Segrar och förluster i övningskrig
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Segrar och förluster i övningskrig
Om jag försått saken rätt, så utbildade ni truppförande officerare på InfSS? Är det samma sak på ArtSS och andra SS?
1. Länk till Stellans inlägg: viewtopic.php?f=54&t=39814&hilit=InfSS
2. En av uppgifterna för InfSS var att utbilda blivande kaptener inom infanteriet och kavalleriet, har vagt för mig att någon kustjägare var där vid något tillfälle också. Jag vet inte men inbillar mig att de andra stridsskolorna hade också den uppgiften. Vete tusan med trängen. Framförallt var kaptensutbildningen fokuserad på att leda kompani (och ibland större förband) även om de blivande kaptenerna i brist på plats som kompanichef fick leda plutoner också.
MVH
Hans
2. En av uppgifterna för InfSS var att utbilda blivande kaptener inom infanteriet och kavalleriet, har vagt för mig att någon kustjägare var där vid något tillfälle också. Jag vet inte men inbillar mig att de andra stridsskolorna hade också den uppgiften. Vete tusan med trängen. Framförallt var kaptensutbildningen fokuserad på att leda kompani (och ibland större förband) även om de blivande kaptenerna i brist på plats som kompanichef fick leda plutoner också.
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Trängens skola hette väl Underhållsskolan och låg på andra sidan Penta-porten i Skövde.
OK, tack. Penta-porten, var ligger den? Trots GU i Skövde kommer jag inte ihåg.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det är viadukten under järnvägen, mellan stationen och gamla T2
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arm%C3%A9 ... prov=sfla1
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arm%C3%A9 ... prov=sfla1
Ok då är jag med. Tack vare din länk förstod jag att trängen kontaminerat mina gamla kaserner. Helgerån.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det känns lika mycket helgerån att köra runt inne på T2s gamla kasernområde, som idag är civiliserade till folkhögskola med mängder med nybyggen på kaserngården. 11 kompaniets baracker är rivna men byggnaden som inrymde sjukhuset, där jag tjänstgjorde, finns kvar.
Man kan få intrycket att infanteristen Hans har en viss misstänksamhet mot trängtrupperna!Hans skrev: ↑13 maj 2020, 15:50
MVH
Hans
För officerare inom artilleriet, luftvärnet, ingenjörtrupperna och signaltrupperna skedde motsvarande utbildning huvudsakligen vid Artilleri- och ingenjörhögskolan i Stockholm (olika namn under olika tidsperioder, bl.a. Artilleri- och ingenjörregementsofficersskolan [AIRS] 1972 -1983). Där förekom mer utbildning i matematik och teknik än inom infanteriet, kavalleriet, pansartrupperna och trängtrupperna.Markus Holst skrev: ↑13 maj 2020, 15:41Om jag försått saken rätt, så utbildade ni truppförande officerare på InfSS? Är det samma sak på ArtSS och andra SS?
Kavalleristen/Infanteristen Hans. Vi retades med trängtrupperna då de inte var stridande förband Men självfallet var de helt oundgängliga för vår verksamhet. Berätta inte för Markus.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Och vad hände vid ArtSS?Forskaren skrev: ↑13 maj 2020, 19:05För officerare inom artilleriet, luftvärnet, ingenjörtrupperna och signaltrupperna skedde motsvarande utbildning huvudsakligen vid Artilleri- och ingenjörhögskolan i Stockholm (olika namn under olika tidsperioder, bl.a. Artilleri- och ingenjörregementsofficersskolan [AIRS] 1972 -1983). Där förekom mer utbildning i matematik och teknik än inom infanteriet, kavalleriet, pansartrupperna och trängtrupperna.Markus Holst skrev: ↑13 maj 2020, 15:41Om jag försått saken rätt, så utbildade ni truppförande officerare på InfSS? Är det samma sak på ArtSS och andra SS?
Del av ovan nämnda utbildning skedde där. Vid alla truppslagsskolor skedde inte bara utbildning av regementsofficerare /yrkesofficerare, utan även utbildning av reservofficerare, studier av framtida materiel och organisation samt försök.
Nej nej, Pentaporten är viadukten under järnvägen mellan stationen och Pentaverken (dvs Volvo), dvs omedelbart söder om stationen. Länge liiiite för låg för lastbilar i fullformat, med regelbundna fastkörningar som följd.Markus Holst skrev: ↑13 maj 2020, 16:42Det är viadukten under järnvägen, mellan stationen och gamla T2
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Finns det en port mellan K3 och stationen alltså? Jag trodde Penta-porten var den vid mörkerkorset, så att säga.Sarvi skrev: ↑13 maj 2020, 19:49Nej nej, Pentaporten är viadukten under järnvägen mellan stationen och Pentaverken (dvs Volvo), dvs omedelbart söder om stationen. Länge liiiite för låg för lastbilar i fullformat, med regelbundna fastkörningar som följd.Markus Holst skrev: ↑13 maj 2020, 16:42Det är viadukten under järnvägen, mellan stationen och gamla T2
Det är 40 år sedan jag var i Skövde.
EDIT har kollat på Google Maps och hittat Penta-porten och tar rättning - efter 40 års villfarelse.
Utbildning till dåvarande nivå 5 d.v.s. kapten skedde vid resp. truppslagsskola där som nån nämnde att ing, sign, art och lv hade gemensam skola.
Inf/kav utbildades mot kompanichef/stabsmedlem på InfSS och pansar på PS.
Inf/kav utbildades mot kompanichef/stabsmedlem på InfSS och pansar på PS.