Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Kasson
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 december 2012, 12:31

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Kasson » 7 oktober 2014, 16:04

Som fd. värnpliktig är mitt sista besked att jag är krigsplacerad livgardet och jag har inte fått annat besked sedan värnplikten avskaffades. Jag antar att jag fortfarande är krigsviktig.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Lasse O » 7 oktober 2014, 17:25

Stellan Bojerud skrev:Det är trist att bli förnedrad efter 50 år i försvarets tjänst och som ledamot av Sveriges Riksdag att bli beskylld för att inte begripa vad försvaret klarar av och borde klara av. För att inte störa strutsarna, har jag raderat mina inlägg.
Stellan, man bör ta ganska lätt på vad anonyma skribenter skriver och klagar på. De kritiker som använder sitt riktiga namn är däremot oftast värda att lyssnas på. :)

FredH
Medlem
Inlägg: 1393
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av FredH » 7 oktober 2014, 17:45

Lasse Odrup skrev:
FredH skrev: Du får ursäkta mig Stellan, men vad tillför dina anekdoter om det gamla försvaret svaret på TS fråga?

Mitt svar är totalt inget. Så kanske inte ska spamma hela tråden med hur det såg ut före murens fall. Eftersom frågan var hur det ser ut idag, 2014.
Spamma? :roll: Om man inte vet hur man bedömde hotbilden mot t ex Arlanda under kalla kriget och vilka svenska resurser man satte upp för att skydda infallsporten så blir det svårt att veta hur man snabbt skall kunna öka skyddet.
Mycket av den planering och de förberedelser man gjorde då är fortfarande användbara vid ett återtagande.
Fast, frågan var ju:
Vad händer vid ett militärt angrepp som äger rum idag 6/10 2014? Antar att det inte är hemligstämplat i alla fall vad gäller grova drag motsvarande vad man kunde läsa i "Om kriget kommer" i telefonkatalogerna "förr".
Alltså bedömer inte jag att det handlar om hur man bedömer hotbilder eller hur det kunde se ut om i fall att. Då anser ju i alla fall jag att det är gansak irellevant att då ta upp hur det såg ut före 1990. Eller?

Det handlar inte om att föringa någons kunskap eller erfarenhet eller ens kritisera någon, utan bara ett försök till att göra diskussionen stringent mot frågan.

Att diskutera dagens förmåga gentemot gårdagens kan vara väldigt relevant, men kanske inte om man frågar hur det faktiskt ser ut idag. Jag kan möjligen ha fel och om det är så får jag be om ursäkt.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av kblomster » 7 oktober 2014, 18:16

Stellan Bojerud skrev:Det är trist att bli förnedrad efter 50 år i försvarets tjänst och som ledamot av Sveriges Riksdag att bli beskylld för att inte begripa vad försvaret klarar av och borde klara av. För att inte störa strutsarna, har jag raderat mina inlägg.
Du är en vuxen man och riksdagsledamot. Sluta bete dig som om du vore en osäker fjortonåring som inte tål minsta kritiska ord. Tveklöst vet du mer än de allra flesta om det svenska försvarets historia och det du skriver är ofta mycket intressant, men det betyder inte att du har någon sorts diplomatisk immunitet och inte får ifrågasättas.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Krook » 7 oktober 2014, 18:49

Stellan Bojerud skrev:
Krook skrev:Då jag själv varit del av förberedelserna på senare år vet jag att läget inte är noll (0) som du gör gällande Stellan.
Att du däremot kan din historia, det vet alla, och dina inlägg som beskriver försvaret av Sverige är relevanta. Det är viktigt att kunskapen om försvaret av landet lever vidare.
Vi hade fram till 1980-talet tio (10) fördelningar. Nu kallade divisioner. Vardera om ca 20.000 man.
1.Förd SKÅNE
2.Förd NEDRE NORRLAND
3.Förd NORRLAND
4.Förd STOCKHOLM NORR MÄLAREN
11.Förd SKÅNE
12.Förd NORRLAND
13.Förd RESERV. Pansarfördelningen beredd insättas i SKÅNE eller MELLANSVERIGE
14.Förd STOCKHOLM SÖDER MÄLAREN
15.Förd NORRLAND
16.Förd RESERV. Beredd insättas i första hand mot STOCKHOLM.

Nuvarande försvarsresurser är noll (0) fördelningar. Armén kan skydda Rosenbad och riksdagen högst 30 minuter. Marinen kan sända ut patrullbåtar - överbefordrade till "kustkorvetter" - utan luftvärn. Flyget kan på ordinarie arbetstid må-fre 0800-1645 sända upp två stridsflygplan utan robotar.

