Militära anläggningar i Sverige...

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 10 augusti 2004, 22:07

nöjesparken i Gävle, Furuvik har väl en kustartelleriställning som är museum?

Skalden
Utsparkad
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 oktober 2003, 14:27
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Militära anläggningar i Sverige...

Inlägg av Skalden » 17 augusti 2004, 11:01

mr_tysell skrev:Hej!

Jag vet inte om det är rätt ställe att fråga på, men jag prövar.

Jag är mycket intresserad av gamla militära anl. Har varit inne vissa delar av de gamla forten i Boden mm...inte de som är öppna för turister alltså..

Nu till min fråga; är det någon som har något bra förslag på någon militär anläggning, öppen som "stängd" som man kan åka till? Någonstans i sverige? Tacksam för tips!

Mvh Martin
Femörefortet i Oxelösund.

KA-fort, öppen modell med alla 75/57-pjäserna inom samma komplex. Senare version med delad gruppering vid Kungshamn "återställd". Ytterligare ett batteri låg någonstans vi Arkösund. Jag vet inte vad som har hänt där. Troligen återställt.

Mycket intressant anläggning. Jag frågar mig definitivt om det inte hade varit vettigt att låta anläggningen stå i träda i låt säg 20 år till som en säkerhetsgrej. Med ångmaskiner, termiska sikten på pjäserna för direkt eld och GPS-störning och alla skenmål mm är det nog jävligt dyrt att slå ut en sådan anläggning.

Jag tar också tack vare min glödande elaka penna åt mig en del av äran för att anläggningen nu är museum... 8)

http://www.oxelosund.net/femore/

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Blekinge - försvarslänet

Inlägg av Perman » 6 juli 2007, 03:47

Piloten och numera skribenten hos wighsnews.se Ulf Wiberg skriver om "Sveriges hemligaste landskap":

http://wighsnews.se/utskriftsmoment/rea ... hp?id=5140
Blekinge – försvarslänet.

Blekinge har i militära kretsar ofta kallats för ”Sveriges hemligaste landskap”, och kanske har uttrycket också haft ett visst burskap ända sedan den enväldige kungen Karl XI år 1679 genom beslut började anlägga en örlogsbas på Trossö med motiveringen att Sverige bättre skulle kunna försvaras sjövägen i varje fall vintertid från Blekinge än från den kungliga huvudstaden Stockholm ! Avståndet var ju dessutom femtio mil kortare till opålitliga grannar som Danmark, Polen och Tyskland ifall man blev anfallen eller för den delen av någon anledning behövde ge någon av dem en näsbränna. Till Göteborg var det 38 mil landvägen, till Malmö 20 och till Kalmar 9 mil ! Först efter ett par hundra år senare började dock Karlskrona att på allvar utvecklas även inom andra områden än Försvaret, med industri, underleverantörer till Flottan, handel och järnväg. Danmarks inverkan och kanske ägarkrav på Sydsverige har det ofta spekulerats om, men klart torde det väl vara att från Karl den XI:s tid och framåt fanns det inga stora identitetsproblem för Blekinges del.

När statsminister Per Albin Hansson uttalade sin senare så kritiserade men berömda aforism under det andra världskrigets inledning om att –Sveriges beredskap var god, stämde det, men först mot slutet av kriget, då man hjälpligt hade hunnit ikapp verkligheten ! Det var t ex först 1945 som F 17 till nöds stod klart som stridsberett förband i luften. Man nedrustade och sparade på försvaret under mellankrigsperioderna och så blev det som så ofta att ”för sent skulle syndaren vakna ” och då infinner sig med ens frågan - är det inte så, eller blir det, även i dagens försvarstänkande ?

Avslöjande böcker.

Två relativt nya och starkt avslöjande försvarsböcker, Blekinge – det hemliga landskapet del I och II, av författarna Leif Högberg och Jörgen Sjöblom, har skakat om oss läsare och f d militärer. Inte för att de två ärliga, informativa och omfattande skrifterna berättar om vad som inte fanns, utan för det som fanns och som lagts ned, och på ett högst utmanande sätt nu får skatta åt förgängligheten ! Man har avslöjat gamla försvarshemligheter vilka sannolikt gjorde Blekinge till ett av landets absolut bäst rustade och krigsförberedda områden vid ett eventuellt krigsutbrott på 1940-talet och även många år senare, men även betydligt före detta var områdena runt Karlskrona relativt väl rustade. År 1902 kom Kustartilleriet till och hade från början mer än 40 talet batteriet bara inom Karlskrona fästning. Tyvärr halverades antalet efter det första världskriget.

