T90 VS M1a1 abrams

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

T90 VS M1a1 abrams

Inlägg av Luno » 4 augusti 2003, 14:56

T90 VS M1a1 abrams

Vilken stridsvagn tror ni har störst shans att överleva på slagfältet?
och vi säger att Usa inte har sitt luft Heravälde och att terrängen är lite backig och med lite träd så
M1a1 har ingen nytta av sitt längre skjut avstånd

Jag tror på T90 för den har ett par fördelar

1: Vagnen är mycket beprövad teknik som är väldigt driftsäker

2: Den är enkel att underhålla och reservdelarna är väldigt biliga att tillverka

3: vagnen är mycket mindre en vad en M1a1 är och den väldigt snabb

4: den har ungefär lika tjockt pansar som M1a1

5: M1a1 måste komma väldigt när för att slå ut den i fronten och då är den lika sårbar för at bli utslagen

6: och T90 nyutvecklade tungsten ammunition ska ha en väldigt bra genomslags kraft

7 T90 är utrustad med Shtora-1 som är ett skydds system som ska förhindra att att en fientlig strv ska kunna låsa kanon på T90
så vill du slå ut en T90 så du måste hitta den manuellt genom att titta efter den

8 T90 är utrustad med en V-12 som är en så kallad multi-fuel engine. Vilket gör att du kan köra den på det mesta som brinner ;-)

Ize-q
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2003, 00:11
Ort: västmanland

Inlägg av Ize-q » 4 augusti 2003, 18:07

skulle kanske ligga i militär..blablabla.

jag tror på M1 då jag ser den som en bättre strv över lag.
T90 verkar vara mest gamalt uppspacklat skit...
men,men ryssarna har en jäkla ingengörskonst i sina ådror och pryllarna som dom bygger är ju helt klart kvalitet.

sen handlar det ju mycket om vem som kommer i över respk. underläge.
om T90 kommer upp i arslet på M1 så är den nog ganska körd...

men men tror att det kan bli dött lopp under dom rätta omständigheterna...

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 4 augusti 2003, 18:25

jag la den ju i

Visst T-90 härstammar ju från T-72 men att säga att det är uppspacklat skit är nog att ta i
T-90 har fått en helt ny typ av pansar som ska va gå gott som immun mott Heat och apds i fronten
Och T90 ska ha det bästa passiva och aktiva skyddet som finns idag och det är omöjligt att låsa en laser stråle på vagnen så vill du skjuta på en T90 så måste du göra det manuellt och T90 är en så pass låg och snabb vagn så det kan va svårt att träffa den i farten

Ize-q
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2003, 00:11
Ort: västmanland

Inlägg av Ize-q » 4 augusti 2003, 18:36

dessutom så var det väl ryssarna som började med ERP om jag inte minns fel och den ska ju vara rätt så effektiv...

hur är det med T-90 har den ett datoriserat system i sig eller är det som en gammal standard?

Winters
Medlem
Inlägg: 221
Blev medlem: 5 mars 2003, 12:59
Ort: Sverige, Dalarna

Inlägg av Winters » 4 augusti 2003, 18:37

Denna tråd ligger fel

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 4 augusti 2003, 18:42

T90 är den första Ryska strv som ska ha fått Shtora-1
Men rysarna har börjat att montera systemet i T-80UK, T-80U, T-84

ja tråden borde va i Militär Utrustning & Organisation :-) men den kan antagligen någon av moderatorna flytta den till :D
men Winters har du inget att tillägga i tråden så kan måste du inte upprepa det som redan är sagt
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 4 gånger.

Ize-q
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2003, 00:11
Ort: västmanland

Inlägg av Ize-q » 4 augusti 2003, 18:47

hur är det med optik på den ryska?
ryssarna har ju väldigt länge varit världsledande när det gäller optik och sikten av alla dess slag men kan den matcha m1 med tex nightvision, aktiv,passiv IR etc.?

sen beror det ju lite på erfarenheten hos besättningen i vagnen...

är det skit bakom spakarna så kan ju utgången bli ganska ojämn...

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 4 augusti 2003, 18:59

Ize-q skrev:hur är det med optik på den ryska?
ryssarna har ju väldigt länge varit världsledande när det gäller optik och sikten av alla dess slag men kan den matcha m1 med tex nightvision, aktiv,passiv IR etc.?

sen beror det ju lite på erfarenheten hos besättningen i vagnen...

är det skit bakom spakarna så kan ju utgången bli ganska ojämn...

