När tyskarna lurade sig själva betr svenska armén
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
När tyskarna lurade sig själva betr svenska armén
För några år sedan fick jag dokument som prof Kent Zetterberg funnit i tyskt arkiv. De ligger i källaren, så jag får lita på mitt minne.
Tyskarna hade tyvärr effektiva spioner. Det var oturligt för dem. De luskade ut förbandsnummer och sammansättningar. Den stora missen kom den 1 augusti 1941 då 1941 års krigsorganisation sattes i verket.
Tyska agenter hade uppfattat hur nya VI. - X.fördelningarna satts upp mellan 1 juli 1940 och 1 juli 1941. De hade även noterat nyorganiseringen av artilleriregementena A 11 - A 15.
I 1941 års krigsorganisation böt V. - X.fördelningarna nummer till XI. - XVI.fördelningen och A 11 - A 15 blev A 21 - A 25.
Tyskarna noterade även att infanteriets dubbleringsregementen hade 30 nummer högre än moderregementet. Sålunda satte I 1 Svea livgarde upp dubbleringsregementet I 31 Stockholms infanteriregemente.
Ivriga tyska kunskapare uppsökte Värmlandsgränsen och påträffade infanteriregementen i 60-serien. Det de aldrig förstod var att dessa "regementen" bestod av beredskapsomgångar och att de upplöstes då beredskapsperioden var avslutad.
Dessa "regementen" var s a s "uppsamlingsheat" för individer, som av rättviseskäl skulle göra några månaders gränsvakt. De var oftast s k efterutbildade med 90 dagars grundutbildning. 1925 hade de som 20-åringar jublat över att ha sluppit värnplikt. 1940 tvingades de som 35-åriga familjeförsörjare infinna sig på en gammal exercished från indelningsverkets dagar - kasernerna var fullbelagda.
Tysk bedömning / Svensk verklighet (Division = fördelning)
Divisioner 16 / 10
Infanteriregementen ca 60 / 36
Artilleriregementen 20 / 15
Svenska fältarmén hade fördubblats men tyskarna trodde att den tredubblats.
Som kuriosa kan nämnas att det fanns lokalförsvarsregementen med ännu högre nummer. I 151 Blekinge regemente och I 181 Ölands regemente. Minns jag rätt fanns även I 341 och I 342, I 441 och I 442 samt I 531. De hade nummer efter respektive försvarsområde. Förutom I 151 och I 181 synes de andra ej ha varit inkallade och inga namn är kända.
I 151 var 1945 avsett för att ockupera Bornholm. I 181 var inkallat 1940 och bestod blott av två bataljoner. Båda var regementen som hade 11,43 mm kpist m/40 (Thompson M1928 A 1 - Chicagoklaveret).
Sammanfattningsvis handlar detta om ett generellt underrättelseproblem. Varje tillkommande förband eller resurs noteras och utvärderas. Det som försvinner uppmärksammas inte. Därför överdrivs regelmässigt motståndarens styrka (vilket även motiverar en förstärkt försvarsbudget).
Tyskarna hade tyvärr effektiva spioner. Det var oturligt för dem. De luskade ut förbandsnummer och sammansättningar. Den stora missen kom den 1 augusti 1941 då 1941 års krigsorganisation sattes i verket.
Tyska agenter hade uppfattat hur nya VI. - X.fördelningarna satts upp mellan 1 juli 1940 och 1 juli 1941. De hade även noterat nyorganiseringen av artilleriregementena A 11 - A 15.
I 1941 års krigsorganisation böt V. - X.fördelningarna nummer till XI. - XVI.fördelningen och A 11 - A 15 blev A 21 - A 25.
Tyskarna noterade även att infanteriets dubbleringsregementen hade 30 nummer högre än moderregementet. Sålunda satte I 1 Svea livgarde upp dubbleringsregementet I 31 Stockholms infanteriregemente.
Ivriga tyska kunskapare uppsökte Värmlandsgränsen och påträffade infanteriregementen i 60-serien. Det de aldrig förstod var att dessa "regementen" bestod av beredskapsomgångar och att de upplöstes då beredskapsperioden var avslutad.