Det skall skrivas, att Blekinge är det näst minsta landskapet efter Öland med knappt tre tusen kvadratkilometers yta och en befolkning på runt 153 000 innevånare.
Åren 1939 – 1941 byggdes den s k Per Albinlinjen med cirka fyra hundra mindre värn längs kusten. Även hamnarna fick fasta försvarsanläggningar för artilleri och minor. Också under det kalla kriget på 1950- och 60-talen var byggnationen betydande med stora ingrepp i urberget på en rad platser. Det gällde ju att inte bara försvara sig mot havet utan också inåt land, och här fanns den förberedda landfronten i en halvcirkel norr om Karlskrona från Förkärla i en båge via Rödeby och Ramdala. Här fanns alltså fort, värn och klara pjäsplatser i ett betydande antal..



Torkö och Järnavik.

Totalt hade man i Blekinge 206 olika former av militära installationer och anläggningar fördelade över landskapet, därav ett femtiotal mätstationer och observationsplatser, 34 med kraftiga strålkastare. Den östra delen av Per Albinlinjen, vilken byggdes i snabb takt 1939-41 omfattade 183 olika värn av varierande storlek och den västra 189. Enbart Karlskrona hade 16 luftvärnsställningar och i Karlshamn, vilken stad hade en av Sydsveriges viktigaste djuphamnar fanns fyra skansar byggda av 5080 sandsäckar och med en service av 550 soldater, mest s k landstormare. Djuphamnar och krigsförtöjningsplatser fanns t ex på Torkö, i Järnavik och vid Östra Hästholmen.
De verkligt tunga artilleriplatserna låg på Aspö och vid Järnavik och här också med stora underjordiska utrymmen för ledning, staber, sjukhus förråd m m, dessutom åtta olika fort spridda i skärgården. En planerad bergtunnel för ubåtar på norra Aspö likt den som fanns vid Muskö i Stockholms södra skärgård blev dock aldrig av innan krigslyckan för främst tyskarna hade vänt 1943/ 1944, då man började få bita i gräset i Ryssland..

Sent befäst i Karlshamn.

-Jag tror inte att övriga Blekinge var så särskilt befäst 1939 om man nu undantar Karlskrona och delar av skärgården, men vi hade ju ett betydande område söder om väg E 22 från Ramdala till Karlshamnsskärgården där det var förbjudet för civila flygplan att passera, och motsvarande hade man ju t ex också i Stockholms skärgård och över norra delen av Gotland, så det fanns förmodligen en hel del att gömma. Däremot i början av 1940-talet fick upprustningen styrfart, minns förre länsflygchefen för det civila flyget, Evert Svensson. Genom försvarsbeslut i mellankrigsperioden hade man 1925 enats om stora nedskärningar inom det militära. Själv var jag ju i Flygvapnet dels i Ljungbyhed och sedan i Kalmar i över två år, och vi hade då uppenbara problem att få tag i flygplan till våra flottiljer. Tyskarna släppte väl några i början, men sedan fick vi ett mindre antal från USA och även Italien. Ett fåtal främmande plantyper tillverkades också på licens inom Sverige..

Då var ju förutom Tyskland också Ryssland en klart uttalad riskfaktor för vårt land, men idag när alla blåögda tror på fred och ett minimalt behov av ett starkt försvar menar jag att man nog skall passa sig och hålla ett vaksamt öga på vad som händer öster om oss, och det är heller inte otroligt att ett eventuellt tredje världskrig, stort eller litet, nog kan bli ett religionskrig, alldeles som på Gustav II Adolfs tid i Tyskland ! Att skicka ut våra svenska styrkor långt bort i världen kan inte vara en vis försvarspolitik, hur väl vi än vill med våra insatser utombys. Nu är det inte längre en tid då vi kunde lagra ved på smågatorna för att värma oss, nu rör det sig om helt andra krafter som styr och behöver tyglas, och det måste vi för vår överlevnad anpassa oss till, anser länsflygchefen emeritus i Blekinge, Evert Svensson, Karlshamn.

Flygets betydelse.

