Kan vi snabba upp upprustningen genom att kraftsamla samhället?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
hilbert
Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Kan vi snabba upp upprustningen genom att kraftsamla samhället?

Inlägg av hilbert » 27 mars 2024, 08:27

Konstigt. Innan diagnoserna var kända fick sådant folk göra lumpen utan bekymmer.
Jag tror inte man kan jämföra med hur det var innan man avskaffade värnplikten.

Då blev i stort sett hela årsklasser inkallade , det fordrades ganska mycket för att man skulle bli frikallad.
Man hade ju bla handräckningskompanier på den tiden, något som jag antar saknar motsvarighet idag.

Jag gjorde själv lumpen som handräckningsvärnpliktig på I 17 i Uddevalla.
Utan att plåga er med gamla lumparhistorier kan jag säga att det var en brokig samling, där de flesta inte ens hade blivit kallade till mönstring idag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28594
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kan vi snabba upp upprustningen genom att kraftsamla samhället?

Inlägg av Hans » 27 mars 2024, 08:38

Jodå malaj...ehrmmm handräckningsvärnpliktiga var allt en brokig skara, Einsteins lillebrorsa men med plattfot - till de som var fysiska praktexemplar men som får Dum-Dum att verka smart.

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Kan vi snabba upp upprustningen genom att kraftsamla samhället?

Inlägg av hilbert » 17 april 2024, 16:25

En artikel av Elsa Kugelberg om de 36 procenten.
Hon pekar på att förutom de fysiska riskerna som man blir utsatt för som värnpliktig, utsätts man också för en moralisk risk att man kan skada eller döda oskyldiga människor.
Detta samtidigt som hjärnans centrum för impulskontroll, känsloreglering och långtidsplanering är färdigutvecklat först vid ca 25 års ålder för män.
Därför kanske 36 % tom är en för hög siffra.

Sedan var det en annan sak som jag hajade till för som inte har med Sverige att göra.
Det är hur det ser ut i Storbritannien som inte har värnplikt utan en ren yrkesarme.
Ungdomar rekryteras från 16 års ålder, och framför allt i socioekonomiskt utsatta områden. En majoritet är lågutbildade (75 procent har en läsförmåga som motsvarar en 11-årings) och många har haft det tufft i uppväxten. Unga är dessutom överrepresenterade i de stridande roller där svåra beslut måste fattas under extrem stress.
https://www.dn.se/kultur/elsa-kugelberg ... ande-hogt/

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Kan vi snabba upp upprustningen genom att kraftsamla samhället?

Inlägg av Davian » 17 april 2024, 20:31

Ett generellt problem med en yrkesarmé är att man utöver skaffar soldater även skaffar sig krigare, och det brukar bli ganska kasst i slutändan sen när man har en drös med vapentränade människor som ser sig som en marginaliserad/utvald/exklusiv del av ett samhälle som inte har "vett att förstå" vilka offer de tvingas göra.

För att inte tala om det etiskt knepiga i att man med en yrkesarmé skapar incitament för att inte göra ett samhälle jämlikt för alla där alla är en naturlig del av det, utan där en praktisk lösning på sociala problem blir att skicka iväg dom till nämnda krigarutbildning.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Kan vi snabba upp upprustningen genom att kraftsamla samhället?

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 april 2024, 15:09

Vet inte om de har katastrofövningar nu eftersom allt kostar stora pengar nu i Sverige. Samhället har ju tendens att ordna både civila och militära eller bådadera som deltar i övningar. Om Sverige kommer med i krig så måste landet ut drygt 0,5-1 ”soldater” längst med kusten mot Östersjön eller i Nordkalotten.

Stefan

Skriv svar