Hyckla gärna mot mig, men ljug inte inför svenska folket.
Jag har inte hycklat emot dig och heller inte ljugit.

Sverige släppte för länge sen fördelnings-indelningen och den i sig är inte avgörande utan det är antalet kvalificerade förband som är det. När jag klev in genom grindarna hade vi fortfarande fördelningar men det var si och så med kvaliteten på många förband. Men det var bättre än inget.
Det är väl känt att Sverige inte har någon större förbandsvolymer längre. Vad som inte är väl känt (du tycks inte känna till det tex) är att det under flera års tid pågått arbete för att stärka det nationella försvaret. Detaljer kring det är inte allmängods.

Du kan din historia Stellan och den är värd mycket för oss alla. Däremot tycker jag att försvarsdebatten är värd bättre än raljerande och osanningar. Jag förväntar mig mer av kunniga officerare.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Hans » 7 oktober 2014, 18:54

Jag föreslår att vi släpper persondiskussionen och återgår till frågan.
Ro/Lt skrev:Vad händer vid ett militärt angrepp som äger rum idag 6/10 2014? Antar att det inte är hemligstämplat i alla fall vad gäller grova drag motsvarande vad man kunde läsa i "Om kriget kommer" i telefonkatalogerna "förr".

Militära angreppet sker i form av vad som kallades "Strategiskt överfall" under kalla kriget. Med åtgärder kan liknas med vad som skedde under allmän mobilisering under kalla kriget. Tyvärr saknas ju en struktur för detta, eller?

[*] Anställda vid militära förband inställer sig vid respektive myndighet? Hemvärn beger sig förberedda platser? Utlandstjänstgörande tar första plan hem?
[*] Den vilande värnplikten snabbåterinförs (samma dag som angreppet sker?) av riksdagen och vapenföra män och kvinnor inställer sig för tjänstgöring (att ge en armbindel, något vapen och en klapp på axeln känns inte så 2014).
[*] Var tar civila vägen? Områden som utsätts för strider eller där motanfall planeras utryms, vart?

Det mesta jag kunde hitta var detta, vad som händer vid terrordåd, inte riktigt samma sak som ett militärt angrepp.
http://www.krisinformation.se/web/Pages ... x?id=28541

Vill undvika inlägg typ "ring Nato", "vi har inget försvar" och liknande!
Arlanda har numera en egen tråd som jag hoppas på.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Stellan Bojerud » 7 oktober 2014, 20:11

Raljerande och osanningar? Hur bemöter man ett sådant påstående? Ett sätt är naturligtvis att efterfråga sanningen. Så vilken är den? Vänligen redogör för sanningen.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Lasse O » 7 oktober 2014, 20:13

Krook skrev: Sverige släppte för länge sen fördelnings-indelningen och den i sig är inte avgörande utan det är antalet kvalificerade förband som är det. När jag klev in genom grindarna hade vi fortfarande fördelningar men det var si och så med kvaliteten på många förband. Men det var bättre än inget.
Det är väl känt att Sverige inte har någon större förbandsvolymer längre. Vad som inte är väl känt (du tycks inte känna till det tex) är att det under flera års tid pågått arbete för att stärka det nationella försvaret.
Det är härligt att veta att det "under flera års tid pågått arbete för att stärka det nationella försvaret" men kanske kunde anonyme Krook :D ge åtminstone en liten antydan om vad arbetet med att stärka det svenska nationella försvaret innebär i praktiken :)
Även om jag bor i Finland och är finsk medborgare så ligger mig svenskt försvar nära hjärtat och ingen skulle bli gladare än jag om svenskt försvar kunde sluta med sina eviga utredningar och istället börja visa lite resning och taggar utåt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av MD650 » 7 oktober 2014, 20:14

Instämmer med Hans!
Diskutera sak och inte person.
Om ni finner det nödvändigt att diskutera person, ta det då via annat medium t.ex. mail eller PM.
Min ringa erfarenhet är att sådana diskussioner annars leder till "pajkastning" som inte bidrar något till forumet och dess medlemmar.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av MD650 » 7 oktober 2014, 20:19

Lasse Odrup skrev:Det är härligt att veta att det "under flera års tid pågått arbete för att stärka det nationella försvaret" men kanske kunde anonyme Krook :D ge åtminstone en liten antydan om vad arbetet med att stärka det svenska nationella försvaret innebär i praktiken :)
Även om jag bor i Finland och är finsk medborgare så ligger mig svenskt försvar nära hjärtat och ingen skulle bli gladare än jag om svenskt försvar kunde sluta med sina eviga utredningar och istället börja visa lite resning och taggar utåt.
Det som kan sägas att pendeln faktiskt svänger, om än sakta. Och det tillbaka från det internationella fokuset till ett nationellt fokus.
Det har bl.a. påbörjats genomföra krigsplanläggning (eller som det numer ska heta försvarsplanläggning :roll: ), fältövningar på olika nivåer i en nationell kontext.
Så ja, det pågår ett arbete.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av MD650 » 7 oktober 2014, 20:24

Ro/Lt skrev:Vad händer vid ett militärt angrepp som äger rum idag 6/10 2014? Antar att det inte är hemligstämplat i alla fall vad gäller grova drag motsvarande vad man kunde läsa i "Om kriget kommer" i telefonkatalogerna "förr".

