Mtrl inom Försvarsmakten under kalla kriget

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 9 juli 2005, 02:09

Ja77 skrev:
FNP skrev:Hm, "Skrotnisse och hans vänner"... :D
De ryska transportplanet med fallskärmstrupper märker nog inte skilnaden om det blir nerskjutet av en Gripen eller en Drake.
Åh nej.

Jag gjorde alls ingen värdering.

Skulle vi diskutera avvägningar mellan förband och materiel under det kalla kriget finge vi starta en helt ny tråd.

Jag såg blott det roande i beskrivningen av rikets högsta militärledning...

Vad gäller den äldsta utrustning som är i bruk för annat än utbildning eller cermoniella uppgifter så torde "Fältapan" ligga bra till, liksom M/39B.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 9 juli 2005, 12:55

Sarvi skrev:
Psilander skrev:Är inte J29 som flyger nån gammal beredskapskärra som bara rullades ut ur förråd och sågs över för att sedan flygas med i veteranklubben?
Nja, "Gul Rudolf" var en som stod avställd i en hangar i Linköping (FV-musem) i tjugo år eller så. Visserligen var den komplett och i relativt gott skick, men en totalrenovering var ändå nödvändig.

Apropå bergrum så finns det hur många skrönor/vandringssägner om dom som helst. I t.ex. Skövde sades det stå flera beredskapsånglok i bergrummen i Käpplunda gruva så sent som på 80-talet. I och för sig, jag kan inte motbevisa det påståendet, men det känns som om man iallafall skulle ersatt dom med diesellok vid den tidpunkten. Alla bergrummen som är nersprängda i svenska berg var en helt ofattbart stor investering - det finns hur många som helst, i alla storlekar och för alla användningsområden.
Sålde inte staten ut sina beredskapsånglok bara för några år sedan??

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 juli 2005, 16:39

CvD skrev: Sålde inte staten ut sina beredskapsånglok bara för några år sedan??
Det stämmer. Under 80-talet stod ett antal reservlok i olika förråd längs malmbanan mellan Kiruna-Luleå.
:)

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 9 juli 2005, 23:56

Fanns det inte en tråd på detta tema? Vill minnas att ca 150(!) lok varav ca 100 ånglok fanns förrådsställda utefter bl a Inlandsbanan. Ångloken såldes av i början av 90-talet!

strv
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 8 februari 2005, 20:56
Ort: strv

Re: Pansarbrigader

Inlägg av strv » 10 juli 2005, 07:24

[quote="Stellan Bojerud"]PB 5 Mobm I 15 strvbat ur P 4

1963 ombildades I 6, I 7 och I 10 samt I 18 till pansarregementen.

PB 5 lades ner
IB 6 Mobm P 1
PB 7 Mobm P 7
PB 8 Mobm P 2
PB 9 Mobm P 4
PB 10 Mobm P 10
PB 18 Mobm P 18
PB 26 Mobm P 6

1964 på den stora manövern AFÖ 64 deltog jag som plutonchef på strv 74 ingående i PB 5. Av övningsskäl kallades den PB 15, man hade hemligstämpel på allt! Förbandet upplöstes inte förrän 1967 vad jag vet för då fick jag ny krigsplacering. Motsåndare var PB 26 med strv 101. Org av brigaden var 58, men PB 26 hade enl uppgift börjat gå in i 63 års org. Dessutom ingick 2 st infbrig, förmodligen från I 11 och I 12.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 januari 2006, 14:43

Om det skulle bli krig i morgon dag i Sverige då, hur mycket gott skulle kunna plockas fram ur skåpen då? Denna diskussion rör väl främst Kalla kriget, och en hel del lär väl ha hänt med förråden idag? Tänker då främst på förråd med flygplan etc.

/Robert Sköld

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Pansarreserv?

Inlägg av hans lindquist » 23 september 2006, 10:21

Ett rykte alternativt skröna cirkulerar att ett 100-tal strv/42 i orginalutförande skulle stå förrådsställda "någonstans i Sverige" för att utgöra en reserv att användas som IKV och SAV i händelse av ett mer utdraget krig. Ett tag på 80-talet höjdes röster för att hv på mer utsatta ställen skulle få tillgång till vagnarna plus den ombyggda modellen strv 74 samt ett antal KP-bilar, vilket skulle ha avböjts med hänvisning till utbildnings- och förvaringsskäl.
Finns någon substans i dessa rykten? Kanske står vagnarna någonstans och samlar damm än i dag? Vet ngn/ngt? Sekretessen torde numera vara hävd.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 23 september 2006, 11:57

FNP skrev:Fanns det inte en tråd på detta tema? Vill minnas att ca 150(!) lok varav ca 100 ånglok fanns förrådsställda utefter bl a Inlandsbanan. Ångloken såldes av i början av 90-talet!
Så vitt jag vet så ska det bl a ha stått två ånglok i beredskap i något stall i Linghem utanför Linköping.

