Marschanträde med vänster

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Markus Holst » 18 september 2022, 19:24

Underbar tråd! Redan på första sidan har vi avlivat tre faktorer.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Blixten » 18 september 2022, 21:54

Ja de ursprungliga frågorna har vi fått besvarade: Hitlers gubbar marscherade inte med höger först, man verkar ta vänstern först i alla länder, iden att vi skall gå med vänster eftersom hitlergubbarna tog höger är känd utanför det tillfälle jag skrev om.

Bra! Men visst är det så att första steget man tar när man marscherar skall smaska i lite extra, det är det som kallas marschanträde? Eller blandar jag ihop saker?

Nu är jag lite chalur på att varken den amerikanska eller den tyska beskrivningen som länkats i tråden hade med något sådant. Är det något svenskt påfund?

F.ö: Enligt wikipedia så tar man vänster först för att man skall gå för att möte ondskan, vänster är den dåliga, onda, sidan :-)

Markus Holst skrev:
18 september 2022, 12:58
Blixten skrev:
18 september 2022, 10:59
Markus Holst skrev:
17 september 2022, 22:39
...SS och Gestapo hade rött ljus ...
Blått ljus? Edit: eller...jag förstår inte hur brorsan menade...?
Kanske är du för ung för att minnas att fram till slutet av 60-talet, ungefär, hade utryckningsfordon blinkande rött ljus, inte blått. Brorsan hade hört någon gång att övergången till blått ljus berodde på anpassning till kontinenten och att blåljusen kom sig av att Gestapo hade rött ljus.
Aha, nu är jag med!

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Der Löwe » 26 september 2022, 12:28

Klartecken görs med den hand som förtjänsten är den lämpligaste. Vid sluten ordning kanske man har vapnet i remmen gevär vilket då gör att höger hand är upptagen. Klartecken görs då med vänster hand.

Skriv svar