Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Lasse O » 7 oktober 2014, 21:08

Krook skrev: Tror ni mig nu då Lasse Odrup och Stellan Bojerud, nu när en ur redaktionen vidimerar det? Sanningen är att FM genomför åtgärder och förberedelser som påminner om förr, såsom jag skrev i mitt första inlägg i tråden.
Det finns anledningar att jag inte skriver ut vad dessa förberedelser är av naturliga skäl. Det är klart olämpligt att redogöra för det.
Nå, nu är väl ingen redaktionsmedlem ett sanningsvittne försåvitt de inte har några djupare försänkningar i Försvarsdepartementet.
För mig låter dina påståenden fantasifulla. Du antyder en massa men det är också allt. Om du vill tas på allvar så räcker det inte antydningar om "att jag vet saker som är hemliga".

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av MD650 » 7 oktober 2014, 21:10

Stellan Bojerud skrev:
Sverige har inget försvar, men militär. in.
Att säga att Sverige inte har något försvar, är enl. mitt förmenande, något övermaga.
Självfallet är volymen inte i närheten av det som fanns förr.
Men det är inget unikt att ha reducerat sin FM. T.ex. har norrmännnen sedan en bit in på 2000-talet lagt ned ett antal förband bl.a. 6.divisionen med ett antal brigader i sig.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av MD650 » 7 oktober 2014, 21:14

Lasse Odrup skrev:
Nå, nu är väl ingen redaktionsmedlem ett sanningsvittne försåvitt de inte har några djupare försänkningar i Försvarsdepartementet.
För mig låter dina påståenden fantasifulla. Du antyder en massa men det är också allt. Om du vill tas på allvar så räcker det inte antydningar om "att jag vet saker som är hemliga".
Trot eller ej.
Det sker en tyngdpunktsförändring.
Sedan är det alltid svårt att tala om sådant som kan vara av olika grader av sekretess.
Det sker planläggning, fältövningar, samverkan med olika myndigheter etc. på sådant som kan liknas vid "fornstora" dagar.
:)

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Krook » 7 oktober 2014, 21:17

@Lasse
Det där betet sväljer jag inte. Det är ett gammalt förhörstrick att provocera fram uppgifter. Hur tror du att du ska få kunna ta del av försvarsförberedelser?
Du kan ju söka på beredskapkontroll, övning, planering och få uppgifter från både FM och bloggare (som dessvärre var anonyma när de skrev det och därför inte trovärdiga?).

För att hjälpa dig lite: http://blogg.forsvarsmakten.se/armeblog ... ortsatter/

Och du kan läsa Försvarsmaktens årsredovisningar där det framgår att man genomför mobiliseringsplanering.

Varsågod.
Senast redigerad av 1 Krook, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Hans » 7 oktober 2014, 21:17

Som jag föreslog, släpp person. Vi har två intressanta ämnen att diskutera. Försvaret av Arlanda då och försvaret av Sverige idag. F.ö. är MD är faktiskt en riktigt människa och inte en spambot. Trots att han är moderator på forumet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av MD650 » 7 oktober 2014, 22:16

Ett antal inlägg där i huvudsak person diskuteras har tagits bort.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av kblomster » 7 oktober 2014, 22:18

Stellan Bojerud skrev:Minns jag rätt mobiliserade Finland då Vinterkriget bröt ut 1939 nio divisioner. I Sverige benämndes divisionerna fördelningar. Enligt FB 1914 hade vi 13 fördelningar och enligt FB 1942 tio fördelningar. Nu har vi noll (0).
Vi har inte heller järnridån väster om oss och ett större antal gardesstridvagnsdivisioner ständigt marschberedda i öst. Det som finns omedelbart gripbart i MD Väst och som kan sättas in mot Sverige med kort varsel idag är (enligt tillgängliga öppna källor) styrkor i storleksordningen 4-5 luft- eller sjölandsatta brigader. Detta är visserligen stora styrkor jämfört med vad vi själva bedömt kan mobilisera, men de tiotusentals stridsvagnar som en gång fanns lyser med sin frånvaro. Hotbilden är inte densamma idag som under kalla kriget.

