Väl bekomme, resultatet av att ha ett gott förhållande till personalen på förrådet, framförallt på InfSS.Stellan Bojerud skrev:Tack för den bilden! God nostalgi. The vanished Regiments.
MVH
Hans
Väl bekomme, resultatet av att ha ett gott förhållande till personalen på förrådet, framförallt på InfSS.Stellan Bojerud skrev:Tack för den bilden! God nostalgi. The vanished Regiments.
Då behövs det ju bara en till av oss andra oberoende för att bekräfta detta.MD650 skrev:Det var det Stellan skrev i tredje inlägget.Krook skrev: . En av dessa var att höja statusen för underhållstjänsten, så att folk skulle vilja jobba där. Sant .
"Förr" hade ju till exempel sergeanterna en egen knapp, och först fanjunkaren bar regementsknapp. Många varianter har funnits, det håller jag med dig om.Stellan Bojerud skrev:Detta med knappologi är inte lätt. Skilj på knappar för befäl och manskap. Var i befälskategorierna gränsen mellan befälsknapp och manskapsknapp gick, har varierat över tiden.
Till uniform m/ä hade silverregementena slät manskapsknapp.
I m/60 systemet och senare har manskap knapp m/39 och befäl regementsknapp. Fram till 1972 var furir gränsen för att bära befälsknapp. Knapparna fick man dåförtiden betala med egna pengar.
Även I 2?Stellan Bojerud skrev:Man skiljde på liv resp hustrupper. I 3, K 2 och K 3 var hustrupper och hade guldknappar. I 1, I 2, I 4 och K 1 var livtrupper med silverknappar.
Aha! tänkte på I 2 i Värmland.Stellan Bojerud skrev:I 2 Göta livgarde - senare P 1. Guld I 2 var I 22 före 1939.
Hängde detta ihop med regementenas rang? I militärkalendern från 1944 finns följande "rangordning" (efter generalitet, kungliga/furstliga staber och generalstabskåren):Stellan Bojerud skrev:Man skiljde på liv resp hustrupper. I 3, K 2 och K 3 var hustrupper och hade guldknappar. I 1, I 2, I 4 och K 1 var livtrupper med silverknappar.
Hur menar du med "innan regementena numrerades" ? Listan kommer ur 1865 års rulla men den första numreringen skedde redan i 1634 års regeringsform, sedan gjorde man väl om det i början på 1800-talet sedan indelningsverket avskaffats.Markus Holst skrev: (---)
Fast eftersom ovanstående lista är gjord innan regementena numrerades, märkar jag redan nu at mitt resonemang ovan inte håller. Kan det vara regementets ålder, som avgör rangen, och hur har rangordnignen av vapenslagen uppstått?
(---)