Var de väl dolda rent fysiskt eller bara väl hemlighållet var dessa fanns? Jag tänker på både stöld- och sabotagerisk.Bjernevik skrev: De var fyllda i fredstid och plomberade. Tankarna var nedgrävda, det enda som stack upp var manlucka och avluftningsrör. Utrustningen för att bygga tappställen fanns dock i ett vanligt plåtförråd ovan jord.
Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
Re: Vad säger koncentreringsvägarna om krigsplanläggningen?
-
- Medlem
Såvitt jag vet är det inte bra att lagra bensin för länge.. Bytte man ut drivmedlet ibland?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
Väl dolda var de väl inte. Vet man vad man ska titta efter så var de ganska lätta att se. Precis som med drivmedelsförråden på flygets krigsbaser.Rickard skrev:Var de väl dolda rent fysiskt eller bara väl hemlighållet var dessa fanns? Jag tänker på både stöld- och sabotagerisk.
Ok, kan det varit olika på olika ställen.Bjernevik skrev:
Det var faktiskt lite mer än så. Ett 100-förråd bestod av tio 100 kbm-tankar samt utrustning för att bygga tappställen.
Den plats jag känner till så var det ett antal 100 kubikstankar inom en radie på 2 km. Men har svagt för mig att det var ca 4 st men är osäker.
Det torde varit omsättning på det.KoteGaeshi skrev:Såvitt jag vet är det inte bra att lagra bensin för länge.. Bytte man ut drivmedlet ibland?
Visste du var de fanns var det inte så stora problem att hitta dom och komma åt dom.Rickard skrev: Var de väl dolda rent fysiskt eller bara väl hemlighållet var dessa fanns? Jag tänker på både stöld- och sabotagerisk.
Det hände inte att det försvann bensin?MD650 skrev:Visste du var de fanns var det inte så stora problem att hitta dom och komma åt dom.Rickard skrev: Var de väl dolda rent fysiskt eller bara väl hemlighållet var dessa fanns? Jag tänker på både stöld- och sabotagerisk.