Markförsvar vid KA-batterier

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Wedman » 28 november 2020, 17:32

Granatkastare har under de senaste åren blivit något av ett specialintresse. För några veckor sedan satt jag och försökte sammanställa en bild över hur organisationen sett ut för KA granatkastarförband. I korthet

Kustjägare hade ursprungligen 8 cm grk m/29 (Stokes-Brandt) i KJ-komp. Denna ersattes med "bärbar" 12 cm grk m/62 (fransk 1700 mm MO-120-LT) i 3-pjäspluton. Granatkastarkompaniet i Amfbat fick senare de mer lämpliga 8 cm grk m/84 (Tampella) i två granatkastarplutoner.

När det gäller fasta batterier hade 12/70 en granatkastarpluton med 3 12 cm grk m/41-75. De äldre tunga batterierna (10,5 cm och 15 cm) hade en eller flera granatkastartroppar med 8 cm grk m/46. Här har jag gått bet på hur dessa var organiserade men ifall någon har tillgång till ARKA 6 (speciellt del B) är jag intresserad av att få hjälp! En ledtråd (alternativt villspår) finns i KAR Fast spärrbat där exempelbatteriet AB har 4/15,2/ m/50 och 8/8 cm grk. I boken Kustförsvar (s. 202) finns en karta över SL 1 och där finns sex GRK-värn. GRK 1-3 finns på västra Storholmen och GRK 4-6 på ön Snöskäret norr om Storholmen. Detta borde peka på att det var 2 grkto med vardera 3 pjäser. (En pjäsgrupp hade en servis på 4 man.) Någon som vet mer?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Bjernevik » 28 november 2020, 19:52

Vysotskij skrev:
28 november 2020, 12:51
Jag köper det mesta av resonemanget ovan. Tycker dock att det verkar funnits utrymme för några patruller med hund (dvs bassäk) särskilt i gråzonsperioden. Det för mig över på beredskapen: Var alla fasta batterier bemannade i de lägre beredskapsalternativen? Inkluderade det även markförsvaret?
Jämfört med en flygbas så var ett batteriområde väldigt litet. Dessutom var i princip allt skyddsvärt små fasta punkter (pjästorn, inslag, radarantenner, mätstationer osv) där fast bevakning passar väldigt bra.
Beträffande bemanning så kan man titta på vad som hände vid U 137. Man fick välja mellan att bemanna ett 7,5/57- eller ett 15,2/40-batteri med tillgänglig personal vilket var yoff samt diverse inneliggande värnpliktiga. Så nej, bortsett från GU och eventuell RU så var batterierna inte bemannade. Däremot misstänker jag att deras krigsbesättningar hade både kodord och färger på sina krigsplaceringsorder.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Markförsvar vid KA-batterier

Inlägg av Vysotskij » 28 november 2020, 22:59

Kodord och färger hade vi väl alla, eller?
Jag tänker närmast på om alla fasta batterier låg i alternativ mindre, inklusive markförsvaret, eller bara, säg, 12/70-batterierna.

Skriv svar