Elitförband eller inte

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Elitförband eller inte

Inlägg av lampros » 18 januari 2010, 14:53

MD650 skrev:
Erik Ljungberg skrev:En liten reflektion angående framförallt Svenska elitförband.

Är det igentligen möjligt att kalla något elitförband efter enbart 12 månaders utbildning och ingen stridserfarenhet, vare sig hos förbandet eller hos utbildarna? Viss, väldigt begränas stridserfarenhet, finns kanske hos vissa utbildare.
/Erik Ljungberg
Det är det som är frågan d.v.s. var ska man dra gränsen.
:)
Visst måste stridserfarenhet till. Men det är underförstått att möjligheterna därtill är mindre för vissa, dvs för förband från en småstat med neutrala traditioner än för stormaktsförband. Såframt man inte startar ett eget litet krig, för att få denna hett efterlängtade krigserfarenhet :)

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 18 januari 2010, 14:54

MD650 skrev:
Erik Ljungberg skrev:En liten reflektion angående framförallt Svenska elitförband.

Är det igentligen möjligt att kalla något elitförband efter enbart 12 månaders utbildning och ingen stridserfarenhet, vare sig hos förbandet eller hos utbildarna? Viss, väldigt begränas stridserfarenhet, finns kanske hos vissa utbildare.
/Erik Ljungberg
Det är det som är frågan d.v.s. var ska man dra gränsen.
En gräns är att kalla de t ex 5% bästa förbanden i varje land elit och nöja sig med det. Utan att djupare gå in i någon form av jämförelse med andra länder. Sen blir bara frågan vad bäst är.

//Erik

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 25 januari 2010, 20:39

Erik Ljungberg skrev: En gräns är att kalla de t ex 5% bästa förbanden i varje land elit och nöja sig med det. Utan att djupare gå in i någon form av jämförelse med andra länder. Sen blir bara frågan vad bäst är.
Skall man dra någon parallell till ickemilitära saker så anses det till exempel att man spelar fotboll på elitnivå om man spelar i allsvenskan och då är givetvis ett allsvenskt lag väldigt svagt jämfört med ett utländsk topplag, säg Barcelona. Alltså håller jag med om att det är rimligt att jämföra främst med andra förband i det egna landet även när man använder ordet "elit".

scenic
Ny medlem

Inlägg av scenic » 8 april 2010, 23:57

Till Lars
S
ka du komma med en ny upplaga?

Stämmer de här?
De finska fallskärmsjägarna anses vara extremt kompetenta och vi (FJS) gjorde studiebesök där under vår utbildning. Tillsammans med israelerna så fälls de från lägsta höjden av alla fallskärmsburna förband, i en skarp situation från så lågt som 90 meter...

De har en massiv utslagningsprocent genom att "torrhoppa" från hopptorn ner i stora sandlådor från ~10 meters höjd, sen övar de mörkerhopp och gör samma hopp fast med en tygpåse över huvudet... Inte undra på att uppåt 60-70% slås ut genom brutna lemmar...

Ps har du kollat upp Kotka kustbataljon ang Meritiedustelijat "havsspanare"?

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 9 april 2010, 08:29

millgard skrev:Det är alltid svårt att jämföra, dessutom tillkommer ryktesspridning och vanligt svammel.

Men I5 odlade en anda som innebar att kraven skulle vara högre än andra motsvarande regementen som I20 och I21.
Jag upplever det lite som att den andan odlades lite varstans, åtminstone försök att få vpl att tro att de var lite bättre, lite hårdare, lite smartare, än vpl på andra orter.

Det är stärkande för moralen, och ger den possitiva bieffekten att vpl anstränger sig lite mer.

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 16 april 2010, 20:47

diravi skrev:
millgard skrev:Det är alltid svårt att jämföra, dessutom tillkommer ryktesspridning och vanligt svammel.

Men I5 odlade en anda som innebar att kraven skulle vara högre än andra motsvarande regementen som I20 och I21.
Jag upplever det lite som att den andan odlades lite varstans, åtminstone försök att få vpl att tro att de var lite bättre, lite hårdare, lite smartare, än vpl på andra orter.

Det är stärkande för moralen, och ger den possitiva bieffekten att vpl anstränger sig lite mer.
Min högst personliga uppfattning efter möten med såväl vpl som befäl vid I5 är att man i Östersund odlade "elitandan" lite mer än vad som kanske var nödvändigt vid ett infanteriförband. Dvs, det tycktes mig som att man ville vara "lite förmer" i kraft av namnet "Fältjägare".