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 september 2006, 13:25

Kallas inte det förrådet pansarmuseum i Axvalla? :)

Tex HMS Småland ingick länge i Gbgs luftförsvar och kustartilleri (20+ km för 12/50). Pjäserna hostade i gång utan knot så sent som på slutet av 90-talet då Holländarna ville köpa dom. Precis som Pansarskeppet Gustav V låg i beredskap på Berga som fast batteri till början av 70-talet.

I värsta fall skulle MTB veteraner kunna rycka in, det är bara utskjutningspatroner till torpederna man behöver, minor knuffas.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 7 februari 2007, 19:54

Dalmas skrev:Såg att MD650 nämner 1000DL - telefonkabel. Ganska intressant att de t skulle ha funnits så mycket kabel, med tanke på hur svårt det var att få ut juste kabel att öva med?

Vilken är den äldsta materielen som fortfarande är i tjänst? Fältapan? m/37 om jag inte minns fel.
Sjunkbomb M/33 är fortfarande i bruk, dock med ny tändare.

Psilander tar upp en intressant skröna kring Östergötland-jagaren som skall ha legat i en av de gamla tunnlarna. Denna har jag hört från så många olika människor så att man ibland nästan funderar på hur det ligger till. Tunnlarna vid ************ är ju inte direkt lika kända som Musköanläggningen... Inte heller lika väl använda... De används väl inte alls längre (dvs tunnlarna i *********bassängen)?

samlaren
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 september 2007, 11:15
Ort: samlaren

Inlägg av samlaren » 19 november 2007, 18:59

När jag gjorde lumpen 88-89 fans mausergevären i våra mobb-föråd. Vi fick även utbildning på dom! Nu är väl mobb-fåråden i skåne tomma?

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re:

Inlägg av diravi » 2 december 2008, 15:58

CvD skrev:
Sålde inte staten ut sina beredskapsånglok bara för några år sedan??
Ett antal var till salu i våras.

Med det låga priset de räknade med, och sommarens skyhöga skrotpris, så är jag redd att en del av dem gick till skrot.

Patric Norrå
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 juli 2006, 11:49
Ort: Gävle

Re: Re:

Inlägg av Patric Norrå » 2 december 2008, 23:49

diravi skrev:
CvD skrev:
Sålde inte staten ut sina beredskapsånglok bara för några år sedan??
Ett antal var till salu i våras.

Med det låga priset de räknade med, och sommarens skyhöga skrotpris, så är jag redd att en del av dem gick till skrot.
Jag antar att du tänker på de lok som såldes av Sveriges Järnvägsmuseum?

Dessa har inte gått till skrot då det endast var museiföreningar som fick köpa, dessutom med krav på återköpsrätt om respektive förening inte längre vill/kan ta hand om respektive objekt.

Däremot så skrotades ett lok som låg i bevarandeplanen för att skrottjuvar skar sönder det ganska nyligen.

C Fagervall
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 2 mars 2008, 22:57

Re: Mtrl inom Försvarsmakten under kalla kriget

Inlägg av C Fagervall » 22 januari 2009, 00:00

Angående brigader på I 15.

Under VK 2 uppsatte I 15 Fältregementena I 15 och I 45 samt 3. Bevakningsbataljonen. 1950 utökades antalet pansarbrigader till sex. En av de tre nya var PB 5 som mobiliserades och utbildades av I 15 (utom stridsfordonsförband).
Tidigare hade I 15 mobiliserat sju bataljoner (enl. ovan).
IB 15 kvarstod som infanteribrigad 49 (tre skyttebataljoner), IB 45 kvarstod men nu svarade I 15, P 3(P 10) och P 4 för varsin bataljon. Brigadledning uppsattes av I 15.
PB 5 hade två skyttebataljoner (I 15) samt en strvbataljon (P 4).
F.d. tredje bevakningsbataljonen blev den andra pansarskyttebataljonen i PB 9 (Skövde P 4). Denna brigads första
pansarskyttebataljon fanns redan sedan 1943.
F.d. 2 och 3. Bataljonerna IB 45 blev två pansarskyttebataljoner i den nya PB 5 (I 15). Endast 1 Bataljon IB 45 uppsattes av I 15. Med försvarsbeslutet 1958 utgår fem infanteribrigader 1960-61. En av dessa är IB 45. Nu utbildar I 15 samtliga skytte och understödskompanier i den nya pansarbataljon 58, inom både PB 5 och PB 9, som bägge har 48 st. strv 81 Centurion var.Dessutom finns IB 15 kvar i organisation 59 (först nu helt utan hästar).