Dessa "regementen" var s a s "uppsamlingsheat" för individer, som av rättviseskäl skulle göra några månaders gränsvakt. De var oftast s k efterutbildade med 90 dagars grundutbildning. 1925 hade de som 20-åringar jublat över att ha sluppit värnplikt. 1940 tvingades de som 35-åriga familjeförsörjare infinna sig på en gammal exercished från indelningsverkets dagar - kasernerna var fullbelagda.
Tysk bedömning / Svensk verklighet (Division = fördelning)
Divisioner 16 / 10
Infanteriregementen ca 60 / 36
Artilleriregementen 20 / 15
Svenska fältarmén hade fördubblats men tyskarna trodde att den tredubblats.
Som kuriosa kan nämnas att det fanns lokalförsvarsregementen med ännu högre nummer. I 151 Blekinge regemente och I 181 Ölands regemente. Minns jag rätt fanns även I 341 och I 342, I 441 och I 442 samt I 531. De hade nummer efter respektive försvarsområde. Förutom I 151 och I 181 synes de andra ej ha varit inkallade och inga namn är kända.
I 151 var 1945 avsett för att ockupera Bornholm. I 181 var inkallat 1940 och bestod blott av två bataljoner. Båda var regementen som hade 11,43 mm kpist m/40 (Thompson M1928 A 1 - Chicagoklaveret).
Sammanfattningsvis handlar detta om ett generellt underrättelseproblem. Varje tillkommande förband eller resurs noteras och utvärderas. Det som försvinner uppmärksammas inte. Därför överdrivs regelmässigt motståndarens styrka (vilket även motiverar en förstärkt försvarsbudget).
Re: När tyskarna lurade sig själva betr svenska armén
Detta var intressant Stellan
...
Tackar för informationen, intressant läsning.
Jag kom tänka på ett par saker som borde gett Tyska underrättelsetjänsten huvudbry
givetvis i det du sa med numreringarna av förband där allt upplevs som att det var mångdubbla.
1. Tror du att de hade över lag bra koll på alla de 21 landstormsregementen som var organiserade i olika variationer under perioden 1939-1942 innan det ändrades om till lokalförsvar och utökningen i detta i förbandsantal m.m. .
2. Tittar man över lag på hur lokalförsvarets förband var numrerade så borde även Tyskarna undra hur det tänktes
för förbanden som fanns var hade samma numrering över lag om man tittar på hur det såg ut i de olika
försvarsområdena (tex 11. luftvärnsdivisionen eller 232. luftvärnsautomatkanontroppen fanns tex i FO42 och FO11)
3. Även detta med att lokalförsvarsregementena som var knutna till speciellt FO gav ju huvudbry för även det
måste ju gett Tyskarna en undran hur många regementen det fanns from 1941 och fram till krigsslutet.
(I111, I151, I181, I201, I301, I341, I342, A401, I401, I402, I404, I410, I421, I441, I442, I521) och
dessa var mobiliserade på ett eller annat sätt från ca 1942 till fredsslutet.
Mvh Ola
Tackar för informationen, intressant läsning.
Jag kom tänka på ett par saker som borde gett Tyska underrättelsetjänsten huvudbry
givetvis i det du sa med numreringarna av förband där allt upplevs som att det var mångdubbla.
1. Tror du att de hade över lag bra koll på alla de 21 landstormsregementen som var organiserade i olika variationer under perioden 1939-1942 innan det ändrades om till lokalförsvar och utökningen i detta i förbandsantal m.m. .
2. Tittar man över lag på hur lokalförsvarets förband var numrerade så borde även Tyskarna undra hur det tänktes
för förbanden som fanns var hade samma numrering över lag om man tittar på hur det såg ut i de olika
försvarsområdena (tex 11. luftvärnsdivisionen eller 232. luftvärnsautomatkanontroppen fanns tex i FO42 och FO11)
3. Även detta med att lokalförsvarsregementena som var knutna till speciellt FO gav ju huvudbry för även det
måste ju gett Tyskarna en undran hur många regementen det fanns from 1941 och fram till krigsslutet.
