Drönarkriget
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Drönarkriget
Intressant, tack. Finns det något liknande i modern tid i Sverige?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Bjernevik
- Medlem
Till 8,4 cm kanoner i Bodens och Tingstäde fästning fanns det karteschammunition.
Till stridsvagn 122 finns det bara spräng- och pilammunition.
Till stridsvagn 122 finns det bara spräng- och pilammunition.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Misstänkte det, tack.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Bjernevik
- Medlem
Justin Bronk har nyligen skrivit en artikel som publicerats på Royal United Services Institute (RUSI). Nu har Ward Carrol gjort ett avsnitt på sin Youtubekabal, Why Drones Don't Win Wars (featuring Justin Bronk), där han intervjuar Bronk (som brukar vara med på kanalen ganska ofta).
TL;DR
1. Ukraina använder mycket FPV/UAS för att de har brist på det mesta i form av artiller, pvrobotar med mera.
2. FPV/UAS fungerar för att tillfoga ryssarna lågintensiva förluster på det slagfält som formats av artilleri, minor, pvrobotar m fl.
3. Trots förluster så rör sig fortfarande ryssarna framåt, FPV/UAS är alltså inte en lösning som kan ersätta artilleri, minor, stridsvagnar osv som krävs för att vinna ett modernt krig. Däremot är FPV/UAS lämpliga för att ge artilleri osv högre effekt.
4. Ryssarna har blivit extremt duktiga på C-UAS och kommer bedömt att bli ännu bättre vilket är ytterligare ett argument för att inte lägga alla ägg i korgen FPV/UAS.
5. Nato har till skillnad från Ukraina möjligheten att bygga upp sin militära förmåga med artilleri, minor, pvrobotar, stridsvagnar, stridsflyg osv och bör göra just det.
TL;DR
1. Ukraina använder mycket FPV/UAS för att de har brist på det mesta i form av artiller, pvrobotar med mera.
2. FPV/UAS fungerar för att tillfoga ryssarna lågintensiva förluster på det slagfält som formats av artilleri, minor, pvrobotar m fl.
3. Trots förluster så rör sig fortfarande ryssarna framåt, FPV/UAS är alltså inte en lösning som kan ersätta artilleri, minor, stridsvagnar osv som krävs för att vinna ett modernt krig. Däremot är FPV/UAS lämpliga för att ge artilleri osv högre effekt.
4. Ryssarna har blivit extremt duktiga på C-UAS och kommer bedömt att bli ännu bättre vilket är ytterligare ett argument för att inte lägga alla ägg i korgen FPV/UAS.
5. Nato har till skillnad från Ukraina möjligheten att bygga upp sin militära förmåga med artilleri, minor, pvrobotar, stridsvagnar, stridsflyg osv och bör göra just det.
-
Bjernevik
- Medlem
Det känns som att numera kallas det mesta för drönare som för några år sedan hade kallats för robot. Det verkar gå mode i benämningar.
Ukraine Creates New Interceptor Drone to Counter Shahed Drones
Ur Lärobok Ammunitionslära från 2017:
Ukraine Creates New Interceptor Drone to Counter Shahed Drones
Ur Lärobok Ammunitionslära från 2017:
En robot (guided missile) definieras som ett obemannat självgående föremål som skjuts, slungas eller fälls. Den är avsedd att röra sig i en bana, som helt eller delvis, ligger över jordens yta och styrs av signaler utifrån eller från egna inbyggda organ. Ibland används det svengelska uttrycket missil istället för robot.
-
Markus Holst
- C Skalman
Kan du ge oss en distinktion mellan begreppen?
-
Bjernevik
- Medlem
Svårligen.
Definitionen av robot i Lärobok Ammunitionslära får sägas vara Försvarsmaktens officiella ståndpunkt gällande det begreppet.
Drönare (UAS/RPAS/whatever) används numera om det mesta. I många fall om sådana saker som för några år sedan hade betecknats som robot. Därav min reflektion om att det går mode i beteckningar.
Shahed 136 kallas för drönare. Den har lång räckvidd och styrs med en kombination av tröghetsnavigering och satellitnavigering, när den väl har avfyrats så går den mot det förprogrammerade målet utan återvändo. Dvs, den uppfyller definitionen för kryssningsrobot...
Kryssningsrobotar (cruise missile) började utvecklas under 1970-talet. De är aerodynamiska robotar som karakteriseras av lång räckvidd (500-4000 km), låg flygprofil (30-70 m över markytan), liten radarmålyta och hög precision. De skjuts från marken, flygplan, fartyg eller ubåt mot värdefulla mål såsom fartyg, bunkrar, broar och dammar. Kryssningsrobotar använder sig av avancerade målstyrningssystem såsom terrängmatchning och satellitnavigering.