Ja du har så rätt en välltränad besättning är väldigt bra att ha :-) men så är det antagligen som du sa den som först får syn på fienden och skjuter vinner ,
om inte T90 har gasen i botten då tror jag att en M1a1 kan få svårt att få in en träff

T90 ska ha ett helt nyutvecklat sikte på vagnen
ett tips är ju att titta på
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/row/t-90.htm

Indien ska köpa T90 så vi får väll snart se hur den klarar sig i strid

Ize-q
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 maj 2003, 00:11
Ort: västmanland

Inlägg av Ize-q » 4 augusti 2003, 19:51

indien...ja dm jävla galningarna kommer att starta III världskriget...

men som sagt det handlar mycket om slumpen och båda vagnarna har ju olika för och nackdelar. men jag tror att T90 kan ha en fördel tack vare sin hastighet och manöverduglighet i bergig terräng...
men å andra sidan skulle m1 förmodligen vinna i öknen, osm den ju gjorde i Irak...

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 4 augusti 2003, 20:01

Ize-q skrev:indien...ja dm jävla galningarna kommer att starta III världskriget...

men som sagt det handlar mycket om slumpen och båda vagnarna har ju olika för och nackdelar. men jag tror att T90 kan ha en fördel tack vare sin hastighet och manöverduglighet i bergig terräng...
men å andra sidan skulle m1 förmodligen vinna i öknen, osm den ju gjorde i Irak...
ja kan bara hålla med dig det är mycket slumpen som avgör :-)
i en öken tror jag att M1a1 skulle ha ett par fördelar med att dom ska skjuta på längre avstånd.
Men amerikanska Attackhelikoptrar hade inte haft lika lätt att slå ut den för dom kan inte låsa sina vapen på vagnen och när dom försöker göra det så avslöjar dom sig för besättningen som kan försvara sig med missilen 9M119

Ja Indien och Pakistan kommer inte så bra överens och med tanke på att båda har kärnvapen så är det ingen trevlig konflikt

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: T90 VS M1a1 abrams

Inlägg av MD650 » 4 augusti 2003, 21:59

Luno skrev: 7 T90 är utrustad med Shtora-1 som är ett skydds system som ska förhindra att att en fientlig strv ska kunna låsa kanon på T90
så vill du slå ut en T90 så du måste hitta den manuellt genom att titta efter den
Shtora 1 är ett laservarnar/störaresystem vilket innebär att om du mäter laser mot forodnet så detekteras du. Detta innebär dock inte att du inte kan nedkämpa T 90. Du kan alltid skjuta "ballistiskt" vilket innebär att då bedömer avståndet istället för att mäta.
Oavsett om jag skjuter ballistiskt eller med lasr (dvs med kalkylator) så måste upptäcka och rikta på målet.

Det finns inget automatiskt system som låser på något mål.

:)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Re: T90 VS M1a1 abrams

Inlägg av Luno » 4 augusti 2003, 22:10

MD650 skrev:
Luno skrev: 7 T90 är utrustad med Shtora-1 som är ett skydds system som ska förhindra att att en fientlig strv ska kunna låsa kanon på T90
så vill du slå ut en T90 så du måste hitta den manuellt genom att titta efter den
Shtora 1 är ett laservarnar/störaresystem vilket innebär att om du mäter laser mot forodnet så detekteras du. Detta innebär dock inte att du inte kan nedkämpa T 90. Du kan alltid skjuta "ballistiskt" vilket innebär att då bedömer avståndet istället för att mäta.
Oavsett om jag skjuter ballistiskt eller med lasr (dvs med kalkylator) så måste upptäcka och rikta på målet.

Det finns inget automatiskt system som låser på något mål.

:)
Tack för rättningen jag var lite otydlig där :-)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 4 augusti 2003, 22:12

MD650
men vad tror du om T90 VS M1a1 i den terrängen jag beskrev högst upp?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: T90 VS M1a1 abrams

Inlägg av Per Andersson » 4 augusti 2003, 22:56

MD650 skrev: Shtora 1 är ett laservarnar/störaresystem vilket innebär att om du mäter laser mot forodnet så detekteras du.
Är det bara jag som för min inre syn ser folk 'spontanlasra' mot misstänkta områden, för att se om ett buskage plötsligt utstöter en rökridå? :lol:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 4 augusti 2003, 22:57

Luno skrev:MD650
men vad tror du om T90 VS M1a1 i den terrängen jag beskrev högst upp?
Tyvärr är jag inte påläst på T 90:an men min uppfattning är att M1 A1 (2) är strået vassare. Men dom är nog ganska jämnbördiga.
Då blir det andra faktorer som avgör vem som vinner duellen.

Är stridsavståndet korta (vilket jag uppfattar i förutsättningen) så gäller det att komma till skott först. Är man etta har man störst chans att vinan duellen. Visar man dessutom liten målyta så sannolikheten till vinst större.
Naturligtvis kommer det att få betydeles i vilken attityd man öppnar eld. M1 A1(2) har ju varit ganska immun i fronten men i senaste Irak-kriget blev ju ett antal M 1:er nedkämpade.

Men som sagt jag är inte påläst på T 90:an. Den kan ju ha bra eldledningssystem och bra skydd.

:)

Skriv svar