Mtrl inom Försvarsmakten under kalla kriget
Mer materiel vid 90-talets början:
Fältartilleri:
211 Haubits 77 A
195 Haubits F
242 Haubits M/40
130 Haubits M74140
28 Kanon M/39
85 Kanon M/39B
26 Bandkanon BK1A
Stridsvagnar:
290 Strv 103C
106 Strv 101/101R
160 Strv 102
80 Strv 104
Övriga pansarfordon:
212 IKV 91
518 PBV 302
69 PBV 3021
48 EPBV 3022
9 PBV 3023
223 Kpbil M/42R
57 PVRBV 551
48 LVRBV 701
17 Brobv 941
16 Bgbv 81
24 Bgbv 82
Arméflyg:
66 SK-61C (BAe Bulldog)
20 HKP-9A (MBB BO-105+RB 55)
15 HKP-3C (Bell 204B)
24 HKP-6A(Bell 206)
26 HKP-5B (Hughes 300C)
Fältartilleri:
211 Haubits 77 A
195 Haubits F
242 Haubits M/40
130 Haubits M74140
28 Kanon M/39
85 Kanon M/39B
26 Bandkanon BK1A
Stridsvagnar:
290 Strv 103C
106 Strv 101/101R
160 Strv 102
80 Strv 104
Övriga pansarfordon:
212 IKV 91
518 PBV 302
69 PBV 3021
48 EPBV 3022
9 PBV 3023
223 Kpbil M/42R
57 PVRBV 551
48 LVRBV 701
17 Brobv 941
16 Bgbv 81
24 Bgbv 82
Arméflyg:
66 SK-61C (BAe Bulldog)
20 HKP-9A (MBB BO-105+RB 55)
15 HKP-3C (Bell 204B)
24 HKP-6A(Bell 206)
26 HKP-5B (Hughes 300C)
Draken flygplanen fanns kvar när 'nya berget' slutade vara hemligt år 2002......FNP skrev:Likaledes fanns reservhuvar till J 29 kvar i mobförråd i början av 90-talet. Tillsammans med en komplett anläggning för tillverkning av taggtråd från 1929!
Har hört uppgifter att under 80-talet fanns fortfarande utgångna versioner av fpl 35 förrådsställda bl a på Säve.
'Nya berget' är den stora hangaren ( 22 000 kvadratmeter) som blev klar 1955 - det byggdes minst 4 liknande totalt i Sverige.MD650 skrev:Nya berget?KA skrev: Draken flygplanen fanns kvar när 'nya berget' slutade vara hemligt år 2002......
'gamla berget' är den mindre berghangaren som färdigställdes under andra världskriget, och den ligger under flygledartornet - den har använts av helikopterdivisionen/skvadronen.
Det förvarades 60 st Draken i 'nya berget' fram till 2002.
http://hem.bredband.net/rehpat/bunker/index.html
http://www.aeroseum.se/
Hm, "Skrotnisse och hans vänner"...
De drakar som stod kvar i Säveberget till 02 borde ha varit de J-35J som flögs av F 10 under 90-talet.
35A och B utgick väl 78-82, D 84-88, E 80-82 och F 1990 eller något liknande
Gamla F 9 hade väl en historia som något av en "hand-me-down" flottilj allt sedan kriget. Första flygplanen var väl J 8 ärvda från F 8, minns inte hur riktigt det var sedan men de J 34 man slutade med kom väl "bättre beg" från F 18.
Antalet levererade J 34 var fortfarande en hemlig uppgift i mitten av 70-talet, detta trots att de sista 34:orna redan lämnat landet(?)
Minns att de Hkp 4 ur FV som inte togs över av marinen stod i berget på Barkarby under tidigt 90-tal. Undrar var de blev av? Åter till USA misstänker jag...
Det är inte utan att man funderar på hur mycket utrymme FV haft för att ställa undan flygplan...
De drakar som stod kvar i Säveberget till 02 borde ha varit de J-35J som flögs av F 10 under 90-talet.
35A och B utgick väl 78-82, D 84-88, E 80-82 och F 1990 eller något liknande
Gamla F 9 hade väl en historia som något av en "hand-me-down" flottilj allt sedan kriget. Första flygplanen var väl J 8 ärvda från F 8, minns inte hur riktigt det var sedan men de J 34 man slutade med kom väl "bättre beg" från F 18.
Antalet levererade J 34 var fortfarande en hemlig uppgift i mitten av 70-talet, detta trots att de sista 34:orna redan lämnat landet(?)
Minns att de Hkp 4 ur FV som inte togs över av marinen stod i berget på Barkarby under tidigt 90-tal. Undrar var de blev av? Åter till USA misstänker jag...
Det är inte utan att man funderar på hur mycket utrymme FV haft för att ställa undan flygplan...
När jag gjorde lumpen för ett par år sedan berättades skrönor om man skulle ha gömt Östergötland-jagare i tunnlarna kring Älvsnabben. Detta vaar visserligen en lögn, men det had varit ett rätt häftigt projekt, konservera fartyget, låsa in det och se till att världen glömmer bort och sedan ta fram det om en 50år.
Är inte J29 som flyger nån gammal beredskapskärra som bara rullades ut ur förråd och sågs över för att sedan flygas med i veteranklubben?
Är inte J29 som flyger nån gammal beredskapskärra som bara rullades ut ur förråd och sågs över för att sedan flygas med i veteranklubben?
Nja, "Gul Rudolf" var en som stod avställd i en hangar i Linköping (FV-musem) i tjugo år eller så. Visserligen var den komplett och i relativt gott skick, men en totalrenovering var ändå nödvändig.Psilander skrev:Är inte J29 som flyger nån gammal beredskapskärra som bara rullades ut ur förråd och sågs över för att sedan flygas med i veteranklubben?
Apropå bergrum så finns det hur många skrönor/vandringssägner om dom som helst. I t.ex. Skövde sades det stå flera beredskapsånglok i bergrummen i Käpplunda gruva så sent som på 80-talet. I och för sig, jag kan inte motbevisa det påståendet, men det känns som om man iallafall skulle ersatt dom med diesellok vid den tidpunkten. Alla bergrummen som är nersprängda i svenska berg var en helt ofattbart stor investering - det finns hur många som helst, i alla storlekar och för alla användningsområden.
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Flygvapen m m
Var har du fått denna uppgift ifrån? (Jag ifrågasätter den inte, är bara intresserad och vill veta mer).Stellan Bojerud skrev:Rangordning i mitten på 50-talet då J 29 Tunnan levererats i större antal.
Flotta
1. USA
2. Sovjetunionen
3. Storbritannien
4. Frankrike
5. Sverige