien som Du påpekar så kan det vara IB 44:s brighaubbat. Jag hade tanken att det var en av I 4 brigader och fick inte ihop det den skulle ha nån anknytning till Jämtland. Det torde varit så att A 4 var utbansvarig för I 14:s bägge artbat.
:)

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Inlägg av macken » 19 juni 2006, 22:37

Ni besitter mycket kompetens här på forumet. Tur, för ena frågvisa amatör forskare som jag :D
Jag vet ju att A4 i slutet av sin livstid utbildade på 10,5 cm haubits40 dragen av traktor. Vart dessa
sedan ställdes i mobbförråd är en gåta, men troligen i jämtland.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 juni 2006, 07:34

macken skrev:Ni besitter mycket kompetens här på forumet. Tur, för ena frågvisa amatör forskare som jag :D
Jag vet ju att A4 i slutet av sin livstid utbildade på 10,5 cm haubits40 dragen av traktor. Vart dessa
sedan ställdes i mobbförråd är en gåta, men troligen i jämtland.
Och det låter som typiska fohaub-förband.
:)

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Zizka » 20 juni 2006, 15:27

macken skrev:Tydligen har också 43 fo haub bat figurerat i I5 mobb sammanhang. förresten,
vad är en försvarsområdesförstärknings kompani och 28e norrlandsjägarbataljonen.?
Varför mobilserade I5 sådana förband 1991? Innebär mobliseringsansvar alltid
att förbanden ligger i förråd i länet/ närheten av regementet?


Försvarsområdesförstärkningskompani:
Jag citerar ur Arménytt:
Försvarsområdernas nya krigsorganisation är gjord så resurssparande som det är möjligt med hänsyn till ledningen av grundtilldelade förband.
När ytterligare förband tillförs krävs därför att fobef ges ökade ledningsresurser.
Möjligheten att tillföra förstärkning i form av särskilda försvarsområdesförstärkningskompanier är således grunden för att fostabernas organisation skall kunna vara minimerad.
I försvarsförstärningskompaniet ingår förstärkningsenheter med stabspersonal ochsambandsresurser.
Förbandet utbildas inom signaltrupperna.

Norrlandsjägarbataljon:
Utbildad på K4 och främst avsedd för strid på djupet av fiendens gruppering.

Varför I5 mobbiliserade dessa två förband är nog för att Fobef Fo22 skulle använda dessa i händelse av krig.
Mobiliseringsansvaret för ett försvarsområde är att planera, förrådsställa samt i händelse av krig snabbt få fram dugliga fältförband.
Dock så skulle inte alla användas av samma myndighet utan spridas till milbef, fördelning och andra befälshavare.
I Uppland var det ett riktigt kaos öster om Uppsala. På samma vägsträcka i skogen kunde både Fo44 och Fo47 samt flygvapnet ha förråd.
En klar territoriell gräns fanns inte riktigt dragen.

Min svärfar tillhörde ett lokalförsvarsbatteri i norra Uppland, grundutbildad på A1 men all repetionsutbildning skedde genom A4.

Hoppas att du blev lite klokare// :idea:
Zizka

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 juni 2006, 15:56

Zizka skrev:Norrlandsjägarbataljon:
Utbildad på K4 och främst avsedd för strid på djupet av fiendens gruppering.

Varför I5 mobbiliserade dessa två förband är nog för att Fobef Fo22 skulle använda dessa i händelse av krig.
Mobiliseringsansvaret för ett försvarsområde är att planera, förrådsställa samt i händelse av krig snabbt få fram dugliga fältförband.


Hoppas att du blev lite klokare// :idea:
Zizka
Det som är lite konstigt ( enl. mitt förmenande) är frågan vad en njbat skulle användas inom Fo 22? Dessa var avsedda att användas inom Fo 66-67.
:)

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Zizka » 20 juni 2006, 16:23

MD650 skrev:
Zizka skrev:Norrlandsjägarbataljon:
Utbildad på K4 och främst avsedd för strid på djupet av fiendens gruppering.

Varför I5 mobbiliserade dessa två förband är nog för att Fobef Fo22 skulle använda dessa i händelse av krig.
Mobiliseringsansvaret för ett försvarsområde är att planera, förrådsställa samt i händelse av krig snabbt få fram dugliga fältförband.


Hoppas att du blev lite klokare// :idea:
Zizka
Det som är lite konstigt ( enl. mitt förmenande) är frågan vad en njbat skulle användas inom Fo 22? Dessa var avsedda att användas inom Fo 66-67.
:)



Håller med, en bra bit att uppmarschera om operationsområdet låg i avvärjningszonen.
Men var denna förbandstyp exklusiv för Fo66/67 ?? och hur många sådana bataljoner fanns det.
Om jag minns rätt fanns det 2 Njbat i Fo66 men tyvärr så har jag ingen koll på Fo67.
Kan ju vara så att den låg längs en koncentrationsväg norrut och förbandet skulle få lite personer söderifrån, utrusta samt sedan
avmarschera till dess operationsområde norrut ?
För att spekulera lita kan ju en sådan bataljon användas längs hela norska gränsen upp till Narviksvägen.

Spånar fritt just nu...

ZZZ

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 20 juni 2006, 19:05

28.NJbat, mobort Biskopsgården(?)
En huvuduppgift: "Ta väg" (Vägen mot norska gränsen...)
Ur denna bat utgick dåvarande CA Åke Sagréns personliga eskort(!)

Allt efter en kollega som tillhörde bataljonen skiftet 80/90-tall...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 juni 2006, 19:37

Normalt var det endast värnförband och gränsjägarförband (läs gränsjägarplutoner) som initialt hade uppgifter i väster. Men förvisso kanske man avdelade en bataljon längs vägen från Ö-sund och i V ri.
Men den bataljonen hade inte uppgifter ända till Kiruna-vägen. Jag vet ett antal förband som fanns där i mellan.
:)

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Inlägg av macken » 21 juni 2006, 11:40

Vad hade en Nj bat för fordon? Jag vet vartg bispgården är, men har aldrig sett några fordosngarage eller liknande?
Undrar också vart 23 fördelningsingenjör bataljonen fanns? Hur såg deras organisation ut?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 21 juni 2006, 11:48

macken skrev:Vad hade en Nj bat för fordon?
http://www.tdg.nu/swedish_armed_forces/ ... t_1982.htm

MVH

Hans

Skriv svar