Tyska tanks - formel 1 motorer?
Tyska tanks - formel 1 motorer?
Hörde i nån tråd för ett bra tag sedan att de tyska tanksens (Tiger och Panther) motorer var byggda som Formel1-motorer medans Ryssarnas var byggda som traktormotorer. Vad kan menas med detta?
En sak till! Pantern och Tigern var väl bensindrivna? Vilka fördelar hade detta mot diesel?
En sak till! Pantern och Tigern var väl bensindrivna? Vilka fördelar hade detta mot diesel?
Jag kan vara helt ute och cykla här, men var det inte så att när en stridsvagn exploderade så var det oftast på grund av att ammunitionen träffades? Sherman-serien hade ju till exempel rykte om sig att vara lättantänd, men detta avhjälptes senare i kriget i och med att man skyddade ammunitionen bättre.Joachim skrev:nackdelen var väl iallafall att bensin är mer explosivt än diesel...
Om det var bensinen som orsakade explosionerna, varför exploderade isåfall dieseldrivna stridsvagnar också?
Oftast är det ammuntionen som detonerar och i sin tur tänder dieseln när den får tillräckligt hög temp. Diesel har god förmåga att skydda mot RSV.Björn E skrev:
Jag kan vara helt ute och cykla här, men var det inte så att när en stridsvagn exploderade så var det oftast på grund av att ammunitionen träffades? Sherman-serien hade ju till exempel rykte om sig att vara lättantänd, men detta avhjälptes senare i kriget i och med att man skyddade ammunitionen bättre.
Om det var bensinen som orsakade explosionerna, varför exploderade isåfall dieseldrivna stridsvagnar också?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Jfr. tyska - ryska stridsvagnsmotorer handlar om effektuttag, toleranser i motorn m.m. dvs tillförlitlighet och fordonets vikt i förhållande till motorns volym.
En F1 motor har ett högt effektuttag och små toleranser vilket gör att motorn slits mer och kräver mer service. En traktormotor har ett extremt lågt effektuttag och har stora toleranser i motorn, vilket gör att motorn håller bättre och kräver mindre underhåll.
En F1 motor har ett högt effektuttag och små toleranser vilket gör att motorn slits mer och kräver mer service. En traktormotor har ett extremt lågt effektuttag och har stora toleranser i motorn, vilket gör att motorn håller bättre och kräver mindre underhåll.
De flesta Tyska vagnar hade Maybach HL120 motorer , det var rejäla V12 som vägde ganska mycket och hade rejält vrid vid låga varv !
Här har du lite bilder på Maybach motoerna ! -> http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waf ... oren-R.htm.
En detalj med Ryska diesel kontra Tyska bensinmotorer, var att ryssarna i desperation för att stoppa tyskt pansar 1942 , tränade hundar som hade en sprängladdning på ryggen med kontaktdetonator ! Man tränade hundarna att springa under stridsvagnar och när hunden gjorde det så sprängdes ladningen underifrån !
Problemet var att hundarna tränades på Ryska vagnar ! När man skulle använda hundarna så sprängde dom aldrig Tyska vagnar utan egna Ryska, eftersom de tyska luktade bensin och hunden var van diesellukten så sprang dom under egna vagnar , försöken med dessa hundar avbröts väldigt snabbt !
Här har du lite bilder på Maybach motoerna ! -> http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waf ... oren-R.htm.
En detalj med Ryska diesel kontra Tyska bensinmotorer, var att ryssarna i desperation för att stoppa tyskt pansar 1942 , tränade hundar som hade en sprängladdning på ryggen med kontaktdetonator ! Man tränade hundarna att springa under stridsvagnar och när hunden gjorde det så sprängdes ladningen underifrån !
Problemet var att hundarna tränades på Ryska vagnar ! När man skulle använda hundarna så sprängde dom aldrig Tyska vagnar utan egna Ryska, eftersom de tyska luktade bensin och hunden var van diesellukten så sprang dom under egna vagnar , försöken med dessa hundar avbröts väldigt snabbt !
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
Jagvet inte om tysk motorindustri hade utvecklat en högprestandadiesel som var liten nog att stoppa in i en stridsvagn. Om jag inte minns fel så var deselmotorutvecklingen i tyskland främst inriktad på fartygsmotorer, och sådana stoppar man inte helt bekymmersfritt in i så små fordon som stridsvagnar.Battler skrev:Angående bränsle, det är en god vägledning att se vad dagens stridsvagnar använder som framdrivningsmedel. Vill minnas att tyskarna prioriterade diselolja för ubåtarna under andra världskriget.
Dieselmotortekniken var väl utvecklad i Tyskland, t ex så utvecklade Diamler-Benz AG på 30-talet lätta dieselmotorer för luftskepp.Per Andersson skrev:Jagvet inte om tysk motorindustri hade utvecklat en högprestandadiesel som var liten nog att stoppa in i en stridsvagn. Om jag inte minns fel så var deselmotorutvecklingen i tyskland främst inriktad på fartygsmotorer, och sådana stoppar man inte helt bekymmersfritt in i så små fordon som stridsvagnar.
MVH
jag tror att han som skrev inlägget inte menade bokstavligen, utan att de tyska stridsvagnarna var känsliga som formel 1-bilar. känsliga för mekaniska problem alltså, och inte så robusta som de ryska.Hörde i nån tråd för ett bra tag sedan att de tyska tanksens (Tiger och Panther) motorer var byggda som Formel1-motorer medans Ryssarnas var byggda som traktormotorer. Vad kan menas med detta?