Ryktet om stridsvagnensdöd verkar betydligt överdriven

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 1 augusti 2003, 20:06

KA skrev:
Luno skrev:
mrsund skrev:
BMP-trekker2 skrev: Jag menade inte att det kvittade för USA, jag menar precis som jag skrev. 500strv är dyrare än 30 attackhelikoptrar, värdefulla nämde jag aldrig.

Okej men jag tror änså att 30 AH-64 kostar mer än 500 gamla strv.
en T55 kan inte kosta mycket finns tusentals bättre begagnade till salu :-)
medans en AH64 kostar som en modern stridsvagn

En modern stridsvagn som tex strv 122 kostar ca 50 miljoner kronor.
En AH-64D kostar mer än 200 miljoner kronor.

det stämmer inte det kostar USA 5,2 million Dollar för att uppgradera AH-64A till AH-64D
Men en ny AH-64 kostade 200 miljoner kronor 1998
men visst den kostar antagligen klart mer en vad en leopard gör och säkerligen mera en vad 500 T55 gör

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 1 augusti 2003, 20:11

Luno skrev:
KA skrev:
Luno skrev:
mrsund skrev:
Okej men jag tror änså att 30 AH-64 kostar mer än 500 gamla strv.
en T55 kan inte kosta mycket finns tusentals bättre begagnade till salu :-)
medans en AH64 kostar som en modern stridsvagn

En modern stridsvagn som tex strv 122 kostar ca 50 miljoner kronor.
En AH-64D kostar mer än 200 miljoner kronor.

det stämmer inte det kostar USA 5,2 million Dollar för att uppgradera AH-64A till AH-64D
Men en ny AH-64 kostade 200 miljoner kronor 1998

Men det blir ju mer än 200 miljoner, eller?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 1 augusti 2003, 20:19

KA skrev:
Luno skrev:
KA skrev:
Luno skrev: en T55 kan inte kosta mycket finns tusentals bättre begagnade till salu :-)
medans en AH64 kostar som en modern stridsvagn

En modern stridsvagn som tex strv 122 kostar ca 50 miljoner kronor.
En AH-64D kostar mer än 200 miljoner kronor.

det stämmer inte det kostar USA 5,2 million Dollar för att uppgradera AH-64A till AH-64D
Men en ny AH-64 kostade 200 miljoner kronor 1998

Men det blir ju mer än 200 miljoner, eller?
jo men det var 1998 jag tror att priserna har sjunkit :-) skulle va intressant att veta vad dom kostar i dagsläge

Föresten vet du vad Jas 39 ligger på i pris? jag har hört runt 20-25 milj dollar kan det stämma eller är jag helt ute och cyklar nu?

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 1 augusti 2003, 20:21

Luno skrev:
Ja77 skrev:Gulfkriget var extremt med tanke på den platta marken och den totala lufthäraväldet....

Angående Gripen vs F16 det stämmer att F16 intergereras med alla de senaste och häftigaste vapnen som amrekarna bygger... gripen skulle kunna använda de flesta men som vanligt är det $$$$

En sak jag tycker är konstigt att F16 inte har intergerats med harpoon. Är de ingen kund som tycker det är nödvändigt....normännen använder sina pingviner....
jag har för mig att F16C kan ha med sig AGM-84 Harpoon men jag kan ha väldigt fell där
Jas har ju pluset att det är ett tredje generationen jaktflyg det är inte F16

Jas 39 Gripen är ett 4:e generationens stridsflygplan....detta innebär bla Multirole egenskaper (Jackt, Attack, Spaning). Att flygplanet är instabilt och använder elektroniskt styrsystem. Att man kan sända/ta emot data, radarbilder mm på datalänk vidare till andra flygplan/enheter.

Detta är vad de senaste block 50/60 av F-16 C/D klarar av, man ska inte jämföra med de tidigaste flygplanen eftersom F-16 varit i tjänst från 1978 och framåt, nya flygplan tillverkas fortfarande.

Sedan det med Gripens förmåga att med en knapptryckning ändra flygplanet från Jakt, Attack eller Spaning....det funkar nog bättre i teorin än i verkligheten, piloterna måste öva på alla tre.
En renodlad Jaktpilot med viss del attackuppdrag, eller en F-15E pilot som nästan bara genomför Attackuppdrag blir djävligt duktiga på sin sak.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 1 augusti 2003, 20:30

Luno skrev:
KA skrev:
Luno skrev:
KA skrev:
En modern stridsvagn som tex strv 122 kostar ca 50 miljoner kronor.
En AH-64D kostar mer än 200 miljoner kronor.

det stämmer inte det kostar USA 5,2 million Dollar för att uppgradera AH-64A till AH-64D
Men en ny AH-64 kostade 200 miljoner kronor 1998

Men det blir ju mer än 200 miljoner, eller?
jo men det var 1998 jag tror att priserna har sjunkit :-) skulle va intressant att veta vad dom kostar i dagsläge

Föresten vet du vad Jas 39 ligger på i pris? jag har hört runt 20-25 milj dollar kan det stämma eller är jag helt ute och cyklar nu?
Man köper inte enbart ETT flygplan/helikopter, utan man köper ett SYSTEM. Det omfattar reservdelar, underhåll, utbildning, vapensystem.
Priset kan nog variera kraftigt beroende på antal, vilket land som köper, vilka vapensystem som önskas mm.

Varför tror du priserna på Apachehelikoptrarna sjunker, det tillverkas fortfarande fabriksnya "D" varianter.

Priset på våra 204 Gripen blir över 390 miljoner/styck om man slår ut det på totalkostnaden ( ca 80 Miljarder, svårt att få exakt siffra mm ).
Men utländska kunder får nog lägre pris ca 250-350 miljoner.
Ju mer NYA flygplan som exporteras, ju lägra blir kostnaden för våra flygplan.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 8 augusti 2003, 12:51

Problemet ”JAS kontra F16” är att väl F-16 inte passar den doktrin som flygvapnet har idag. Viktigt att komma ihåg är också att de F16 block 60 som finns idag verkligen inte är samma F16 som utvärderades av flygvapnet när det skulle bestämmas ifall vi skulle köpa ett plan, eller bygga ett eget. De är speciellt framtagna (tror jag) för Förenade Arabemiraten, och 80 plan med vapen och tillbehör kommer att kosta nära 10 miljarder dollar.
Denna nya F16 versioner som finns är dock MYCKET kapabla, det är bara namnet som är detsamma, egentligen. Radarn är ny, robotarna är nya, räckvidden är enormt mycket större m h a ”conformal fuel tanks”, o sv.
Men priset blir också därefter, jag är tveksam till att den skulle vara billigare i inköp och drift än vad JAS är…

Som sagt, alla flygfanatiker gå till http://www.acig.org o registrera er, det diskuteras MASSOR med sådana saker där!! :D :D

Den F16 version som flygvapnet utvärderade hade inte ens BVR-missiler integrerade, och jag skulle tro att det var skälet till att den inte var aktuell för inköp. Utvärderingen gjordes för ganska länge sedan, det är viktigt att komma ihåg. JAS är bättre än det som fanns då.

Dessutom, amerikanska system är betydligt mer underhållskrävande än de som vi använder idag, vilket förmodligen skulle betyda att vi skulle få byta bassystem…

I den senaste konflikten mellan Indien-Pakistan (kigali 1999) så användes inte Mig 21 av Indien, de var för sårbara mot luftvärn o ev jaktflyg. De hölls tillbaka för att användas ifall det blev storskalig konflikt…

Skriv svar