Därmed inte sagt att jag anser att vårt försvar idag är utan problem, för problem finns det gott om, men viss förmåga finns det än. Om förmågan är tillräcklig kan jag som lekman inte bedöma, men intrycket jag får är att den inte är det.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Ro/Lt » 9 oktober 2014, 11:57

Jag undrar, vid ett militärt angrepp idag då är det rädda sig den som kan som gäller? Ta familjen och göm dig i skogen eller annan avsides plats?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av B Hellqvist » 9 oktober 2014, 13:50

Ro/Lt skrev:Jag undrar, vid ett militärt angrepp idag då är det rädda sig den som kan som gäller? Ta familjen och göm dig i skogen eller annan avsides plats?
Ja, det är ju några år sedan man hade sidorna "Om kriget kommer" i telefonkatalogen. Nu har vi inte ens telefonkataloger... Jag kunde vid en snabbkoll på Försvarsmaktens respektive Civilförsvarsförbundets hemsidor inte hitta någon vägledning för åtgärder vid händelse av krig. Så det blir väl att dra till skogs...

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3051
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Bjernevik » 9 oktober 2014, 14:19

Ro/Lt skrev:Jag undrar, vid ett militärt angrepp idag då är det rädda sig den som kan som gäller? Ta familjen och göm dig i skogen eller annan avsides plats?
Har du en krigsplacering så gäller den. I övrigt? Ja, civilförsvaret finns inte längre så det är du själv som får ta huvudansvaret för din familjs försörjning. Om du gör detta bäst i ditt hem eller ute i skogen kan nog bara du avgöra.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av ola » 9 oktober 2014, 18:50

Bjernevik skrev:
Ro/Lt skrev:Jag undrar, vid ett militärt angrepp idag då är det rädda sig den som kan som gäller? Ta familjen och göm dig i skogen eller annan avsides plats?
Har du en krigsplacering så gäller den. I övrigt? Ja, civilförsvaret finns inte längre så det är du själv som får ta huvudansvaret för din familjs försörjning. Om du gör detta bäst i ditt hem eller ute i skogen kan nog bara du avgöra.

Krasst är ju det så att fastighetsägarna har ju ansvar att skyddsrummen skall snabbt kunna ordnas till och vara i gott skick.
Men staden hinner nog jämnas med marken innan dessa är i fullgott skick och fixade för dess egentliga uppgift.
De flesta skyddsrum idag används som källarförråd, aktivitesrum m.m. m.m. och det skulle från par timmar
till dagar att fixa dessa så de kan utnyttjas för sitt egentliga syfte.

Hur det är med de stora kommunala befolkningsskyddsrummen vågar man nog inte direkt tänka på hur lång tid det tar
innan de kan utnyttjas på rätt sätt.
Ta bara här i Göteborg som Kungsgaraget som först skall tömmas på bilar , saneras från all spill från bensin/diesel/annat
tanke på att få bort brandrisk, ångor m.m. och sedan få dit utrustningen.

https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap ... Skyddsrum/
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av ola » 9 oktober 2014, 19:11

Men är det inte så att Stockholm har alltid varit prioriterat som område som skall försvaras
om man nu kan följa de spår av nedläggningar och andra tvära kast i genidragen med
flyttningar av förband kors och tvärs inom rikets gräns under alla år !!.

Numera:
Artilleriet i norr
Luftvärnet i väster
Ingenjörförband nånstans i mellan
Mekaniserade i öster , mitten och i norr
Sedan i Stockholm och Karlsborg
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av perfetto » 19 oktober 2014, 13:32

En annan inressant fråga i samband med åtgärder vid angrepp är vad de respektive förbandsdelarna egentligen skulle ha för huvudsakliga uppgifter idag?
. De som gjorde värnplikt/utbildning för x antal år sedan och ännu är krigsplacerade - jag själv t.ex. - är utbildade för uppgifter som rimligen är inaktuella för ett försvarskrig idag, där det förmodligen handlar mer luft- och sjöattacker, än män som jagar runt i skogen. (som förmodligen i mindre grupper underminerar kommunikationsanläggningar och andra vitala mål som berör infrastrukturen)

Vad skulle exempelvis en GRK-pluton/kompani göra innan ev. marktrupper sätts in?

Skriv svar