Trängregementet och silvermärken

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Terrängregementet och silvermärken

Inlägg av Hans » 24 januari 2009, 16:47

Stellan Bojerud skrev:Tack för den bilden! God nostalgi. The vanished Regiments.
Väl bekomme, resultatet av att ha ett gott förhållande till personalen på förrådet, framförallt på InfSS.

MVH

Hans

Krook
Medlem

Inlägg av Krook » 24 januari 2009, 21:42

MD650 skrev:
Krook skrev: . En av dessa var att höja statusen för underhållstjänsten, så att folk skulle vilja jobba där. Sant .
Det var det Stellan skrev i tredje inlägget.
:)
Då behövs det ju bara en till av oss andra oberoende för att bekräfta detta.

En annan version har varit att Trängen skulle vara en "Liv-funktion" och därför bära Silver.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 24 januari 2009, 23:01

Stellan Bojerud skrev:Detta med knappologi är inte lätt. Skilj på knappar för befäl och manskap. Var i befälskategorierna gränsen mellan befälsknapp och manskapsknapp gick, har varierat över tiden.

Till uniform m/ä hade silverregementena slät manskapsknapp.

I m/60 systemet och senare har manskap knapp m/39 och befäl regementsknapp. Fram till 1972 var furir gränsen för att bära befälsknapp. Knapparna fick man dåförtiden betala med egna pengar.
"Förr" hade ju till exempel sergeanterna en egen knapp, och först fanjunkaren bar regementsknapp. Många varianter har funnits, det håller jag med dig om.

Men likväl vill jag hävda, att till m/ä hade silverförbanden förvisso manskapsknapp, men till skillnad från övriga förband , som bar mässingsknapp, var den försilvrad.

Att det är knapp m/39 som sitter i de modernare manskapsuniformerna håller jag gärna med dig om, men hävdar att den är förgylld, inte i mässing, till m/52, m/60 och m/87. Till m/60 hade jag som soldat vid kungl. göta trängregemente försilvrade knappar.

Chenapan
Medlem

Inlägg av Chenapan » 25 januari 2009, 00:10

Det finns en alternativ förklaring till trängarnas silver. Se tidigare tråd "Trängtrupperna? som just nu finns ungefär mitt på sida 2.

Mvh
Chenapan

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 25 januari 2009, 23:19

Jag skulle våga påstå att det här "silver är bättre än guld" är en militär uppfattning, möjligen baserad på livfanans vita färg.

Heraldiken tar inte ställning till om tinkturer (färger och metaller) är bättre än varandra.

Användarvisningsbild
Gardisten
Ny medlem

Inlägg av Gardisten » 14 juli 2009, 17:09

En grej som är relaterad till detta som jag och några kollegor klurat på. Varför har inte K3 silverfärgade knappar och märken? Namnet Livregementets Husarer tyder väl ändå på att dom skulle vara ett förband av samma status som t.ex. Gardet eller Livgrenadjärregementet.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 juli 2009, 12:50

Man skiljde på liv resp hustrupper. I 3, K 2 och K 3 var hustrupper och hade guldknappar. I 1, I 2, I 4 och K 1 var livtrupper med silverknappar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 juli 2009, 13:08

Stellan Bojerud skrev:Man skiljde på liv resp hustrupper. I 3, K 2 och K 3 var hustrupper och hade guldknappar. I 1, I 2, I 4 och K 1 var livtrupper med silverknappar.
Även I 2?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 juli 2009, 13:34

I 2 Göta livgarde - senare P 1. Guld I 2 var I 22 före 1939.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 15 juli 2009, 14:13

Stellan Bojerud skrev:I 2 Göta livgarde - senare P 1. Guld I 2 var I 22 före 1939.
Aha! tänkte på I 2 i Värmland.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Re: Trängregementet och silvermärken

Inlägg av Wedman » 15 juli 2009, 23:16

Stellan Bojerud skrev:Man skiljde på liv resp hustrupper. I 3, K 2 och K 3 var hustrupper och hade guldknappar. I 1, I 2, I 4 och K 1 var livtrupper med silverknappar.
Hängde detta ihop med regementenas rang? I militärkalendern från 1944 finns följande "rangordning" (efter generalitet, kungliga/furstliga staber och generalstabskåren):
Svea livgarde (I 1)
Livregementet till häst (K 1)
Göta pansarlivgarde (P 1)
Livregementets husarer (K 3)
Livregementets grenadjärer (I 3)
Livgrenadjärregementet (I 4)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 18 juli 2009, 08:33

Nja, snarare med historik än med rang, men rangen kommer ju av historiken.

Gardesförbanden har silver. de härstammar (väl) från et gemensamt regemente, vilket de ju återigen har blivit.

Livregementena (Livregementets dragoner K2, Livregementets husarer K3 och livregementets grenadjärer (tidvis livregementet till fots) I3)är även de sprungna ur samma regemente, och har traditionellt guld.
Livregementet bar ju halmkransen som distinktionstecken. denna övertogs av K1 vid sammanslagnginen med K2, varför vi fick ett regemente som hade silver och halmkrans. Tidigare bars halmkransen bara till guld.

