Tyska tanks - formel 1 motorer?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Anderson
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 april 2003, 20:53
Ort: Linderöd

Inlägg av Anderson » 4 juni 2003, 12:00

jag tror att han som skrev inlägget inte menade bokstavligen, utan att de tyska stridsvagnarna var känsliga som formel 1-bilar. känsliga för mekaniska problem alltså, och inte så robusta som de ryska.
Tack för hjälpen hangatyr...
"Jag som skrev det med F1-motorer"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 juni 2003, 13:06

Litereffekten for de tyska motorerna var sakert mycket hogre an for de ryska men det ar ju naturligt med bensin versus diesel. Den ryska V-2 motorn i T-34 och KV (en V-12:a som lar ha inspirerats av naagon Fiat flygmotor paa 20-talet..?) hade en massiv cylindervolym pa nastan 39 liter som gav 500 hk redan vid 1800 varv, m.a.o. en litereffekt av blygsamma 13 hk. Dom tyska Maybach 120 och 230 paa resp. 12000cc och 24000cc hade litereffekter omkring respektive 25 hk och 29 hk/liter cylindervolym, knappast F 1 (eller som det hette daa Grand Prix)-standard ens med 30-talsmått. Effektbelastningen - d.v.s. hur maanga kilo maaste varje stackars hastkraft kånka med ger en ganska likartad bild for baade tunga tyska och ryska vagnar - alla bökade med sådär 65-70 kg per hästkraft. Saa inte var dom naagra F 1:or precis. Dessutom har jag trott mig forstaa att baade tyskar och ryssar hade bekymmer med kopplingen i speciellt Tiger och KV-vagnarna. Forefaller som att nar vagnsvikten paa den tiden borjade narma sig - eller overskred 50 ton, var inte transmissionen vuxen uppgiften.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 4 juni 2003, 13:30

Nej, Maybachs stridsvagnsmotorer låg knappast på Grand Prix-nivå, avseende effekt.

Mercedes sista Grand Prix-bil innan kriget,
W165 från 1939 som bara hann köra ett lopp,
det i Tripoli, som den självfallet vann,
hade en 1,5 liters V8 som gav hela 154hk, dvs nästan 170hk/liter.

Det kom att dröja 55 år innan en Mercedesmotor passerade den nivån...

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 4 juni 2003, 20:43

Larsson skrev:hade en 1,5 liters V8 som gav hela 154hk, dvs nästan 170hk/liter.
Nja, snarare 103 hk/liter

MVH

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 5 juni 2003, 09:15

Usch. Sånt där feltryck. 254hk ska det vara.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 juni 2003, 12:17

Larsson skrev:Usch. Sånt där feltryck. 254hk ska det vara.
Hörru Larsson - nu har du kittlat min nyfikenhet. en 1500cc V-8 med 254 pållar? Det maaste ju ha varit en specialbyggd racer-motor? Inte finns det val naagra 1½-liters V-8:or for 'civilt och kristet bruk' va?
Och varfor den dar 'smilien' kommer med har - har jag ingen aning om....
for till den ar jag oskyldig!

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 5 juni 2003, 14:07

Anledningen till att du får upp en sån där "smiley" är kombinationen av tecknen ":" & "o".
Kryssa för "Avaktivera Smilies i den här posten" så slipper du slikt.

Mercedes Grand Prix deltagande från 1934 till 1939 kännetecknas av en teknisk
överlägsenhet vars like världen aldrig skådat.
Den får McLaren-Hondas F1-resultat från 1988-1991 att framstå som amatörmässiga.

Mercedes "krigskassa" var p.g.a. propagandavärdet så gott som otömbara.
Måttot verkar ha varit "Det omöjliga görs omedelbart, men mirakel tar lite längre".

Den första bilen W25 från 1934, klarade av Grand-Prix cirkusens enda regel om en vikt på 750kg.
Inom dessa 750kg packade man ner en rak 8:a på 3.36l,
med fyrventilsteknik, överladdning och 354hk.
1936 hade motorn växt till 4.74l och 494hk.

Bild

1937 kom W125, som kan sägas vara den första moderna formelbilen,
eftersom den var anpassningsbar till varje race avseende utväxlingar
förgasare, tankar, m.m.
Motorn var densamma som tidigare om än större. Den prestarade 592hk ur 5.66l.

Bild

1938 kom nästa helt nya bil i form av W154, som hade en V-12:a på 2.96l
med dubbla kompressoreroch kom 1939 upp i 483hk.
Glykol användes som kylmedium, vilket gjorde att kylarna kunde hålla 125 grader.
Smörjpumpen klarade av att pumpa runt 100l olja/minut.

Bild

Till Tripolis Grand Prix 1939 kom W165, som p.g.a. kriget kom att bli bilens enda lopp.
W165 hade en V-8:a på 1.5 och 254hk vid 8000 varv/minut.
Dess styrka var jämfört med W154 dess vikt (700kg vs. 981kg),
längd (3680mm vs. 4250mm) och bränsleförbrukning (13.7 l/mil v.s. 18 l/mil).

Bild

W165 gör sig dessutom förkänt att kallas den snyggaste bil som MB byggt innan
måsvingebilen 300SL (W194) från 1952 eller kanske rentav
Silverstoneversionen av F1-bilen W196 från 1954.

Bild

Bild

Notera gallret på SL-bilen. Det monterades efter ett att en .... fågel,
flammingo eller pelikan vill jag minnas gått rakt genom rutan och träffat
kartläsaren under Carrera Pan America.

Skriv svar