Fast artilleri i norra Sverige
Hur ser man att det är Siknäsbatteriet?Zizka skrev:För den som vill se hur Siknäsbatteriet var organisaerat kan man kolla in följande länk:
http://www.armehandbok.se/ny_sida_983.htm
MVH// Z
Re: Lokalförsvarskanonkompani 622
Hejsan. Har du någon mer exakt position på var pjäserna fanns i Malmberget och Stenbron?Kelly skrev:Jag tror att det hette lokalförsvarskanonkompani 622 i Gällivaretrakten. Ansvarig myndighet var I22/Fo66. I alla fall fanns batteri Robsam i Malmberget, ca 1,5 km från centrum samt batteri Stenbron ca 20 km från centrum, längs väg E10. Jag tror de hade 3 pjäser per batteri. Pjäserna var äldre 12 cm jagarpjäser av skärmtyp, dvs utan splitterskydd runt om. De bör ha haft ett heltäckande
napalmskydd av tunnare plåt som skydd för servisen. Innanför stängslet fanns färdigbyggda skyttevärn av betongmoduler samt skyddsrum för all personal.
Anläggningarna var av en mycket enklare och billigare konstruktion än tidigare, istället för bergrum med tunnlar mellan pjäser som fanns på de flesta håll grävde man ner skyddsrum av standardtyp. S-plats, kök, ammunitionsförråd mm var separata enheter med öppna förbindelsegångar emellan.
De här två anläggningarna plomberades ungefär 2002-03, mycket kort aktiv tid således. Stängsel + en del skyttevärn har sparats i Robsam för att användas av den lokala paintballföreningen.
Re: Lokalförsvarskanonkompani 622
Den i Malmberget låg längst uppe i Pouitak, alltså i västra delen av Malmberget. Om man tar vägen mot Sikträsk efter Puoitakvägen men inte svänger av mot Sikträsk utan fortsätter rakt fram så kommer man dit.jnse skrev:
Hejsan. Har du någon mer exakt position på var pjäserna fanns i Malmberget och Stenbron?
Tror att det är där skoterleden går ut mot Kiebli.
Re: Fast artilleri i norra Sverige
Och jag fortsätter fråga...Batteri Parviainen utanför Happaranda. Någon som kan ge en beskrivning om var det låg? Har letat men bara hittat en massa skog och mygg.
Ligger en bit upp mot vägen längs mot Övertorne. Kommer inte ihåg exakt var den låg.Matte skrev:Och jag fortsätter fråga...Batteri Parviainen utanför Happaranda. Någon som kan ge en beskrivning om var det låg? Har letat men bara hittat en massa skog och mygg.
Kan det verkligen vara så nära riksgränsen? Jag hade en källa att det skulle ligga vid soptippen i Happis. Men det stämde inte.
Övertorneå är väl inte nära riksgränsen?Matte skrev:Kan det verkligen vara så nära riksgränsen? Jag hade en källa att det skulle ligga vid soptippen i Happis. Men det stämde inte.
Ja, den låg inte så långt från gränsen.Matte skrev:Kan det verkligen vara så nära riksgränsen? Jag hade en källa att det skulle ligga vid soptippen i Happis. Men det stämde inte.
Övertorneå ligger ju på riksgränsen till Finland så det är ju nära. Däremot ligger den en bit från Riksgränsen.jnse skrev: Övertorneå är väl inte nära riksgränsen?