Om jag inte är missledd bestod nskplut 85 av en liten chefsomgång, två granatgevärsomgångar (à 4 pers) och två skyttegrupper (à 8 pers), med en kulspruta i vardera skgrp.
Min fråga är hur plutonen indelades vid anfall. Att grgomgångarna utgjorde understöd misstänker jag.
Lyftes ksp ur skyttegrupperna till understöd på plutonsnivå, eller gick de framåt med skgrp?
Sattes ställföreträdande plutch som understödschef över grgomgångar + ev kspomgångar?
Tack för svar.
Stridsteknik norrlandsskyttepluton 85
Re: Stridsteknik norrlandsskyttepluton 85
Inledningsvis så provade man stridstekniken med två st sktroppar (skgrp + grgomgång) men det visade sig att handlingsfriheten för plutchefen blev för dålig.
Då organiserades nskplut med två skgrp och grggrp.
Normalt så ingick ksp i resp skgrp och normalt ledde stf plutchef understödet (grggruppen eller en av skgrp).

Då organiserades nskplut med två skgrp och grggrp.
Normalt så ingick ksp i resp skgrp och normalt ledde stf plutchef understödet (grggruppen eller en av skgrp).
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Tack så mycket. Gick det bra att anfalla i pluton med bara en ksp i taget som understöd?
Om det var nödvändigt så ja.Vysotskij skrev:Tack så mycket. Gick det bra att anfalla i pluton med bara en ksp i taget som understöd?