Segrar och förluster i övningskrig

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Grönis
Medlem

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Grönis » 11 februari 2026, 10:37

Bjernevik skrev: ↑
10 februari 2026, 19:12
Hans skrev: ↑
10 februari 2026, 15:44
Det var inte vanligt. Huvudsyftet var pansarbekämpning. I utrustningen för en skyttepluton vill jag minnas två dussin och kanske sex spränggranater. Jag gissar. Rök och lys ingen aning.
RU för skplut IB77: 20 slpsgr, 8 sgr och 8 rökgr. Lysgr har jag för mig var avsett för pvpjförband som hade nytta av den längre räckvidden, skplut fick klara sig med närlys och lysptr.
ibland minns man märkliga saker. Jag hade fått förmig att någon sagt att tilldelningen i krig skulle vara ca en tredjedel spräng mot slpsgr (spårljupansarspränggranat) Och det stämmer ju rätt bra. I skarpt läge är det nog skönt att ha några med sig. Effekten blir ju rätt elak som vi sett och vid rätt tillfälle kan några sådana granater orsaka mycket stor skada.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem

Inlägg av Smalandsman » 23 september 2026, 12:14

Under slutmanövern nere i Skåne hade min signalist uppenbara problem med en stridsvagn på fiendesidan.
Vid läggning av tråd blev det tvunget att passera en grusväg, och alltså gräva tråden.
Någon span på stridsvagnskompaniet hade honom uppenbarligen under observation, för så snart han fått dit och täckt tråden, hördes mullret från en järnhäst en bit bort.
Någon minut senare stod vagnen placerad rakt över tråden och gjorde en helomvändning på klack. Tråden nystades upp o drogs bort från både väg och de naturliga häng som valts i skogen intill, till gruppens stora förtret.
Hatet mot strv glödde efter ett par misslyckade försök att smyga tråden över vägen.

Den smarta nonchalans som vagnbesättningen visade, straffade sig senare under dagen då domaren dömde vagnen som utslagen - av en kockpluton som gjort gemensamt eldöppnande med sina kpistar mot den lugnt och inte ont anande förbirullande vagnen. Inte kan väl kockar med handeldvapen utmana svensk pansarplåt? Njae va.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 23 september 2026, 13:46

Men kockarna hade väl p-skott eller? En rad träffar kan väl i bästa fall slå ut en stridsvagn även om det krävs några stycken eller mycket bra träffar?

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2026

Inlägg av NIL » 23 september 2026, 14:25

Sent 1980-tal, KFÖ med en Norrlandsskyttebataljon (NB85) i Tornedalen och Lomben.
En kväll var vikt för skarpskjutning i mörker (fredsmässigt upplägg).
Detta var innan vi hade ljusförstärkare och annat modernt tjafs så vi fick förlita oss på egna medel för stridsfältsbelysning.

Dom var i stigande effektivitetsordning: Signalpistol med ljuspatron, närlys, lyskastare och värstingen i bataljonsfamiljen som var lysgranater uppskjutna av grk pluton. Vi grundade kvällen med en verkansförevisning av samtliga metoder och fick även förklarat för oss hur man kunde vidmakthålla kontinuerligt ljus genom att vara fler operatörer med samma materiel som sköt växelvis. Unge NIL sträckte då upp handen och hävdade att man kunde skapa kontinuerligt ljus med blott en signalpistol om man hade en handräckare som langade ammunition. Den smådryge majoren som höll i genomgången replikerade att det inte alls fungerade, unge fänriken NIL anmälde avvikande uppfattning ty det hade han redan testat under GU. Det bar sig inte bättre än att han fick äntra skjutvallen och bevisa sitt påstående så med handräckning av en kamrat så avlossades sex eller åtta skott i rask följd utan att skjutfältet för ett ögonblick blev mörkt.

Majoren mulnade en smula men övad trupp blev glad och det blev mycket ryggdunkande efterföljande dag.
En dryg RO major blev besegrad av en sketen VO fänrik.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 23 september 2026, 14:45

Fusk, med hjälpreda. Jag vill minnas att jag klarade det själv vid något tillfälle. Var väl typ 4-5 sek lystid. Gott om tid att ladda om.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2026

Inlägg av NIL » 23 september 2026, 14:50

23 september 2026, 14:45
Fusk, med hjälpreda. Jag vill minnas att jag klarade det själv vid något tillfälle. Var väl typ 4-5 sek lystid. Gott om tid att ladda om.

MVH

Hans
Hantlangarens enda uppgift var att hålla i ammunitionen på ett för skytten greppvänligt sätt.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 september 2026, 14:55

Undanflykter och bortförklaringar. Skäms istället.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2026

Inlägg av NIL » 23 september 2026, 15:09

23 september 2026, 14:55
Undanflykter och bortförklaringar. Skäms istället.

MVH

Hans
Nämnde jag att skyttet gjordes med påtagen ögonbindel och tumhandskar i stelfruset läder?
(tumhandskar var anbefallt eftersom det var snöstorm vid det tillfället)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 september 2026, 15:28

Hade varit något förmildrande i domstolen om det inte vore lögn.

-47 grader Celsius, minst 10 Beaufort, då kan vi börja snacka.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2026

Inlägg av NIL » 24 september 2026, 08:25

Snart kommer du dragande med att du har skickat tre bulor spräng med GRG och fått samtidig detonation i målet genom att variera elevationen på röret mellan varje skott.

(och detta utan laddare, du gjorde alla handgrepp själv)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 september 2026, 11:28

På 3,6 sekunder. Fast det var bara -37 och Beaufort 9.

https://www.youtube.com/watch?v=VKHFZBUTA4k&t=1s

MVH

Hans

Skriv svar