Hedin
Medlem

Inlägg av Hedin » 18 juli 2009, 15:40

Lite OT men det handlar ju om regementens "dignitet".

Jag undrar hur det här med regementenas inbördes rangordning bestämdes. På vilket sätt är t.ex. Kronobergs regemente, I11, finare än Dalregementet, I13. Jag tänkte att kanske segernamnen avgjorde vilket som var finast men efter en snabb koll så verkar inte segernamnen åtminstone enbart vara den röda tråden för hur fint ett regemente var heller. Någon som kan förklara djupare?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 19 juli 2009, 08:19

Om vi fråmnser liv-och hustruppernas tilldelade rang, som de fått ghenom kuynglig förordning, av Gustav III om jag minns rätt, verkar det helt enkelt vara regementets vapenslag och nummer som avgör rangen, men rangen användes väl endast som "köbricka" vid ceremonier? Således hamnar nummer elva före nummer tretton i kön.

i 1865 års rulla, står följande att läsa, på sidan 152:

R A N G - O R D N I N G *),

som iakttages af samtlige till Armén hörande Stater och Korpser vid presentationer och underdåniga uppvaktningar o Kongl. Hofvet, å vaktparader samt vid flere andra tillfällen.
---------------------

1:o Generalitet,
2:o Hans Maj:s Konungens Stab,
3:o Högsts. H. M. Konung OSCAR I:s f. d. Stab,
4:o Högsts. H. M. Konung CARL XIV JOHANS f. d. Stab,
5:o Hans Kongl. Höghet Kron-Prinsen JOSEPH FRANS OSCARS f. d. Stab,
6:o Hans Kongl. Höghet HERTIGENs AF ÖSTERGÖTLAND Stab,
7:o Hans Kongl. Höghet HERTIGENS AV DALARNE Stab,
8:o Konungens general-Stab med Kongl. Topografiska Korpsen,
9:o Kongl. Svea Lif-Gardet,
10:o Kongl. Lif-Gardet till Häst
11:o Kongl. Andra Lif-gardet
12:o Kongl. Lif-Regementets Dragon-, Husar- och Grenadier-Korpser
13:o Kongl. Artilleriet,
14:o Kongl. Ingeniör Korpsen,
15:o Kongl. Första Lif-Grenadier Reg:tet,
16:o Kongl. Andra Lif-Grenadier Reg:tet,
17:o Kongl. Lif-bevärings Reg:tet,
18:o Kongl. Smålands Husar Reg:te,
19:o Kongl. Skånska Husar Reg:tet,
20:o Kongl. Skånska Dragon Reg:tet,
21:o Kongl. Husar-Regementet Konung Carl XV,
22:o Kongl. Jemtlands Häst-Jögare Korps,
23:o Kongl. Vestgöta Reg:te

sedan följer en lång uppräkning i nummerordnign av alla infanteriregemnten, och avslutas:

47:o Kongl. Wester-Norrlands Bevärings Bataljon,
48:o Kongl. I Armén qvarstående oplacerade Officerare.

*) I öfverensstämmelse med föreskrifterna i Gen.-Ord d. 10 Mars 1829, d. 19 Mars och 17 April1844 m. fl. samt K. Br. den 2 Mars 1833. I afseende å rangförhållandena emellan Officerare och Trupper af Svenska och Norska Arméerne vid förenad tjenstgöring, se Kongl. Brefven den 11 Maj 1839 och d. 9 Febr. 1858, pag. 157 och 158

Av listan kan vi lära ossatt särskrivning inte är ett modernt fenomen.

Fast eftersom ovanstående lista är gjord innan regementena numrerades, märkar jag redan nu at mitt resonemang ovan inte håller. Kan det vara regementets ålder, som avgör rangen, och hur har rangordnignen av vapenslagen uppstått?

Ovanstående lista är ju även från tiden före trängens tillkomst, vilket inte förklarar trängens färg.

Min far lärde mig en annan rang:

Först kommer kavalleristen
Sedan kommer kavalleristens häst
sedan kommer ingenting
sedan kommer ingenting
sedan kommer infanteristen.

Själv lumpade han vid I16

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 19 juli 2009, 11:08

Markus Holst skrev: (---)
Fast eftersom ovanstående lista är gjord innan regementena numrerades, märkar jag redan nu at mitt resonemang ovan inte håller. Kan det vara regementets ålder, som avgör rangen, och hur har rangordnignen av vapenslagen uppstått?
(---)
Hur menar du med "innan regementena numrerades" ? Listan kommer ur 1865 års rulla men den första numreringen skedde redan i 1634 års regeringsform, sedan gjorde man väl om det i början på 1800-talet sedan indelningsverket avskaffats.

För att ta Världens bästa dalregemente som exempel så var det ett av de äldre regementena och fick 1634 nummer 7, för att 1816 bli nummer 13.

Skriv svar