Mobiliseringstider i brigad

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Grönis
Medlem

Mobiliseringstider i brigad

Inlägg av Grönis » 9 juli 2014, 22:53

Funderar på mobiliserings tider i brigaderna. Vad jag förstår så fanns det något man kallade snabbbataljon med kortare mob. tid? Var det någon bataljon per brigad som normalt hade kortare mob tid? Hur var det i övrigt, var det vissa funktioner som alltid hade kortare mob tid? Ex. Spaning. Har läst info om detta någonstans, kanske in någon tråd här men kan inte finna det.

TJ1
Medlem

Re: Mobiliseringstider i brigad

Inlägg av TJ1 » 10 juli 2014, 08:21

Var ju inte på brigadnivå under 80-talet, men var det inte då snabbataljonerna byggdes ut till att bli brigadstridsgrupper (vad de flesta idag skulle kalla bataljonsstridsgrupp då vi går från att benämna stridsgrupper enligt principen att deras ram bestämmer till vad som är kärnan)? oftast innehöll väl stridsgruppen en bataljon med 24h mobtid, ett haubitsbatteri, del av Lv och ledningsdelar. Då de som jag minns det behovssammansattes efter förstahandsuppgiften så kunde det rimligtvis skilja sig en del från brigad till brigad. På MekB18 ingick inte Brigspan tror jag?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 10 juli 2014, 11:53

Ett alltmer dimmigt minne säger mig att slutmobtiden för brigad under 1980-talet var 72 h. En s k snabbataljon 24 h. Snabbast var för övrigt prioriterade värnkompanier som hade 12 h. Vissa underhållsförband hade 108 h, ja det fanns även förband med 144 h slutmobtid.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 11 juli 2014, 13:29

Stellan Bojerud skrev:Vissa underhållsförband hade 108 h, ja det fanns även förband med 144 h slutmobtid.
Jag antar det var förband med väldigt hög andel av inmönstrade fordon, som lastbilar osv? Borde rimligtvis ta ett par dygn att få in dessa till avlämningsplats och sedan färdigställda (ommålade, ombyggda i vissa fall) för sin krigsuppgift.

Skriv svar