M 59 Fältskjorta som fältstridsdräkt?

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Re: M 59 Fältskjorta som fältstridsdräkt?

Inlägg av NIL » 5 juni 2013, 22:08

Dalmas skrev:
NIL skrev:Ingen av missionsbilderna visar skjorta M 59, det rör sig uteslutande om variationer på den indiska, dock så fanns det en klausul i gamla Uni R A (minns inte i vilken utgåva) som deklarerade att svensk kontingentschef i utlandsinsats ägde mandatet att göra avsteg från gällande uniformsreglemente.
Men om det inte fanns reglerat så behöver man ju inte göra avsteg? :)
Jo, därför att reglementet var utformat utifrån förutsättningen svenska förhållanden...man tog höjd för att allt inte var ändamålsenligt att tillämpa i andra klimatzoner och istf att producera ett UniR för varje tänkbar miljö så gav man mandatet till insatsen att själva avgöra vad som var lämpligt...pragmatiskt och bra även om det har ballat ur vid några insatser.
Äh, det löser sig.

Airacobra
Medlem

Inlägg av Airacobra » 5 juni 2013, 22:24

Hej!

Då jag själv är M90 generation men vi under gu använde M59 för "grisiga/extra slitiga" övningar så användes M59 skjortan som "vapenrock "under sommartid.
Under långa förflyttningar i sommarhetta med tung packning användes skjortan i "walking order" och m59 vapenrock som förstärkningsplagg vid rast.

Kammo effekten är ju densamma och vätskeförlusten/svettning ökar ju om man har rock så det funkar väl,skulle inte ha velat gå de distanserna i sommarvärme med vapenrock också...skjortan var ju svartgrön!

Nu erkänner jag ju att jag talar marsch/transport, vid en förberedd strid i krigstid hade vapenrocken säkert varit på då det ger mer fickor,skrapskydd etc.

MVH/P39

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 5 juni 2013, 22:56

När m/59-uniformen kom så var det knappast frågan om att gå i strid i annat än komplett uniform. Men då var det inte så mycket frågan om "skrapskydd", som att man avsåg att gå i strid i en miljö där både kärnvapen och c-stridsmedel var att vänta. Då är det tät klädsel som gäller oavsett om det är 25 grader i skuggan...

Att det sedan i alla tider har gjorts lättnader i klädseln då så har varit möjligt och lämpligt är en annan sak.

Jonas Gunnarsson
Medlem

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 7 juni 2013, 13:20

Vad som inte får glömmas är att m59 fältskjortan faktiskt finns kvar i systemet. Du får visserligen skaffa den själv, men som sagt vad så är den tillåten att användas än idag. Eftersom det går att sätta gradbeteckning på den så är den tillåten att bäras ytterst på kroppen, men som ovan nämnts så är den inte det bästa att kräla runt i på stenig mark. Jag kan tillägga att den var ytterst behaglig att bära under pingsthelgen då vi hade 27 grader varmt på Kvarn och Prästtomta! :P

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 7 juni 2013, 13:45

Ja under fjällmarcher så hade vi också bara fältskjortan på oss.
(Vi fick också rådet att öppna gylfen för extra vädring!?)

Jo så kom jag på att under ubåtsspaningen i Töreskärgård 1987, så hände det rätt ofta att man bara hade skjortan på sig. (Och ibland mindre än så men det var väl inte fältstridsförhållanden.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 7 juni 2013, 22:12

Bjernevik skrev:När m/59-uniformen kom så var det knappast frågan om att gå i strid i annat än komplett uniform. Men då var det inte så mycket frågan om "skrapskydd", som att man avsåg att gå i strid i en miljö där både kärnvapen och c-stridsmedel var att vänta. Då är det tät klädsel som gäller oavsett om det är 25 grader i skuggan...

Att det sedan i alla tider har gjorts lättnader i klädseln då så har varit möjligt och lämpligt är en annan sak.
Om jag inte minns fel från min vpl så var det väl m58an som gällde vid ABC- hot?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 8 juni 2013, 00:14

Dalmas skrev:Om jag inte minns fel från min vpl så var det väl m58an som gällde vid ABC- hot?
Det torde ha varierat över tiden och hos olika förband. Fältskjorta med krage ingick för den delen även i fältuniform m/58. 8-)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 8 juni 2013, 09:47

sonderling skrev:Ja under fjällmarcher så hade vi också bara fältskjortan på oss.
(Vi fick också rådet att öppna gylfen för extra vädring!?)

Jo så kom jag på att under ubåtsspaningen i Töreskärgård 1987, så hände det rätt ofta att man bara hade skjortan på sig. (Och ibland mindre än så men det var väl inte fältstridsförhållanden.)

Sonderling

Been there, done that...stod även post utanför lägesrummet på FO-staben (FO67) i Kalix. Då bar vi skjorta, stridssele (med reducerat innehåll) och AK4...ingen huvudbonad.
Äh, det löser sig.

TJ1
Medlem

Inlägg av TJ1 » 8 juni 2013, 22:57

På 90-talet övade vi alltid med vapenrock oavsett väder på P18. Var det varmt, inte ovanligt på Gotland på sommaren, tog man av sig underifrån. Fältskjorta med uppkavlade ärmar var således inte aktuellt. När man övade strid alltså.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 juni 2013, 19:16

Den s k fältskjortan m/59 kom jag i kontakt med 1964. Den hette då skjorta flanell med fast krage. Dessförinnan hade vi skjorta m/55 med s k rysk halsknäppning.

Som krigsuniform hade vi under 1960-talet och början av 1970-talet uniform m/58 (m/39-58 eller m/52-58). Uniform m/58 började tillvaron som fm/55.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 10 juni 2013, 13:48

NIL skrev:Ingen av missionsbilderna visar skjorta M 59, det rör sig uteslutande om variationer på den indiska.
Titta igen.
Ett antal bilder visar soldater i uniform m/59 samt i uniform m/58 (eller försöksvarianten)
När förbandet åkte ner till Gaza hade de uniform m/58 viket torde varit ganska varmt och byttes så småning om ut till m/ indisk.
Även i Kongo finns det exempel på soldater i m/59, både med vapenrock och med fältskjorta.
Den huvudsakliga uniformen var dock m/ indisk.
Samma sak på Cypern och i Libanon.

/Thord

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 11 juni 2013, 07:31

När jag gjorde värnplikt i mitten av 90-talet minns jag det som en väldigt tydlig regel att alla former av stridsövningar gjordes med fältjackan på, oavsett värmegrad, tillsammans med övrig stridsutrustning. Då var dessutom kroppsskyddet infört i armén, och som bars under jackan. Det var onekligen varmt sommartid..

Senare fick vi ut "pansaruniformen" (M/90P) som såg bra tuff ut, men som också var ännu varmare.. :)

Skriv svar