Absolut och inte minst vilken utbildning - uppfostran - indoktinering - bild av hur kriget - kalla det vad du vill, man har fått sig till livs.MD650 skrev:Beroende på vilken utgångspunkt man tar avseende infanteriets uppträdande så blir resonemangets resultat olika.
Själv har jag bara framfört några tydliga linjer i sovjetisk organisationsutveckling där man satsade på att öka förmågan till sgreld och det skulle ge konsekvenser för svenska infanteriförband som skulle försöka med ett rörligt uppträdande till fots.MD650 skrev: Är den att sksoldaten var kanonmat där fi strv bara behövde dra iväg några sgr eller ksp skurar mot en helt oskyddad sksoldat?
Problemet är att "Några sgr" kanske var några ton,
respektive "helt oskyddade" även betyder någon som rör sig stående inot hundraal meter.
Svagheten hos ryssarna var nog underhållet men det krävdes att någon stod ivägen och tvingade ryssarna att förbruka ammunition.
Så du menar att FOI och i princip alla högre officerare som skrotade IB77 och IB2000 var offer för en misslyckad värnplikt?MD650 skrev: Detta resonemang utgående från någon, enl mitt förmenande, slutsats dragen från en egen "misslyckad" värnplikt.
eller missuppfattar jag dig, och du diskuterar sakfrågan på ett sätt som jag tyvärr bara inte lyckas följa?
Ja och om vi pratar om IB77 på åttiotalet så skulle det även gälla promenerande ropande HURRA under anfall.MD650 skrev:
Eller är det att sksoldaten, genom att hålla sig dold med pvvapen, kunde nedkämpa varenda strf framför eldröret och blixtsnabbt omgruppera utan förluster?
mvh
/John