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 17 april 2010, 07:26

Axial skrev: Min högst personliga uppfattning efter möten med såväl vpl som befäl vid I5 är att man i Östersund odlade "elitandan" lite mer än vad som kanske var nödvändigt vid ett infanteriförband. Dvs, det tycktes mig som att man ville vara "lite förmer" i kraft av namnet "Fältjägare".
Och som jag skrivit tidigare så utbildade de exakt samma förbandstyp som alla andra norrlandsförband.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

jägarplutoner

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 3 maj 2010, 10:21

Hej Scenic m fl!

Tack för dina tips, särskilt om finska marinens nya meritiedustelijat. Kommer att kolla upp dem mer inom en nära framtid och mest sannolikt diskutera dem med mina finska kontakter i etablerade förband.

Ang. ny upplaga är det ännu inte dags men dagen närmar sig eftersom boken säljer bra. Inte suveränt men bra.

Jag lovade komma med ny input ang. stycket om HvUndkompanierna. Kära små barn + flera arbetsresor + ständiga artikeldeadlines (blev för två månader sen redaktör) har gjort att revidering av det aktuella stycket hela tiden fått stryka på foten... MEN, nu struntar jag i alla deadlines. Läget är att jag i vintras diskuterat ämnet med två insatta personer och därtill publicerades det en artikel: "Jägarplutoner i hemvärnet?" i Försvarsutbildaren 5/2009 om inrättandet av regelrätta jägarplutoner inom HvUndkompanierna. Med anledning av denna input tänker jag ersätta nuvarande stycke med följande:
Sverige kommer sannolikt att få förband inom hemvärnet liknande Særlig Støtte og Rekognoscering (SSR) inom danska hemvärnet. Konkret handlar det om att samla jägarutbildade hemvärnssoldater i jägarplutoner inom Hemvärnsunderrättelsekompanierna. Redan idag finns några kompanier vars flertal har jägar- eller spaningsutbildning bakom sig.

Artikeln i Försvarsutbildaren 5/2009 finns att läsa här:
http://www.forsvarsutbildarna.se/MediaB ... nload=true

Vänliga hälsningar,

Lars

Tengil100
Ny medlem

Inlägg av Tengil100 » 18 juni 2010, 08:23

Hej Lars.

Jag vill börja med att tacka för en bra bok (elitförband i norden).
Efter att ha skummat igenom "tråden" här på forumet och måste säga att jag håller med dig om att denna fråga verkligen är "explosiv" för många. Men jag tycker du resonerar bra och bemöter kritiken på rätt sätt.
Min uppfattning är att din text är underbyggd med fakta och källor och inte din subjektiva magkänsla.

Nu har jag inte detaljläst allting och är helt ny här på forumet, men jag antar att det kan komma en uppföljare till din bok om elitförband i norden, eller? Kul i så fall, ser fram emot att läsa den också.

Jag har två frågor till dig Lars:

1 a, b. K4 el. AJB hade uttagningstester under våren och satte under hösten 2004 upp en renodlad internationell jägarpluton.
Den så kallade "internationella jägarplutonen"/"JP05". Den fanns med i EU:s styrkeregister from 1 jan 2005 för insatser.
a)Av vilken anledning fanns inte denna pluton med i din bok?
b)Och kommer den att finnas med i uppföljande bok?

2. Jag har läst lite på forumet att Hvundkomp verkar vara det i nuläget vassaste förbandet inom hemvärnet.
Det gjordes också liknelser med det Danska hemvärnets SSR. SSR hade jag aldrig hört talas om dom förrän jag läste om förbandet i din bok.
Det känns bra att man försöker "snäppa" upp hemvärnet och upprättar jägarplutoner, det behövs verkligen!
Jag tror det finns många motiverade och erfarna fd jägarsoldater som saknar "det gröna livet" men som inte kan åka på tex. utlandstjänst av familjeskäl och inte känner sig lockad av det traditionella hemvärnet. För dom skulle detta vara ett bra alternativ och för hemvärnet skulle det vara bra på många sätt.
Men efter en kontakt med Hvundkomp så har dom precis som många andra här skriver knappt några krav.
Det verkar absolut vara bra individer som är med och som leder kompaniet osv. Men jag tror att dom skulle locka till sig fler erfarna och duktiga fd jägarsoldater om dom marknadsförde sig mer och hade höga krav. Det tror jag skulle locka fler. Det är ju ingen match/status/merit/prestige att söka till ett förband där alla tas emot med öppna armar!

Men om målbilden för rikshemvärnschefen är att Sverige inom x antal år ska ha en motsvarighet till det Danska hemvärnets SSR så blir jag inte bara förvånad utan mycket imponerad. Det känns faktiskt helt rätt i tiden med tanke på vad som hänt med vårat nationella försvar.

Så till frågan Lars:
a) Hur tror du att utvecklingen av Hvundkomp/"Hvjplut" kommer att ske i Sverige?
b) Tror du att vi kommer att se ett svenskt "SSR" inom 5 år?

