Sverige i Nato

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13674
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Markus Holst » 8 december 2023, 15:53


Grönis
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Grönis » 8 december 2023, 21:36

Hans skrev:
8 december 2023, 10:45
unmo300 skrev:
8 december 2023, 08:54
Jag gjorde tre missioner, Libanon, Iraq/Kuwait och fd, Jugoslavien.
Jag skulle uppskatta en tråd, eller flera, om detta. Jag inbillar mig att jag inte är ensam.

Jag har bara uppträtt i uniform utomlands två gånger, bröllop bägge gångerna och med tillstånd från försvarsmakten.

MVH

Hans
Samma här funderade redan i går på detta. Finns ett par trådar om erfarenheter från missioner men ingen allmän tråd. Skulle verkligen vara intressant att höra om era erfarenheter från t.ex. Libanon och Jugoslavien.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1863
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Sverige i Nato

Inlägg av loop » 9 december 2023, 22:22

Hans skrev:
8 december 2023, 15:02
Urban skrev:
8 december 2023, 11:36
Älvdalen: militärläger och övningsområde
Sverige kommer aldrig in i NATO.

Om vi skickar utlänningar till världens ände så blir de inte intresserade av att hjälpa till vid ofred och örlog.

Tack för listan, några förvånande platser var det men man kanske helgarderar.

MVH

Hans
Jag tror det är enklare än så. Gissar att flera av platserna som är i glesbygd och norr om Stockholm, är önskemål från NATO.
Sen är ju Trängslet trevligt om man gillar friluftsliv och fiske. Som barn var jag minst en gång och tjuvfiskade i nån tjärn som inte civila hade tillgång till. Vi var på övningsområdet av andra anledningar också, då med tillstånd att plocka typ mossa mm.
Skulle gissa att många tyska officerare kommer att slåss om att få tjänstgöra i vår glesbygd.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sverige i Nato

Inlägg av millgard » 10 december 2023, 09:33

loop skrev:
9 december 2023, 22:22
Jag tror det är enklare än så. Gissar att flera av platserna som är i glesbygd och norr om Stockholm, är önskemål från NATO.
Sen är ju Trängslet trevligt om man gillar friluftsliv och fiske. Som barn var jag minst en gång och tjuvfiskade i nån tjärn som inte civila hade tillgång till. Vi var på övningsområdet av andra anledningar också, då med tillstånd att plocka typ mossa mm.
Skulle gissa att många tyska officerare kommer att slåss om att få tjänstgöra i vår glesbygd.
Ja alltså, platserna är ställen där Försvarsmakten redan befinner sig med anläggningar, förråd och övningsområden. Dvs befintliga "baser" om man så vill. Sverige skall kunna samverka med Nato (och nu även USA bilateralt) på befintliga platser helt enkelt.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Bjernevik » 10 december 2023, 11:21

Bara för att man har listat en stor mängd platser i avtalet betyder det inte att USA kommer att bedriva verksamhet på samtliga dessa.

Men man har skapat handlingsfrihet för framtiden, så att vid ett ändrat behov behöver man varken från svenskt eller amerikanskt håll gå till sin politiska nivå för att skriva ett nytt avtal.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2221
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Sverige i Nato

Inlägg av hilbert » 9 januari 2024, 13:17

En artikel i dagens arena med försvarsforskaren Håkan Edström, docent och lektor vid Försvarshögskolan.
Partierna lägger lika mycket pengar på försvaret i sina budgetar. Men vad de vill använda dem till är högst osäkert, menar försvarsforskaren Håkan Edström:
– Det får man inte svar på, säger han.
---
Budgetmässigt är partierna i stort sett eniga.
---
I inställningen till Nato finns däremot oenighet. Håkan Edström kategoriserar M, L, KD och C som entusiaster. S och SD som pragmatiker, sedan de blev för ett Natomedlemskap 2022. V och MP kategoriseras som skeptiker. V är emot medlemskap och MP vill se partnerskap – men beslutade vid höstens kongress att acceptera medlemskapet och inte verka för ett utträde.

Oenigheten kan få betydelse i politiska samarbeten framåt. Och det är långt ifrån säkert att Sverige släpps in i en nära framtid, menar Håkan Edström.
– Den finns överoptimism om Natomedlemskapet, men vi har blivit en bricka i ett politiskt spel mellan Turkiet, USA och Ryssland. Vi måste ställa oss frågan vad vi ska göra om vi inte kommer med.
--
Partierna har inte svar på hur försvaret ska utformas för att möta den osäkra verkligheten framåt. Till exempel att ett Natomedlemskap innebär en helt annan gräns att försvara, jämfört med att som nu, ha landgräns mot två Natoländer.
---
– Då måste de inse att ”fronten” är Åland, Gotland och Bornholm och att det är luften och havet som ska försvaras. Då är det till exempel luftvärn som kan köpas in för att försvara oss mot luftangrepp, säger han.

Vilken typ av försvar som behövs beroende på hotbilden – hur motståndare agerar och geografin omkring oss – tar inte partierna tillräcklig hänsyn till utan utgår från sin egen bild av hur de ser på försvar.