-
Markus Holst
- C Skalman
De nya kartescherna skjuter ner drönarna en i taget. Kan ni fantisera fram ett motmedel mot drönarkluster?
-
Urban
- Medlem
Det finns ju system med laser som kanske är bäst om de kan skjuta fort mot drönare i kluster. De bör dock ha nog med laddningskapacitet för att kunna skjuta flera salvor inom kort tid.
-
Bjernevik
- Medlem
57mm akan med 3P-ammunition.Markus Holst skrev: ↑11 aug 2025 11:15De nya kartescherna skjuter ner drönarna en i taget. Kan ni fantisera fram ett motmedel mot drönarkluster?
-
Der Löwe
- Medlem
Telekrig, störning. EMP granater. Jag tror just kluster kommer kräva att man rör sig mot det elektromagnetiska spektrat för att kunna påverka många samtidigt.Markus Holst skrev: ↑11 aug 2025 11:15De nya kartescherna skjuter ner drönarna en i taget. Kan ni fantisera fram ett motmedel mot drönarkluster?
-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ba ... dokumentar
När det gäller drönarkriget pratar vi ju mest om Ukraina.
Gaza är en känslig fråga men jag skulle en då vilja lyfta detta.
Läste om detta med barnen som skjuts i huvudet i AB tror jag det var för ett par veckor sedan.
Just kulans vinkel på röntgen bilderna intresserade mig. Jag tänkte detta kan inte vara prickskyttar, kulan ser ju att komma uppifrån? Det måste ju vara drönare? : tänkte jag.
Media var fortfarande inne på krypskyttar även när läkarna de intervjuar talar om quadrokoptrar. Först i går tror jag att polletten trillat ner.
Som sagt om man kan hålla detta analytiskt, vilket kanske är lättare när en konflikt är 80 år gammal så undrar jag vilken form av eldhandvapen som kan kopplas med en drönare. kulan ser ganska grov ut på bilderna, 7.62?
Sedan har jag läst att Israel kommit ganska långt med AI så jag undrar om inte drönarna i så fall helt enkelt är AI styrda. Läkarna trodde först de hade med en galen krypskytt att göra och det må så vara men en AI har inga känslor och kan åka helt planlöst och pricka "humanioider" beroende på vad de har för inställningar.
Sonderling
När det gäller drönarkriget pratar vi ju mest om Ukraina.
Gaza är en känslig fråga men jag skulle en då vilja lyfta detta.
Läste om detta med barnen som skjuts i huvudet i AB tror jag det var för ett par veckor sedan.
Just kulans vinkel på röntgen bilderna intresserade mig. Jag tänkte detta kan inte vara prickskyttar, kulan ser ju att komma uppifrån? Det måste ju vara drönare? : tänkte jag.
Media var fortfarande inne på krypskyttar även när läkarna de intervjuar talar om quadrokoptrar. Först i går tror jag att polletten trillat ner.
Som sagt om man kan hålla detta analytiskt, vilket kanske är lättare när en konflikt är 80 år gammal så undrar jag vilken form av eldhandvapen som kan kopplas med en drönare. kulan ser ganska grov ut på bilderna, 7.62?
Sedan har jag läst att Israel kommit ganska långt med AI så jag undrar om inte drönarna i så fall helt enkelt är AI styrda. Läkarna trodde först de hade med en galen krypskytt att göra och det må så vara men en AI har inga känslor och kan åka helt planlöst och pricka "humanioider" beroende på vad de har för inställningar.
Sonderling
-
Grönis
- Medlem
Läste precis att försvarsmakten köper in nya motorcyklar att användas för MC ordonanser. Är inte det en uppgift drönare skulle kunna sköta bättre. Alltså att lämna meddelanden fysiskt, tänker att en MC som far fram röjer stabsplatser och förläggningar mer?
-
Bjernevik
- Medlem
MC-ordonnanser löser många olika uppgifter, de är långtifrån bara att ett sätt att överlämna meddelanden. T ex att reka väg, genomföra vägvisning, transport av personal och materiel. Framförallt har de en förare som är på plats och som det därför går att interagera med, även radiotyst.
Svårt att se hur en enda drönartyp skulle kunna ersätta den förmågepaletten.
Beträffande risken för röjning, det är inte kurragömma det handlar om. Om hörselobservation av en motorcykel skulle vara det som röjer positionen för en stabsplats skulle jag säga att man redan har andra problem.
Svårt att se hur en enda drönartyp skulle kunna ersätta den förmågepaletten.
Beträffande risken för röjning, det är inte kurragömma det handlar om. Om hörselobservation av en motorcykel skulle vara det som röjer positionen för en stabsplats skulle jag säga att man redan har andra problem.