Sorry, jag var lite hastig i mitt svar.Tyghantv skrev:Pjäsena 10,5 cm haubits m/40 S.
Stridsvagnarna på bilden är Strv 101 R. (Syns klart och tydligt på vagnschefsluckan och rekylmanteln).
Och var det 2. mekbataljonen så var det hösten 86, innan avresan till Väst 86 under Frykmans ledning. (Tidningen finns nog kvar i någon låda, skall försöka leta red på den)
Visst är det 101 R på bilden, men det jag ville komma till var att just året 83-84 skedde omutbildningen och då rullade både 102 och 101 parallellt på stridsvagnskompaniet. Hur det de facto såg ut i förråden för krigsförbanden just då är nog inte så lätt att säga eftersom en ombeväpning av vagnparken tar lite tid (flera år) och samtidigt gjorde man remopaketet till 101 resp 102 R.
Just den här bilden vill jag påstå är tagen våren 1984 - togs från helikopter och den var med i Arménytt nr 4/84 - men jag skall leta fram (om jag hittar) och dubbelkolla.
Vilken bataljon som är på bilden låter jag vara osagt, det är ju trots allt 30 år sedan. Minnet sviker i det fallet.
Liknande uppställningar har gjorts vid andra tillfällen.