Det är skillnad på numrering och numrering.
Sedan gammalt rangordnades regementena: livgardet till fots var finast och kom överst i rullan, osv i en fallande skala.
Sedan, jag tror på 20-talet, FICK REGEMENTEN NUMMER - då livgardet blev I 1 (infanteriregemente 1), och sedan kom I 2 Karlstad (som INTE var näst högst i rang, källa till förvirring). Osv.
Trängregementet och silvermärken
Re: Trängregementet och silvermärken
Efter en "snabbstudie" av numreringen nu på förmiddagen så tror jag inte att det hade särskilt mycket med dignitet att göra, liv- och hustrupper undantagna. 1634 års regeringsform anger att 20 landskapsregementen ska formas (värvade regementen tillkommer samt fanns ju många av regementena redan innan). Av dessa 20 ska 13 sättas upp i (nuvarande) Sverige och 7 i (nuvarande) Finland. Jag hoppar över de finska och då ser det ut så här:Hedin skrev:Lite OT men det handlar ju om regementens "dignitet".
Jag undrar hur det här med regementenas inbördes rangordning bestämdes. På vilket sätt är t.ex. Kronobergs regemente, I11, finare än Dalregementet, I13. Jag tänkte att kanske segernamnen avgjorde vilket som var finast men efter en snabb koll så verkar inte segernamnen åtminstone enbart vara den röda tråden för hur fint ett regemente var heller. Någon som kan förklara djupare?
Nr 1 Upplands reg, blir 1816 I8
Nr 2 Skaraborgs reg, 1816: I9
Nr 4 Södermanlands reg, 1816: I10
Nr 5 Kronobergs/Jönköpings reg, delas 1816 och blir I11 resp I12
Nr 7 Dalreg, 1816: I13
Nr 8 Östgöta infanterireg, ingår från 1791 i Livgrenjadärreg, vilket i sin tur delades 1816 i Första- resp Andra Livgrenjadärregementena, I4 resp I5
Nr 10 Hälsinge reg, 1816: I14
Nr 11 Älvsborgs reg, 1816: I15
Nr 12 Västgöta-Dals reg, 1816: I16
Nr 15 Västmanlands reg, 1816: I18
Nr 16 Västerbottens reg, 1816: I19
Nr 17 Kalmar reg, 1816: I20
Nr 19 Närke-Värmlands reg, delas 1812 och blir I21 resp I22.
I och med förlusten av östra rikshalvan år 1809 så "frigörs" alltså infanteriregementsnumren 3,6,9,13,14 och 18. Det ska finnas en generalorder från 1816 (något för den verkligt intresserade att skaffa fram) som torde reglera omnumreringen.
Åren 1833/34 sker en omorganisation av Krigsmakten varvid numerären minskades. Därefter och fram till våra dagar sker indragningar, omnumreringar, sammanslagningar, överflyttningar mellan vapen- och truppslag och dylikt i en närmast slumpmässig ordning (min högst personliga och subjektiva uppfattning). Några exempel:
Södra skånska infanteriregementet uppsätts 1811 som I34, 1816 blir det I25 och 1928 I7.
Göta Livgarde återfick 1809 gardesrang under namnet Andra gardesregementet, byter 1818 namn till Andra Livgardet och 1894 till Göta Livgarde I2. Dras in 1939 men återuppsätts 1942 (1943?) under samma namn, men som Göta Pansarlivgarde P1.
Regementsnummer 21 har över tiden växlat mellan Närkes regemente (1812-1893), Kalmar regemente (1892-1927) och Västernorrlands regemente (1928-2000).
Och så vidare....
Du "hann emellan" med ditt inlägg under tiden som jag skrev mitt föregående dito. Vilket inte är särskilt förvånande eftersom det tog en dryg timme för mig att skriva färdigt.lampros skrev:Det är skillnad på numrering och numrering.
Sedan gammalt rangordnades regementena: livgardet till fots var finast och kom överst i rullan, osv i en fallande skala.
Sedan, jag tror på 20-talet, FICK REGEMENTEN NUMMER - då livgardet blev I 1 (infanteriregemente 1), och sedan kom I 2 Karlstad (som INTE var näst högst i rang, källa till förvirring). Osv.
Men som sagt, jag är helt med på att gardesförbanden hade högst rang, men de omfattades inte av numreringen av landskapsregementena 1634. Jag har hämtat en hel del information från Hans Högmans faktaspäckade sidor (http://www.algonet.se/~hogman/index.htm) och han anger att 1634 års ordning skulle ange regementena i nummerordning utifrån ståndordning, ett begrepp som jag har lite svårt att få grepp om. Om man googlar på ståndordning och hoppar över varianten ståndsordning så tycker jag mig finna att det egentligen inte handlar så mycket om ordning utifrån förnämlighet utan fastmera "slagordning", dvs hur man ställde upp ett förband, från vänster till höger räknat. Men hur man, utifrån detta, bestämde numreringen 1634 har jag inte lyckats lista ut. Om det ens finns något att lista ut?
Som ett ytterligare exempel på förvirringen vad gäller numreringar, omnumreringar och överflyttningar så kan vi titta på Värmlands regemente: Regementet bildades 1812 genom en delning av Närke-Värmlands regemente och fick numret I22.
År 1939 övertog man nummer I2 från Göta Livgarde. Nummer I22 övertogs sedermera av Lapplands jägarregemente 1975 då Arméns Jägarskola ombildades till regemente.
Dessutom fanns i Värmland "Värmlands fältjägarkår, I 26, bildat 1790 som ett värvat förband under namnet Värmlands fotjägarbataljon. 1812 ändrades namnet till Värmlands fältjägarregemente och 1876 reducerades det till en kår och fick namnet Värmlands fältjägarkår". "1902 slogs Värmlands fältjägarkår (I 26) ihop med Hallands bataljon (I 28) och fick namnet Vaxholms grenadjärregemente, (I 26)." (citat från Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rml ... ark%C3%A5r)
I mitt moderna tänk så hade det väl varit mer rimligt att slå ihop Värmlands regemente och Värmlands fältjägarkår, istället för att avknoppa det senare till I26 ?
Guld konungen och generalspersoner
Silver konungens förband
mässing övriga förband
tenn trängtrupperna

Silver konungens förband
mässing övriga förband
tenn trängtrupperna