Sd. Kfz. 186 Jagdtiger

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 27 juni 2003, 09:26

Patrik skrev:
ToyMan skrev:Tyskar = KVALITET !
Inte direkt va? De tyska stridsvagnarna led av ganska allvarliga barnsjukdomar som att deras motorer skar sig, var svåra att underhålla (något som även tydligen var legio för många av den tyska arméns motorfordon) o.s.v..
Nu är det inte sagr att de amerikanska stridsvagnarna inte led av sånt heller, men det är knappast att hålla sig till sanningen att påstå att de tyska stridsvagarna stod för någon högre kvalité.


Problemet var med specielt Panther som det var väldiga åroblem med. det berodde på att den bähövdes på fronten så den blev aldrig testad ordentliget hade Tyskarna haft tid att provköra fordonet så hade problemen varit mycket mindre

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 27 juni 2003, 09:35

Luno skrev:Problemet var med specielt Panther som det var väldiga åroblem med. det berodde på att den bähövdes på fronten så den blev aldrig testad ordentliget hade Tyskarna haft tid att provköra fordonet så hade problemen varit mycket mindre
Ja Panthern var ett problembarn, men även tidigare (och givetvis senare) modeller led av att vara svåra att underhålla o.s.v..
Givetvis berodde många av problemen på att stridsvagnarna aldrig hann testas innan de slängdes ut på slagfälten.

En intressant berättelse från Anschluss (som finns i William L. Shirers:"Tredje rikets uppgång och fall") är att stora delar av pansarenheterna (dvs modellserien PzKpfw I och II) blev stående längs vägen till Wien p.g.a. motorhaveri, så tydligen verkar det som om även de tidigare modellerna lidit av dåliga motorer.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 27 juni 2003, 10:06

Patrik skrev:
Luno skrev:Problemet var med specielt Panther som det var väldiga åroblem med. det berodde på att den bähövdes på fronten så den blev aldrig testad ordentliget hade Tyskarna haft tid att provköra fordonet så hade problemen varit mycket mindre
Ja Panthern var ett problembarn, men även tidigare (och givetvis senare) modeller led av att vara svåra att underhålla o.s.v..
Givetvis berodde många av problemen på att stridsvagnarna aldrig hann testas innan de slängdes ut på slagfälten.

En intressant berättelse från Anschluss (som finns i William L. Shirers:"Tredje rikets uppgång och fall") är att stora delar av pansarenheterna (dvs modellserien PzKpfw I och II) blev stående längs vägen till Wien p.g.a. motorhaveri, så tydligen verkar det som om även de tidigare modellerna lidit av dåliga motorer.

det var väll med att tyskarna pressade fordonen för hårt att stridsvagn mår inte bra att köra långt på väg den skakar sönder .
jag tror det var mycket av problemen med PzKpfw I och II
*Tyskarna hade filosofin jag gasar tills det rasar*

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 27 juni 2003, 11:50

Panther Ausf G var en mycket bra vagn. Så pass pålitlig som en så avancerad maskin kan vara.
Panther Ausf. D var den som var opålitlugast men allt eftersom tiden gick så löste man problemen. Pantherns rykte som opålitlig blev dock kvar.
Lite som Skoda 35(t) och dess transmission/växellåda.


Men det är klart, jämför man med Sherman eller T-34 så är alla andra vagnar opålitliga och fallna för driftstörningar.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 27 juni 2003, 12:00

Fläsket skrev:Panther Ausf G var en mycket bra vagn. Så pass pålitlig som en så avancerad maskin kan vara.
Panther Ausf. D var den som var opålitlugast men allt eftersom tiden gick så löste man problemen. Pantherns rykte som opålitlig blev dock kvar.
Lite som Skoda 35(t) och dess transmission/växellåda.


Men det är klart, jämför man med Sherman eller T-34 så är alla andra vagnar opålitliga och fallna för driftstörningar.

Panther Ausf. D var ju den första varianten och därför hade den fruktansvärt mycket problem men på modellerna efter så var alla barnsjukdomar lösta

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 27 juni 2003, 12:02

Ganska mycket så, ja.
Men även Ausf.D blev ju förbättrad efterhand så en tidig Ausf.D är nog avsevärt mindre säker än samma vagn 18 månader senare efter en vända eller två på verkstad/ombyggnad.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 27 juni 2003, 12:23

Ausf. A var ju den första i Panther familjen man kunde lite på:-) den ska va relativt driftsäker

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 27 juni 2003, 12:48

Ja där hade problemen med bränslesystemt lösts.
Det genomgående problemet hos Panthern verkar ha varit den avancerade hjulupphängningen.
Torstionsfjädring gav extremt behagliga köregenskaper och en stabil vapenplattform men den krävde i gengäld massa underhåll.

Var 100e mil tydligen.
Jämför detta med var 1000e mil för en Sherman enligt
"Tanks!" på Discovery Channel

Tiger I och II
led desto mer av detta då dessa vagnar var tyngre. (MYCKET tyngre i Tiger II's fall)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 27 juni 2003, 13:03

Fläsket skrev:Ja där hade problemen med bränslesystemt lösts.
Det genomgående problemet hos Panthern verkar ha varit den avancerade hjulupphängningen.
Torstionsfjädring gav extremt behagliga köregenskaper och en stabil vapenplattform men den krävde i gengäld massa underhåll.

Var 100e mil tydligen.
Jämför detta med var 1000e mil för en Sherman enligt
"Tanks!" på Discovery Channel

Tiger I och II
led desto mer av detta då dessa vagnar var tyngre. (MYCKET tyngre i Tiger II's fall)
Tyskarna borde ha gett upp den typen av hjulupphängningen dom körde med den visade sig va väldiga problem under ryska vintern att den frös ihop och man fick sitta med en blåslampa för att få fart på den igen

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 27 juni 2003, 13:08

Man visste ju om problemet och hade förberedelser för det. Att dessutom byta hjulupphängingstyp under pågående krig hade nog skadat produktionstakten. Man ansåg nog att omlott-upphängning hade mer fördelar än nackdelar så man behöll den.

Hetzer och Marder-serien körde såklart på sin hederliga Christie-upphängning.

Sedan skulle det kommit en typ av upphängning som i "Encyklopedia of German tanks of WWII" kallas för Belleville-Washer typ. Visserligen även den omlott men med fjädringen i fjädrar diketn innanför hjulen. Denna typ skulle tydligen ha givit goda köregenskapen och lämnat mera plats inne i vagnen än de tidigare torsionsstavarna.

Skulle ha kommit iochmed PantherII och E-serie vagnarna.

Skriv svar