Mtrl inom Försvarsmakten under kalla kriget

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 7 juli 2005, 19:33

Likaledes fanns reservhuvar till J 29 kvar i mobförråd i början av 90-talet. Tillsammans med en komplett anläggning för tillverkning av taggtråd från 1929!

Har hört uppgifter att under 80-talet fanns fortfarande utgångna versioner av fpl 35 förrådsställda bl a på Säve.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 7 juli 2005, 19:53

Mer materiel vid 90-talets början:

Fältartilleri:
211 Haubits 77 A
195 Haubits F
242 Haubits M/40
130 Haubits M74140
28 Kanon M/39
85 Kanon M/39B
26 Bandkanon BK1A

Stridsvagnar:
290 Strv 103C
106 Strv 101/101R
160 Strv 102
80 Strv 104

Övriga pansarfordon:
212 IKV 91
518 PBV 302
69 PBV 3021
48 EPBV 3022
9 PBV 3023
223 Kpbil M/42R
57 PVRBV 551
48 LVRBV 701
17 Brobv 941
16 Bgbv 81
24 Bgbv 82

Arméflyg:
66 SK-61C (BAe Bulldog)
20 HKP-9A (MBB BO-105+RB 55)
15 HKP-3C (Bell 204B)
24 HKP-6A(Bell 206)
26 HKP-5B (Hughes 300C)

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 8 juli 2005, 01:37

FNP skrev:Likaledes fanns reservhuvar till J 29 kvar i mobförråd i början av 90-talet. Tillsammans med en komplett anläggning för tillverkning av taggtråd från 1929!

Har hört uppgifter att under 80-talet fanns fortfarande utgångna versioner av fpl 35 förrådsställda bl a på Säve.
Draken flygplanen fanns kvar när 'nya berget' slutade vara hemligt år 2002......

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 8 juli 2005, 09:02

KA skrev: Draken flygplanen fanns kvar när 'nya berget' slutade vara hemligt år 2002......
Nya berget?
:)

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 8 juli 2005, 10:58

MD650 skrev:
KA skrev: Draken flygplanen fanns kvar när 'nya berget' slutade vara hemligt år 2002......
Nya berget?
:)
'Nya berget' är den stora hangaren ( 22 000 kvadratmeter) som blev klar 1955 - det byggdes minst 4 liknande totalt i Sverige.
'gamla berget' är den mindre berghangaren som färdigställdes under andra världskriget, och den ligger under flygledartornet - den har använts av helikopterdivisionen/skvadronen.

Det förvarades 60 st Draken i 'nya berget' fram till 2002.

http://hem.bredband.net/rehpat/bunker/index.html

http://www.aeroseum.se/

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 juli 2005, 13:06

ÖB borde kanske haft titeln skrotnisse istället:)

Det är intressant att så mycket låg kvar och skräpade, inte undra på att det kostat pengar.

Man hoppas nästa att några förråd glöms bort och hittas som Tutankahnons grav om 1000år, vilken syn och vilka lustiga slutsatser man skaulle dra om oss.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 8 juli 2005, 16:23

Hm, "Skrotnisse och hans vänner"... :D

De drakar som stod kvar i Säveberget till 02 borde ha varit de J-35J som flögs av F 10 under 90-talet.
35A och B utgick väl 78-82, D 84-88, E 80-82 och F 1990 eller något liknande

Gamla F 9 hade väl en historia som något av en "hand-me-down" flottilj allt sedan kriget. Första flygplanen var väl J 8 ärvda från F 8, minns inte hur riktigt det var sedan men de J 34 man slutade med kom väl "bättre beg" från F 18.

Antalet levererade J 34 var fortfarande en hemlig uppgift i mitten av 70-talet, detta trots att de sista 34:orna redan lämnat landet(?)

Minns att de Hkp 4 ur FV som inte togs över av marinen stod i berget på Barkarby under tidigt 90-tal. Undrar var de blev av? Åter till USA misstänker jag...

Det är inte utan att man funderar på hur mycket utrymme FV haft för att ställa undan flygplan...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 juli 2005, 19:38

När jag gjorde lumpen för ett par år sedan berättades skrönor om man skulle ha gömt Östergötland-jagare i tunnlarna kring Älvsnabben. Detta vaar visserligen en lögn, men det had varit ett rätt häftigt projekt, konservera fartyget, låsa in det och se till att världen glömmer bort och sedan ta fram det om en 50år.

Är inte J29 som flyger nån gammal beredskapskärra som bara rullades ut ur förråd och sågs över för att sedan flygas med i veteranklubben?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 8 juli 2005, 20:32

Psilander skrev:Är inte J29 som flyger nån gammal beredskapskärra som bara rullades ut ur förråd och sågs över för att sedan flygas med i veteranklubben?
Nja, "Gul Rudolf" var en som stod avställd i en hangar i Linköping (FV-musem) i tjugo år eller så. Visserligen var den komplett och i relativt gott skick, men en totalrenovering var ändå nödvändig.

Apropå bergrum så finns det hur många skrönor/vandringssägner om dom som helst. I t.ex. Skövde sades det stå flera beredskapsånglok i bergrummen i Käpplunda gruva så sent som på 80-talet. I och för sig, jag kan inte motbevisa det påståendet, men det känns som om man iallafall skulle ersatt dom med diesellok vid den tidpunkten. Alla bergrummen som är nersprängda i svenska berg var en helt ofattbart stor investering - det finns hur många som helst, i alla storlekar och för alla användningsområden.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 8 juli 2005, 21:25

Såg att MD650 nämner 1000DL - telefonkabel. Ganska intressant att de t skulle ha funnits så mycket kabel, med tanke på hur svårt det var att få ut juste kabel att öva med?

Vilken är den äldsta materielen som fortfarande är i tjänst? Fältapan? m/37 om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 juli 2005, 22:02

M-båtarna, hör till ett av de älsta systemen, dock totalrenoverade flera gånger, de är levererade 1941.

Hur är det med Sablar, mauserkarbiner? fältapa M737 är gamal liksom bofors 4048 lvakan.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 8 juli 2005, 22:59

J35 J var förrådsställda på Säve. Det skulle ha flugit fyra div J35 J men det blev två flygande div. Två div var alltså förrådsställda.

J.K Nilsson

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 8 juli 2005, 23:12

FNP skrev:Hm, "Skrotnisse och hans vänner"... :D
De ryska transportplanet med fallskärmstrupper märker nog inte skilnaden om det blir nerskjutet av en Gripen eller en Drake.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 juli 2005, 23:26

Flrvisso, men hemvärnet skulle kanske haft J29 och A32 efter de lämnat linjen, som ett "air national guard".

Det jag menade var att man borde kanske varit bättre på att städa när saker lämnat linjeorganisationen.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Re: Flygvapen m m

Inlägg av Armfeldt » 9 juli 2005, 02:05

Stellan Bojerud skrev:Rangordning i mitten på 50-talet då J 29 Tunnan levererats i större antal.

Flotta
1. USA
2. Sovjetunionen
3. Storbritannien
4. Frankrike
5. Sverige
Var har du fått denna uppgift ifrån? (Jag ifrågasätter den inte, är bara intresserad och vill veta mer). :)

Skriv svar