(I111, I151, I181, I201, I301, I341, I342, A401, I401, I402, I404, I410, I421, I441, I442, I521) och
dessa var mobiliserade på ett eller annat sätt från ca 1942 till fredsslutet.
Mvh Ola
Senast redigerad av 1 ola, redigerad totalt 28 gånger.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tack! Mitt minne svek. I 531 skall vara I 521 (Trossnäs). A 401 = Lv 11 = Lv 3.
Sagda dåliga minne påstår att I 341 och I 342 stod i Vänersborg resp Öxnered, men minns inte vilket som stod var.
I 441 och I 442 stod i Stockholm. I 442 möjligtvis vid HvSS i Vällinge (som fick föremål från 1939 nerlagda I 2 Göta livgarde).
Sagda dåliga minne påstår att I 341 och I 342 stod i Vänersborg resp Öxnered, men minns inte vilket som stod var.
I 441 och I 442 stod i Stockholm. I 442 möjligtvis vid HvSS i Vällinge (som fick föremål från 1939 nerlagda I 2 Göta livgarde).
Stellan Bojerud skrev:Tack! Mitt minne svek. I 531 skall vara I 521 (Trossnäs). A 401 = Lv 11 = Lv 3.
Kikade lite i mina papper och fick fram följande:
Både I341 och I342 ingick i FO34 (f.d Uddevallas fo), de var koncentrerade längs med kusten och
vad jag minnes rätt även mot Norska gränsen (typ Strömstad)
I421 ingick i FO42 (f.d Norrköpings fo)
A101 blev A401 som blev Lv11, ja som blev Lv3
Men, hur stod det då till med landstorm kontra lokalförsvaret, hade Tyskarna kläm på numerären på detta med ?
//Ola
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Strunt i om tyskarna hade koll eller inte - ni verkar ha koll. Jag har i åratal försökt få tag på någotsånär enhetlig information om landstormen/lokalförsvarets organisation och beväpning, helt utan att lyckas, och här tar ni fram sådana uppgifter som om de fanns i var mans bakficka.
von Adler skrev:Strunt i om tyskarna hade koll eller inte - ni verkar ha koll. Jag har i åratal försökt få tag på någotsånär enhetlig information om landstormen/lokalförsvarets organisation och beväpning, helt utan att lyckas, och här tar ni fram sådana uppgifter som om de fanns i var mans bakficka.
Blir du mer tagen om jag säger att jag har förbandsöversikt över landstormen för 1940 års övergångsorganisation och 1941 års krigsorganisation + mycket annan information hur de förbanden såg ut
(vilka bataljoner/kompanier m.m. som ingick i dessa regementen)
Jag säger det Von Adler att jag har gjort måånga resor till krigsarkivet och tragglat igenom
beredskapsverket otaliga ggr, den är näst intill en outsinlig källa till information
Mvh Ola
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Lokalförsvarsregementenas staber (före 1941 landstormsregementena) blev i 1949 års kriorg Gruppstaber som ledde ett antal cykelskyttebataljoner och värnkompanier m m..
Sök på nätet "armehandbok".
Uppgifterna där börjar tidigt 1950-tal, men skillnaden mot VK 2 är marginell.
Grunden i lokalförsvaret var cykelskyttebataljonerna. De numrerades milovis.
Sök på nätet "armehandbok".
Uppgifterna där börjar tidigt 1950-tal, men skillnaden mot VK 2 är marginell.
Grunden i lokalförsvaret var cykelskyttebataljonerna. De numrerades milovis.
Mvh OlaSå såg 21. Landstormsregementet ut enligt 1941:
21. Landstormsregementet:
Liten regementsstab med regementschef
Infanteriförband:
I Skyttebataljonen:
-1. Skyttekompaniet
-2. Skyttekompaniet
-3. Cykelkompaniet
-4. Tunga kompaniet
II. Kustförsvarsbataljonen:
-5. Kustförsvarskompaniet