Mvh,

Tengil100

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Elitförband eller inte

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 20 juni 2010, 21:26

Hej T-100 m fl!

Tackar!!

Jag tycker som du att Hv borde satsa på ett segment med verkligt höga krav. Nu finns redan några enheter där kraven informellt är mycket höga eftersom samtliga är f.d. jägare. Men det är viktigt att det blir formella krav, tror jag.

Ja, min gissning är att SSR-liknande förband finns inom fem år.

Tidsbegränsade förband som JP05 hade inte samma prio för mig. Dock borde jag gjort ett undantag med JP05 pga dess pionjärinsats. Hoppas alltså kunna ta med dem framöver.

Att skriva så nära sanningen som möjligt är min ambition och jag försöker i mina faktaböcker "tycka" så lite som möjligt - utom i vissa fall: i för- eller efterord då jag ibland tycker det är på sin plats att lägga in lite tyckande men då också göra det öppet o tydligt.

Träffade nyligen en mycket insatt person vad gäller utvecklingen mot verkliga jägarplutoner inom Hv. Vi hade inte mycket tid att prata men om jag tolkade honom rätt har inget väsentligt hänt sen artikeln i FU skrevs - dvs. ambitionen finns men inget har beslutats ännu. Jag kommer att stämma av med honom igen när det är dags för slutarbetet med andra upplagan. Det blir snarare en del extrasidor än en helt ny bok, tror jag. Jag skulle tro att jag nu har stoff till att göra boken 10 sidor längre. Har dykt upp en del riktigt fina grejer inkl färgbilder av flottans adyk och en bild som lär få många att höja på ögonbrynen...

Vänliga sommarhälsningar,

Lars

Hedin
Medlem

Inlägg av Hedin » 1 juli 2010, 11:24

Tengil100 skrev: ...
2. Jag har läst lite på forumet att Hvundkomp verkar vara det i nuläget vassaste förbandet inom hemvärnet.
Det gjordes också liknelser med det Danska hemvärnets SSR. SSR hade jag aldrig hört talas om dom förrän jag läste om förbandet i din bok.
Det känns bra att man försöker "snäppa" upp hemvärnet och upprättar jägarplutoner, det behövs verkligen!
Jag tror det finns många motiverade och erfarna fd jägarsoldater som saknar "det gröna livet" men som inte kan åka på tex. utlandstjänst av familjeskäl och inte känner sig lockad av det traditionella hemvärnet. För dom skulle detta vara ett bra alternativ och för hemvärnet skulle det vara bra på många sätt.
Men efter en kontakt med Hvundkomp så har dom precis som många andra här skriver knappt några krav.
Det verkar absolut vara bra individer som är med och som leder kompaniet osv. Men jag tror att dom skulle locka till sig fler erfarna och duktiga fd jägarsoldater om dom marknadsförde sig mer och hade höga krav. Det tror jag skulle locka fler. Det är ju ingen match/status/merit/prestige att söka till ett förband där alla tas emot med öppna armar!...

Tengil100
På vilket sätt skulle Hvund vara Hemvärnets vassaste förband? Du har nog läst mer på forumet än mig om Hvundkomp, men mina erfarenheter från verkligheten om detsamma säger tvärtemot. Frågan är ställd med välmening.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 1 juli 2010, 17:55

Men allvarligt talat - kan vi överhuvudtaget benämna något av HV/NS förband som "elit"? Seriöst nu, det handlar ju om "weekendwarriors" som förbundit sig att göra runt 8 utbildningsdygn per år. Jag är själv aktiv inom organisationen och har därmed en viss insyn i det hela. Har träffat på många dugliga förband, många av dem att likställa med en skyttepluton vid slutet av GU. Men därifrån till "elit" är det ljusår.

Hedin
Medlem

Inlägg av Hedin » 1 juli 2010, 21:25

@ Sgt 83 Pluton

Där delar även jag din åsikt. Framgång baseras inte enbart på kunskap om fiendens förband, utan även på självkännedom och kunskap om våra egna förband.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

kanske framtidens komp

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 1 juli 2010, 22:11

Hej,

HvUnd i stort av idag kan inte betecknas som elitförband. Emellertid förstår jag av flera källor att det finns plutoner inom några HvUndkomp där i stort sett alla genomfört minst GU på förband som allmänt betecknas som elitförband (I 22, K 3, K 4, FJS). Viktigare är dock vad som sagts om framtidens HvUndkomp - se tidigare inlägg.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 1 juli 2010, 22:12

Hedin skrev:Framgång baseras inte enbart på kunskap om fiendens förband, utan även på självkännedom och kunskap om våra egna förband.
Det där lät som något Sun Tzu skulle ha kunnat säga!

Skriv svar