Det låter rimligt och troligt.grgtoch skrev:Vill minnas att jag läst att "Viggenplan övade på Barkarby" den natt då Palme mördades.
Och jo, någon form av åtgärd för höjd beredskap borde man väl rimligen ha vidtagit.
Har sökt efter källan. Förgäves.
Vet någon huruvida det finns någon substans i den uppgiften?
Sista mobilisering?
Re: Sista mobilisering?
Tveksamt om man hade någon höjd beredskap. Försvarsmakten fick information om mordet genom att vakthavande befäl (VB) vid dåvarande försvarsstaben kontaktades dels av en försvarsattaché i Washington, dels av en befattningshavare vid försvarsdepartementet. Försvarsattachén hade i Washington fått uppgifter om händelsen vid en middag. Befattningshavaren i försvarsdepartementet hade i bostaden hört på radionyheterna...
I avdelningen "jag har en kompis som har en bekant som kände någon som...":
Jag har en god vän som, enligt egen utsago, tjänstgjorde som instruktör vid fd S2 i Karlsborg vid tiden för mordet på Palme. Enligt vederbörande så "gick etern het" med alarm- och blixtmeddelanden den natten. Så någon form av medvetenhet skulle alltså ha funnits inom FM redan under natten. Huruvida denna vetskap faktiskt ledde till någon form av högre beredskap inom FM har jag inte fått klart för mig.
Jag har en god vän som, enligt egen utsago, tjänstgjorde som instruktör vid fd S2 i Karlsborg vid tiden för mordet på Palme. Enligt vederbörande så "gick etern het" med alarm- och blixtmeddelanden den natten. Så någon form av medvetenhet skulle alltså ha funnits inom FM redan under natten. Huruvida denna vetskap faktiskt ledde till någon form av högre beredskap inom FM har jag inte fått klart för mig.
-
Viktor Lima
- Medlem
Den senaste mobiliseringen enligt ordets formella definition torde varit under andra världskriget. Däremot har värnpliktiga i liten skala vid flera tillfällen kallats in för tjänstgöring som svar på olika händelser i vår omvärld. I samband med oroligheterna i Polen i början av 1980-talet kallades ett mindre antal av flottans fjolårsvärnpliktiga in för att bemanna fartyg som förväntades nyttjas för att hantera en eventuell flyktingström över Östersjön. Strax efter kravallerna i Kosovo 2004 fick en pluton inneliggande jägarsoldater vid K4 förfrågan om de skulle kunna tänkta sig att förstärka den svenska bataljonen i missionsområden. Huvuddelen av de tillfrågade ställde upp på uppgiften, anställdes i utlandsstyrkan och omgrupperade snabbt till Kosovo där de främst löste spaningsuppgifter.
Ingen mobilisering, men den 11 september 2001 gick undertecknad en kurs i Uppsala. På kvällen var det någon slags kursmiddag nere på stan och när vi återkom till flottiljområdet möttes vi av skyddsvästklädda vaktsoldater med automatkarbiner som sökte igenom vår VW-buss. Även om risken för en uppföljande Al-Qaida attack i Uppsala måste varit mikroskopisk kändes det vid tillfället ganska rätt......
/VL
Ingen mobilisering, men den 11 september 2001 gick undertecknad en kurs i Uppsala. På kvällen var det någon slags kursmiddag nere på stan och när vi återkom till flottiljområdet möttes vi av skyddsvästklädda vaktsoldater med automatkarbiner som sökte igenom vår VW-buss. Även om risken för en uppföljande Al-Qaida attack i Uppsala måste varit mikroskopisk kändes det vid tillfället ganska rätt......
/VL
- Fredrik Andersson
- Medlem
Man hoppas ju att militären reagerade på något sätt i anslutning till mordet. Var det inledningen på något större? Men med tanke på hur övriga statliga instanser reagerade/inte reagerade under mordnatten så skulle jag inte alls bli förvånad om det visar sig att militären gjorde precis...ingenting.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Gjorde KFÖ just då på ett stans/sambandsförband. Det gjordes en snabbkoll om att allt var lugnt inom försvarsmakten, dvs alla viktiga levde, kommunikationskanaler funkade och inga andra hyss observerades.Fredrik Andersson skrev:Man hoppas ju att militären reagerade på något sätt i anslutning till mordet. Var det inledningen på något större? Men med tanke på hur övriga statliga instanser reagerade/inte reagerade under mordnatten så skulle jag inte alls bli förvånad om det visar sig att militären gjorde precis...ingenting.