F 17, Kungl. Blekinge Flygflottilj, ansågs stridsberett först 1945, och innan dess hade flyget troligen bara haft en marginell betydelse för Blekinges försvar. Materielen var också av ”vackert väders typ”. Först med planet Saab T 18 B kan man väl våga påstå att flyget lokalt sett fick sin egentliga slagkraft. Radaranläggningar fanns så småningom nu också på sex olika platser längs kusten, plus en i Olofströmstrakten.
Man kan i efterhistorisk tid fråga sig varför just Blekinge skulle förses med sådana rigorösa försvarsanordningar, men kanske var det så att just i Karlskrona med omnejd låg hela sjö- och kustförsvarets hjärta och hjärna när det gällde den södra tredjedelen av Sverige, söder- och österut, och sedan var kanske den blekingska kusten särskilt gynnsam för en invasion sjövägen. Men det kan inte ha varit lätt att hemlighålla alla de olika försvarsanläggningarna. Det berättats att när en lantbrukare i trakten skulle ha en offentlig auktion på sitt lösöre satte han in en annons i bladet med en vägbeskrivning enligt följande:- Gården ligger alldeles nedanför och invid den nya, hemliga radarstationen.



Bergens hemligheter, och politikens.
.

Nu, på försommaren år 2005, när detta skrivs, ligger de allra flesta av de tidigare så välskötta och viktiga militära anläggningarna i en sorglig, kapitalförstörande och förödande träda. K A 2, Kungl Blekinge Kustartilleriregemente, är förpassat till hävderna och flera olika försök till utfall har från tid till annan också gjorts mot såväl Marinens anläggningar i Karlskrona som flygflottiljen F 17 i Kallinge. Men än så länge utan större framgång, i alla fall har ett visst mått av politisk försvarsklokhet fått råda och det mesta är därför fortfarande intakt, eller var det kanske i stället så att regionalpolitikens ihärdiga tillskyndare av en händelse den här gången fick sista ordet ?
Men i så fall blir säkert inte situationen särskilt långvarig och utöver ”status quo” ? Ty så är det tyvärr ofta med politiken och det kortlivade och summariska beslutsunderlagen, i dag röd och levande, i morgon stendöd !

Text: Ulf Wiberg.
uw.wiberg@swipnet.se
Publicerad av
Uffe, 2007-07-06 02:36
/Per

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 juli 2007, 09:28

Mycket intressant artikel!
Inte för att förringa Blekinge men östra Norrbotten torde ha varit mer "hemlig " med tanke på bl.a. Kalix-linjen.
:)

Atom
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 augusti 2007, 20:46
Ort: Gbg

Inlägg av Atom » 3 augusti 2007, 21:19

Tror ingen har nämnt Karlsborgs fästning med Slutvärnet där man kan gå en guidad tur dock inte överallt då militär verksamhet förtfarande försigår.
Strax Nordväst om Karslborg ligger ett något nyare fort beläget på Vaberget (för att skydda Karlsbogs fästning!), här vet jag inte om man får lalla omkring hursomhelst då terrängen och själva fortet ligger vid riskabla branter och stup, här finns ingen egentlig tillsyn så händer det nåt får man ha nån form av backup.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karlsborgs_f%C3%A4stning
http://www.sfv.se/cms/sfv/vara_fastighe ... tning.html

Giggegubb
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 januari 2007, 21:03
Ort: Norduppland

Re: Militära anläggningar i Sverige...

Inlägg av Giggegubb » 12 september 2007, 21:02

Femörefortet i Oxelösund.

KA-fort, öppen modell med alla 75/57-pjäserna inom samma komplex. Senare version med delad gruppering vid Kungshamn "återställd". Ytterligare ett batteri låg någonstans vi Arkösund. Jag vet inte vad som har hänt där. Troligen återställt.

Mycket intressant anläggning. Jag frågar mig definitivt om det inte hade varit vettigt att låta anläggningen stå i träda i låt säg 20 år till som en säkerhetsgrej. Med ångmaskiner, termiska sikten på pjäserna för direkt eld och GPS-störning och alla skenmål mm är det nog jävligt dyrt att slå ut en sådan anläggning.

Jag tar också tack vare min glödande elaka penna åt mig en del av äran för att anläggningen nu är museum... 8)

http://www.oxelosund.net/femore/[/quote]

Var på Femörefortet i somras. Guidningen gjordes av en yngre dam helt utan insikter i militaria. Jag var ensam under visningen, och hon spexade hela tiden genom att låtsasprata i micken i KC (heter det så?): hallå, det är chefen här, nu ska vi snart spränga lite fartyg ute på vattnet, så håll för öronen hahaha. :oops: Kändes ärligt talat lite vanvördigt... Historielektionen om kalla kriget var minst sagt basal - på gränsen till felaktig - och hade nog inte platsat på skalman.

På vägen ut mötte vi dock nästa grupp som guidades av en yngre man. Han var mer värdig den militära miljön och kommenderade sin grupp med ett HALT varpå gruppen bestående av äldre pensionärer tvärnitade så att jag och damen kunde passera. :D

Men det var värt den lilla slanten.

Skriv svar