Militära angreppet sker i form av vad som kallades "Strategiskt överfall" under kalla kriget. Med åtgärder kan liknas med vad som skedde under allmän mobilisering under kalla kriget. Tyvärr saknas ju en struktur för detta, eller?

[*] Anställda vid militära förband inställer sig vid respektive myndighet? Hemvärn beger sig förberedda platser? Utlandstjänstgörande tar första plan hem?
[*] Den vilande värnplikten snabbåterinförs (samma dag som angreppet sker?) av riksdagen och vapenföra män och kvinnor inställer sig för tjänstgöring (att ge en armbindel, något vapen och en klapp på axeln känns inte så 2014).
[*] Var tar civila vägen? Områden som utsätts för strider eller där motanfall planeras utryms, vart?

Det mesta jag kunde hitta var detta, vad som händer vid terrordåd, inte riktigt samma sak som ett militärt angrepp.
http://www.krisinformation.se/web/Pages ... x?id=28541

Vill undvika inlägg typ "ring Nato", "vi har inget försvar" och liknande!
Att det kommer att vidtas åtgärder är rimligt att anta.
Kring dessa åtgärder torde det råda olika grader av sekretess då det bl.a. rör rikets säkerhet.
:)

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Krook » 7 oktober 2014, 20:37

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev:Det är härligt att veta att det "under flera års tid pågått arbete för att stärka det nationella försvaret" men kanske kunde anonyme Krook :D ge åtminstone en liten antydan om vad arbetet med att stärka det svenska nationella försvaret innebär i praktiken :)
Även om jag bor i Finland och är finsk medborgare så ligger mig svenskt försvar nära hjärtat och ingen skulle bli gladare än jag om svenskt försvar kunde sluta med sina eviga utredningar och istället börja visa lite resning och taggar utåt.
Det som kan sägas att pendeln faktiskt svänger, om än sakta. Och det tillbaka från det internationella fokuset till ett nationellt fokus.
Det har bl.a. påbörjats genomföra krigsplanläggning (eller som det numer ska heta försvarsplanläggning :roll: ), fältövningar på olika nivåer i en nationell kontext.
Så ja, det pågår ett arbete.
:)
Tror ni mig nu då Lasse Odrup och Stellan Bojerud, nu när en ur redaktionen vidimerar det? Sanningen är att FM genomför åtgärder och förberedelser som påminner om förr, såsom jag skrev i mitt första inlägg i tråden.
Det finns anledningar att jag inte skriver ut vad dessa förberedelser är av naturliga skäl. Det är klart olämpligt att redogöra för det.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av MD650 » 7 oktober 2014, 20:49

Krook skrev: Det är klart olämpligt att redogöra för det.
Klokt då det det kan vara saker som berör sekretess.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av Stellan Bojerud » 7 oktober 2014, 21:00

Minns jag rätt mobiliserade Finland då Vinterkriget bröt ut 1939 nio divisioner. I Sverige benämndes divisionerna fördelningar. Enligt FB 1914 hade vi 13 fördelningar och enligt FB 1942 tio fördelningar. Nu har vi noll (0).

Sade ÖB en plats, fjorton dagar?

Sverige har inget försvar, men militär. Det vill säga trupp för att bestrida högvakt vid slottet och paradera vid Riksdagens högtidliga öppnande, bemanna en patrullbåt (utan luftvärnsförmåga) och under kontorstid sända upp en rote stridsflygplan (utan robotar). Den engelska termen " Shopwindow defence" känns passande som beskrivning av det svenska "försvaret".

Men den humanitära stormakten har dock förmåga att sända en begränsad truppstyrka utomlands. Det är fasaden. Sveriges verkliga försvarsminister heter Potemkin.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vilka åtgärder vidtas vid ett militärt angrepp anno 2014

Inlägg av MD650 » 7 oktober 2014, 21:03

Krook skrev: Tror ni mig nu då Lasse Odrup och Stellan Bojerud, nu när en ur redaktionen vidimerar det? .
Nu är det ju bara min uppfattning jag redovisar.
:)

Skriv svar