Övningsplats, för vilka??

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Falckkjelle
Medlem

Övningsplats, för vilka??

Inlägg av Falckkjelle » 11 januari 2009, 07:28

Satt och kollade på Google Earth, och kom ihåg ett ställe jag och mina kompisar brukade besöka i unga år...

Mellan Björnkulla i Huddinge kommun och Tullinge i Botkyrka, låg något som verkade vara en militär övningsplats, med sönderskjutna betongblock, övervakningstorn och en massa annat. Patronhylsor från 9 mm och även andra kalibrar kunde man hitta om lyckan var med oss. Det märkliga var att området inte var inhägnat, inte ens rester av ett staket fanns (som jag minns)... Ett garage/förråd låg vid infarten till området, och intill låg en civil skjutbana. Vägen in till området gick via Björnkullahemmet, en anstalt för människor med mentala funktionshinder. Någon som vet vad det här stället var för något? Dom hemvärnare jag talat med känner inte till någon verksamhet där, men det var som jag uppfattade det "något militärt", civila skjuter inte ur värnliknande skjutplatser eller mot armerad betong! Känns lite som en tidig "strid i bebyggelse", fast utan några större hus (det kan ha funnits någon eller några byggnader till...)
Minnet är lite grumligt, det är mer än 30 år sedan jag var där, stället är rensat och "återställt" enligt obekräftade uppgifter.

Kjelle

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Övningsplats, för vilka??

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 januari 2009, 20:00

Enligt fornlämningsregistret så verkar det inte vara ett militärområde vara fornminnesmärkt, men det finns markeringar på kartan öster om Björnkullahemmet där Grödingebanan börjar utifrån Stockholm.

Du kan zomma in på www.fmis.raa.se så får du ser det.

Stefan

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 11 januari 2009, 20:20

Med den placeringen torde det vara F 18 Tullinge eller därmed förknippade förband som är de ansvariga. Forummedlemmen Stellan Bojerud var chef för lokalförsvaret där under senare tid, måhända han vet mer.

anders.turner@hotmail.com
Medlem

Inlägg av anders.turner@hotmail.com » 18 februari 2009, 21:15

Där vägen svänger kraftigt till höger, strax innan F 18 ( nu finns det en ny väg) låg det en såg som jag tror kallades Vinkelboda. Uppe på berget bakom låg det ett LS torn och många bunkrar att bo i för de som bemannade tornet. kan det varit detta?

Falckkjelle
Medlem

Inlägg av Falckkjelle » 20 februari 2009, 07:50

Nej, det här är borta vid Björnkullahemmet (strax väster om Visätra bostadsområde)... Tornet och dom anläggningarna var till för F 18. Den anläggningen jag frågar om är/var inte, vad jag vet, en anläggning för försvar, utan en ÖVNINGS-anläggning... Det fanns ett torn i trä med 2 våningar, ett större garage, och en massa annat, bland annat tegelväggar(?), betongblock, något som såg ut som täckta värn fast byggda i trä (tänk dig ett korvfort med embrassyrer fast i trä), och en massa annat som minnet inte räcker till för... Tegelväggarna var fristående, betongblocken var inte höga eller breda (alltså inga pansarhinder) och, som jag minns det, genomskjutna eller genomsprängda med RSV-laddningar...

Intill låg en civil skjutbana...

Kjelle

ÖstenLudvik
Provmedlem

Inlägg av ÖstenLudvik » 25 februari 2011, 23:04

Vid Björnkulla vårdhem fanns en skjutbana för Mauser, k-pist och pistol samt för civilförsvaret fanns en Hinder/övningsbana och baracker för övernattning. Huddinge hemvärns baracker användes mest av ungdomsavdelningen fram till mitten av 70-talet.

Skriv svar