1963 då omorganisation till Pansarbrigad 63 sker, beslutas att I 6 skall ersätta I 15 som pansarbrigaduppsättande regemente. Då tre pansarbrigader (PB 7, PB 8 och PB 9) omorganiseras till Org 63 med sex strvkompanier år 1964 (tidigare fyra strvkomp i Org 58), ombeväpnas PB 5 i samband med övning AFÖ 64 i Skåne till fyra strvkompani strv 74. (f.d. 1 till 3. Kårstridsvagnskompanierna). Det fjärde brigadstrvkompaniet existerar inte i I 15:s mobtabeller 1966).
I Remmene finns då 35 st. Strv 74).
Nu skall I 6 gamla infanteribrigad IB 26 bli Pansarbrigaden, PB 26. Denna brigad är dock inte omutbildad och tillförd pansarmateriel i sin helhet innan 1968/69. Därför kvarstår PB 5 till 1969 som pansarbrigad i den gamla organisation 58 med 48 st. strv 74 och KP bilar (strv förrådställda vid Remmene skjutfält vid Herrljunga i garage). Vi har därför 1964 - 68 sex och ½ pansarbrigad (då en bataljon (3.) PB 26 har strv 101 och Pbv 301 medans övriga två bataljoner i PB 26 utgörs av två cykeltolkande skyttebataljon 59.
1969 blir PB 5 omorganiserad till den nygamla Infanteribrigaden IB 45 i organisation 66. Strvkompanierna (strv 74) i PB 5
bildar nu tre stormkanonkompanier ingående i Infanteribrigaderna IB 15, IB 45 och IB 47. De kvarstår i sina garage i Remmene utan att något ändras förrådsmässigt eller personalmässigt. (Dessa strv 74 ersätts av IKv 91 1977-80 på
IB 45 och IB 47, de utgår helt ur IB 15 1981).

IB 45 blir Organisation 77 mellan 1978-82. IB 15 blir organisation 66 M under 80 talet. 1991 utgår IB 15. 1993 omdöps IB 45 till IB 15. Slutligen utgår IB 15 helt 1997.

MVH C Fagervall (F.d. officer på I 15 i Borås)

C Fagervall
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 2 mars 2008, 22:57

Re: Pansarreserv?

Inlägg av C Fagervall » 22 januari 2009, 00:08

hans lindquist skrev:Ett rykte alternativt skröna cirkulerar att ett 100-tal strv/42 i orginalutförande skulle stå förrådsställda "någonstans i Sverige" för att utgöra en reserv att användas som IKV och SAV i händelse av ett mer utdraget krig. Ett tag på 80-talet höjdes röster för att hv på mer utsatta ställen skulle få tillgång till vagnarna plus den ombyggda modellen strv 74 samt ett antal KP-bilar, vilket skulle ha avböjts med hänvisning till utbildnings- och förvaringsskäl.
Finns någon substans i dessa rykten? Kanske står vagnarna någonstans och samlar damm än i dag? Vet ngn/ngt? Sekretessen torde numera vara hävd.

Detta är fel. 225 st. Strv 74 TV och TH ombyggdes 1956-57 till Strv 74. Dessas torn blev värntorn.
Kvarvarande 57 strv 74 EH (samtliga på P 2) bildar 1955 nio stormkanonkompanier i Infanteribrigaderna IB 11, 12, 41, 42,
26, 37, 16, 46 och 45. (sex vagnar per kompani). Dessa brigader skall sättas in i Skåne vid mobilisering).
Dessa strv m/42 EH kallas nu IKV 73. Dessa vagnar skrotas 1965 och tornen blir även här värnkanoner.
Strv 74 skrotas i sin tur mellan 1977-82 och dess torn blir värnkanoner.
Det hemvärnet bamannade var värntornen från dessa stridsvagnar.

MVH C Fagervall (f.d. officer på I 15)

Skriv svar