Två 11-bilar på bilden har cyklar monterade framtill. Vem är det som får cykla i mekbaten?

Gissar på 12 eller 18 st/pskplut avseende pskott.FredH skrev:
Tack båda.
Hur var tanken med p-skott. Var det inget som plannerades att använda sig av som grundtanke för att istället förlita sig på grg?
Fanns det en grundfördelning av grg-ammunition per grg, antal, typ t.ex.?
Vår(jag var grpch)pskplut utbildad 81/82 hade ksp + grg i varje vagn 7manna grp , vagn nr 2 hade plutch på vagnchefsplats och signalist som följde plutch avsuttet tilldelning av kikarsikte var också på signalisten som hos oss dubblerade som krypskytt, plutch följde alltid med avsutten pluton i anfallsmålet om terrängen tillät följde vagnen med som understöd för grp.FredH skrev:Hans skrev:Nu är jag infanterist men jag har ett minne av att den tyngre utrustningen fördelades jämt över grupperna.FredH skrev:Delades plutonerna upp i understödsgrupp och tre pskgrupper eller fördelades understödsvapnen jämt över plutonen?
Och en snabbtrål ger mig nästan rätt.
http://forum.soldf.com/topic/5752-pansa ... n-pbv-302/
MVH
HansTack båda.MD650 skrev: Listor fanns s.k. U-listor där all organisatorisk mtrl fanns redovisad.
De tre pskplut i PB 63 hade två ksp 58 och tre grg m/48.
Pvplut hade fyra st pvpj 1110 på pvpjtgb 9031.
På trosstroppens packgrp fanns 50 st strvminor.
I org PB 63M/90 fanns det ingen pvplut på pskkomp.
Hur var tanken med p-skott. Var det inget som plannerades att använda sig av som grundtanke för att istället förlita sig på grg?
Fanns det en grundfördelning av grg-ammunition per grg, antal, typ t.ex.?
Hej StellanStellan Bojerud skrev:Jag hoppas du inte tar illa upp. Det du beskriver är intressant och begripligt. Heder för detta. Dock blir det lättare med fastställda förkortningar enligt NomenF.
Kompanichef = Kompch
Plutonchef = Plutch
Pansarskyttepluton = Pskplut
Gruppchef = Grpch