Coin

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33806
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Coin

Inlägg av Hans » 11 juni 2026, 19:07

Lite OT men ingen fara.

Urvalet skedde då i mitt fall framförallt under InfOHS, och inte på praktik/prövo-året. I Halmstad fick vi lustigt nog ordna bostad själva. Som vanligt var jag ute i sista stund och fick en sängplats på en soffa hos två regementskamrater. I en förort till Halmstad. Ganska snart visade det sig att de var mer intresserade av att titta på MTV (i vardagsrummet) och ragga groupies. Vi hade faktiskt några sådana som förmodligen tyckte det var häftigt med utsocknes som kom till förorten i Halmstad. Jag som försökte vara lite seriös hade det lite knepigt med att försöka plugga i vardagsrummet. Men i ganska snabb takt blev de bägge utsparkade från kursen och jag blev ensam kvar i en lägenhet för tre utan MTV och groupies. Och gick ut kursen med MVG. Enda nackdelen var att min hyreskostnad steg något. Nu hade jag inte stor kontakt med de från andra regementen men på mitt klarade alla kanske halvdussinet prövoåret.

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 673
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Coin

Inlägg av Grönis » 11 juni 2026, 23:31

Under prövoåret arbetade man väl framförallt som instruktör? Dvs. det var praktik i huvudsak för den tjänst man skulle ha i fredstid, dvs. som utbildare.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33806
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Coin

Inlägg av Hans » 12 juni 2026, 09:58

I Armén, ja. Vete tusan hur det var i FV och marinen.

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 673
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Coin

Inlägg av Grönis » 12 juni 2026, 14:06

Så två år på OHS, sen ett års praktik som vinkelsergant innan man blev fänrik och kunde börja jobba?

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33806
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Coin

Inlägg av Hans » 12 juni 2026, 14:34

GU, minst 15 månader, sedan ett år, i mitt fall InfOHS, efter det prövo/praktik-år på hemmaregementet och sedan fänrik.

De som 'bara' var uttagna till 12 månaders värnplikt men sökte som officer och ansågs någorlunda lämpliga fick tre månader FOK, Förberedande Officers Kurs.

Det var ett antal år som Hären gjorde misstaget att inte ha underofficerare och officerare utan bara officerare. En av mina utkastade regementskamrater var inte lämplig som officer men hade blivit en duglig underofficer.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3506
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Coin

Inlägg av Bjernevik » 12 juni 2026, 17:56

Hans skrev:
12 juni 2026, 14:34
Det var ett antal år som Hären gjorde misstaget att inte ha underofficerare och officerare utan bara officerare. En av mina utkastade regementskamrater var inte lämplig som officer men hade blivit en duglig underofficer.
Skulle snarare säga att NBO gjorde alla till underofficerare även om vi kallades för officerare...

Armén är för övrigt på väg att göra om samma misstag, de vill ändra OP till att bli något slags SOU. Dvs, det viktigaste är att fänriken blir en bra instruktör det första åren efter examen, att man blir en sämre chef därefter spelar mindre roll.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33806
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Coin

Inlägg av Hans » 12 juni 2026, 18:22

Jag var minsann riktig officer, med sabel och allt, så det så.

Halvt ger jag dig rätt, men problemet var att man skulle vara i karriären och det fanns inga staff sergeant, med mångårig erfarenhet av grunderna. Det blev jag varse med en värnpliktig fänrik som enda hjälp i att försöka utbilda en pluton.
viewtopic.php?f=71&t=47854&hilit=vaktha ... 15#p793388

Jag har varit utanför firman för länge, OP och SOU?

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 673
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Coin

Inlägg av Grönis » 12 juni 2026, 19:51

Det är intressant detta ni diskuterar för det är/var ju ett yrke med två helt skilda uppgifter de första åren. Jag kan vara riktigt pedagogik och bra på att utbilda andra men ändå vara dålig som chef i en krigssitation.. På den tiden det fanns renodlade underofficerare sysslade de med utbildning av grunderna antar jag? Men vad var normalt deras krigsplacering. var de stf plutonchefer eller liknande?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17066
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Coin

Inlägg av Markus Holst » 12 juni 2026, 20:05

Underofficerare skötte ju de flesta små kontor på regementet, som sjukhus, köpcentrat, körskolan mm.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3506
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Coin

Inlägg av Bjernevik » 12 juni 2026, 23:16

Hans skrev:
12 juni 2026, 18:22
Jag har varit utanför firman för länge, OP och SOU?
OP och SOU, de två huvudsakliga vägarna till att bli yrkesofficer.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33806
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Coin

Inlägg av Hans » 13 juni 2026, 11:25

Ok, tack. Hur bedömer du att det fungerar i praktiken, får vi dugliga staff sergeants?

Grönis, vet ej vad de hade för krigsbefattningar men en plutonchef kunde vara värnpliktig så nog kunde en underofficer bli det.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3506
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Coin

Inlägg av Bjernevik » 13 juni 2026, 11:55

Hans skrev:
13 juni 2026, 11:25
Ok, tack. Hur bedömer du att det fungerar i praktiken, får vi dugliga staff sergeants?
Vi får dugliga sergeanter, fanjunkare, överfanjunkare och förvaltare. Dock är det oroväckande att den skriande personalbristen gör att yngre kollegor inte tillåts bygga sin erfarenhet utan tidigt trycks uppåt i systemet.
Hans skrev:
13 juni 2026, 11:25
Grönis, vet ej vad de hade för krigsbefattningar men en plutonchef kunde vara värnpliktig så nog kunde en underofficer bli det.
Gamla tidens underofficerare kunde vara upp till kompanichef i vissa fall.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7377
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Coin

Inlägg av koroshiya » 13 juni 2026, 17:08

En kompis gjorde lumpen på S3 och blev med tiden officer med teknisk inriktning på luftvärnssystem. Med tiden kom han att basa för teknikenheter på regementen och även vara utbildningschef på några platser.

Hans lumpartid gjorde att det i mycket var slut för honom med spelande med oss, men han verkar ha fortsatt där han var stationerad, och med familj och så. Det var en riktigt trevlig kille, och jag tror han jobbade kvar tills cancer gjorde det omöjligt för honom.

Uppenbarligen tyckte han om militärlivet.

Skriv svar