Tyska tanks - formel 1 motorer?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Tyska tanks - formel 1 motorer?

Inlägg av Ressel » 2 juni 2003, 19:28

Hörde i nån tråd för ett bra tag sedan att de tyska tanksens (Tiger och Panther) motorer var byggda som Formel1-motorer medans Ryssarnas var byggda som traktormotorer. Vad kan menas med detta?

En sak till! Pantern och Tigern var väl bensindrivna? Vilka fördelar hade detta mot diesel?

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 2 juni 2003, 19:32

nackdelen var väl iallafall att bensin är mer explosivt än diesel...

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 2 juni 2003, 19:34

Det som menades med motorerna var att tyskarnas var byggda för att gå snabbt medan ryssarnas var starka, tror iofs att det har mer med utväxlingen att göra än motorerna.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 2 juni 2003, 22:51

Joachim skrev:nackdelen var väl iallafall att bensin är mer explosivt än diesel...
Jag kan vara helt ute och cykla här, men var det inte så att när en stridsvagn exploderade så var det oftast på grund av att ammunitionen träffades? Sherman-serien hade ju till exempel rykte om sig att vara lättantänd, men detta avhjälptes senare i kriget i och med att man skyddade ammunitionen bättre.
Om det var bensinen som orsakade explosionerna, varför exploderade isåfall dieseldrivna stridsvagnar också?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 juni 2003, 23:18

Björn E skrev:

Jag kan vara helt ute och cykla här, men var det inte så att när en stridsvagn exploderade så var det oftast på grund av att ammunitionen träffades? Sherman-serien hade ju till exempel rykte om sig att vara lättantänd, men detta avhjälptes senare i kriget i och med att man skyddade ammunitionen bättre.
Om det var bensinen som orsakade explosionerna, varför exploderade isåfall dieseldrivna stridsvagnar också?
Oftast är det ammuntionen som detonerar och i sin tur tänder dieseln när den får tillräckligt hög temp. Diesel har god förmåga att skydda mot RSV.

:)

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 3 juni 2003, 00:22

Bensin har högre risk att antändas så det är säkrare med diesel. men bensin är bättre om man vill ha en snabbare motor, däremot inte nämt att snabbhet har att göra med styrka, Diesel är billigare å skitigare.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 3 juni 2003, 01:48

Det som också är en fördel med bensinmotorer är att man kan tanka direkt på bensinmackar. :D Jag har för mig att tyskarna kunde göra detta under fälttåget 1940.

/Martin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 3 juni 2003, 06:54

Gröfaz skrev:Det som också är en fördel med bensinmotorer är att man kan tanka direkt på bensinmackar. :D Jag har för mig att tyskarna kunde göra detta under fälttåget 1940.

/Martin
Stämmer bra. Bl.a. så gjorde Rommel det med sin 7.pzdivision så.

:)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 3 juni 2003, 07:19

Angående bränsle, det är en god vägledning att se vad dagens stridsvagnar använder som framdrivningsmedel. Vill minnas att tyskarna prioriterade diselolja för ubåtarna under andra världskriget.

MVH

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 3 juni 2003, 09:40

Jfr. tyska - ryska stridsvagnsmotorer handlar om effektuttag, toleranser i motorn m.m. dvs tillförlitlighet och fordonets vikt i förhållande till motorns volym.

En F1 motor har ett högt effektuttag och små toleranser vilket gör att motorn slits mer och kräver mer service. En traktormotor har ett extremt lågt effektuttag och har stora toleranser i motorn, vilket gör att motorn håller bättre och kräver mindre underhåll.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 3 juni 2003, 12:37

De tyska formel 1 motorerna var lånade/baserade på tyska flygplans motorer, för de gav mycket kraft i förhålande till sin storlek/vikt.

Tror även att Sherman tanken hadde en fd flygplans motor.

Användarvisningsbild
ToyMan
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:19
Ort: Pudrettdragaren från Pau

Inlägg av ToyMan » 3 juni 2003, 13:56

De flesta Tyska vagnar hade Maybach HL120 motorer , det var rejäla V12 som vägde ganska mycket och hade rejält vrid vid låga varv !

Här har du lite bilder på Maybach motoerna ! -> http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waf ... oren-R.htm.


En detalj med Ryska diesel kontra Tyska bensinmotorer, var att ryssarna i desperation för att stoppa tyskt pansar 1942 , tränade hundar som hade en sprängladdning på ryggen med kontaktdetonator ! Man tränade hundarna att springa under stridsvagnar och när hunden gjorde det så sprängdes ladningen underifrån !

Problemet var att hundarna tränades på Ryska vagnar ! När man skulle använda hundarna så sprängde dom aldrig Tyska vagnar utan egna Ryska, eftersom de tyska luktade bensin och hunden var van diesellukten så sprang dom under egna vagnar , försöken med dessa hundar avbröts väldigt snabbt !

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 3 juni 2003, 18:56

Battler skrev:Angående bränsle, det är en god vägledning att se vad dagens stridsvagnar använder som framdrivningsmedel. Vill minnas att tyskarna prioriterade diselolja för ubåtarna under andra världskriget.
Jagvet inte om tysk motorindustri hade utvecklat en högprestandadiesel som var liten nog att stoppa in i en stridsvagn. Om jag inte minns fel så var deselmotorutvecklingen i tyskland främst inriktad på fartygsmotorer, och sådana stoppar man inte helt bekymmersfritt in i så små fordon som stridsvagnar.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 3 juni 2003, 22:47

Per Andersson skrev:Jagvet inte om tysk motorindustri hade utvecklat en högprestandadiesel som var liten nog att stoppa in i en stridsvagn. Om jag inte minns fel så var deselmotorutvecklingen i tyskland främst inriktad på fartygsmotorer, och sådana stoppar man inte helt bekymmersfritt in i så små fordon som stridsvagnar.
Dieselmotortekniken var väl utvecklad i Tyskland, t ex så utvecklade Diamler-Benz AG på 30-talet lätta dieselmotorer för luftskepp.

MVH

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 4 juni 2003, 07:13

Hörde i nån tråd för ett bra tag sedan att de tyska tanksens (Tiger och Panther) motorer var byggda som Formel1-motorer medans Ryssarnas var byggda som traktormotorer. Vad kan menas med detta?
jag tror att han som skrev inlägget inte menade bokstavligen, utan att de tyska stridsvagnarna var känsliga som formel 1-bilar. känsliga för mekaniska problem alltså, och inte så robusta som de ryska.

Skriv svar