– Tittar man historiskt så har V och MP betonat värnplikt och ett allmänt försvar. Men tittar man på ”fronten” så är det flyg och flotta som behövs, vilket kräver mer teknisk professionalitet.

I sin rekommendation inför nästa försvarsbeslut har överbefälhavaren prioriterat flyg och flotta, enligt Edström.

– Han utgår från de nya realiteterna, det tycker jag är klokt. Att politiker förstår den logiken är jag inte så säker på, säger han.
https://www.dagensarena.se/innehall/par ... t-behover/

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13674
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Markus Holst » 10 januari 2024, 18:18

Jag lärde mig just att Turkiets vägran beror på att de är sura för att vi snodde deras köttbullsrecept.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11157
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Sverige i Nato

Inlägg av sveahk » 22 april 2024, 14:49

Vet inte i vilken tråd jag ska sätta den...men, läste det här i dag:
"På söndagseftermiddagen skakades delar av Gotland av två kraftiga smällar, som fick fönstrerrutorna att skallra. Enligt Flygvapnet genomfördes en skarp insats (min fetstil) och smällarna hade alltså inget med den pågående försvarsövningen att göra." https://helagotland.se/nyheter/gotland/ ... g/lz466dgr

Någon som vet mer?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13674
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Markus Holst » 22 april 2024, 15:26

Det var lågflygning över vårt ridhus i veckan. Dundrade rejält. Kärestan satt på en unghäst som reagerade rejält på odjudet. Därför har vi försökt att prata med div. försvarspersoner för att be om att bli förvarnade nästa gång men det var kalla handen.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2221
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Sverige i Nato

Inlägg av hilbert » 22 april 2024, 15:32

Försvarsmakten vill satsa på inlandsbanan:
Försvarsmakten anser att Inlandsbanans styrka är dess låga teknikgrad med system M.

Systemet kan fungera helt autonomt och är det bäst fungerande systemet under ”mycket störda förhållanden” skriver försvaret. Att kunna använda infrastruktur med låg teknikgrad har visat sig vara en framgång i kriget i Ukraina.
https://www.dn.se/sverige/forsvarsmakte ... inakriget/

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11157
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Sverige i Nato

Inlägg av sveahk » 22 april 2024, 15:46

sveahk skrev:
22 april 2024, 14:49
Vet inte i vilken tråd jag ska sätta den...men, läste det här i dag:
"På söndagseftermiddagen skakades delar av Gotland av två kraftiga smällar, som fick fönstrerrutorna att skallra. Enligt Flygvapnet genomfördes en skarp insats (min fetstil) och smällarna hade alltså inget med den pågående försvarsövningen att göra." https://helagotland.se/nyheter/gotland/ ... g/lz466dgr

Någon som vet mer?

Hans K
"Smällarna hade alltså inget med den pågående försvarsövningen att göra". Jag frågar igen...någon som vet mer?

Hans K

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5933
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Sarvi » 22 april 2024, 16:01

sveahk skrev:
22 april 2024, 15:46
sveahk skrev:
22 april 2024, 14:49
Vet inte i vilken tråd jag ska sätta den...men, läste det här i dag:
"På söndagseftermiddagen skakades delar av Gotland av två kraftiga smällar, som fick fönstrerrutorna att skallra. Enligt Flygvapnet genomfördes en skarp insats (min fetstil) och smällarna hade alltså inget med den pågående försvarsövningen att göra." https://helagotland.se/nyheter/gotland/ ... g/lz466dgr

Någon som vet mer?

Hans K
"Smällarna hade alltså inget med den pågående försvarsövningen att göra". Jag frågar igen...någon som vet mer?

Hans K
Incidentberedskapen, i form av en rote Gripen-plan, gick enligt uppgift upp för en insats. Normalt sett undviker man helst att gå igenom ljudvallen över land, men ”två kraftiga smällar” låter definitivt som att man gjorde ett undantag i helgen - eller så var det bara ogynnsamma väderförhållanden som gjorde att ljudbangarna blev tydliga på Gotland.

De närmare uppgifterna om vad insatsen gällde, dvs vad man flög mot osv är det regelmässigt sekretess på från svensk sida.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... arp-insats

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11157
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Sverige i Nato

Inlägg av sveahk » 22 april 2024, 16:22

Ok, ljudbangar är ok - och inget "skarpare".
Tack Sarvi!

Hans K

hilbert
Medlem
Inlägg: 2221
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Sverige i Nato

Inlägg av hilbert » 25 april 2024, 15:59

På Södra skånska regementet, P7, i Revingehed utanför Lund, förbereds nu Sveriges första Natoinsats som allierad. Härifrån ska upp emot 600 soldater och officerare skickas till Lettland vid årsskiftet.

Uppdraget är att under ett halvår ingå i Natos multinationella styrka Forward Land Forces, FLF, på militärbasen Adazi utanför Riga.
https://www.dn.se/sverige/de-blir-del-a ... -skillnad/

Skriv svar