bärga en Tiger
bärga en Tiger
Jag såg ett program att det var strikt förbjudet att bärga en tiger med en annan tiger pga att det slet för mycket på bådde motor och kraftöverföring
men då tänker jag vad som gör att man kan dra upp den med en Bergepanzer V det borde ju slita lika mycket på dennas motor?
men då tänker jag vad som gör att man kan dra upp den med en Bergepanzer V det borde ju slita lika mycket på dennas motor?
Re: bärga en Tiger
Utan att vara allt för påläst kan jag gissa att det fanns en speciell motor för själva vinshen.Luno skrev:Jag såg ett program att det var strikt förbjudet att bärga en tiger med en annan tiger pga att det slet för mycket på bådde motor och kraftöverföring
men då tänker jag vad som gör att man kan dra upp den med en Bergepanzer V det borde ju slita lika mycket på dennas motor?
Tyvärr är jag ingen höjdare på tyska men detta kanske hjälper lite:
http://www.panzer-archiv.de/startseite/ ... anzerv.htm
http://www.panzer-archiv.de/startseite/ ... anzerv.htm
http://www.panzer-archiv.de/startseite/ ... anzerv.htm
http://www.panzer-archiv.de/startseite/ ... anzerv.htm
Se vad man hittar när man letar:
Panzer-Bergewagen Bergepanther - (Sd. Kfz. 179)
Panzer-Bergewagen Bergepanther - (Sd. Kfz. 179)
On March 29th of 1943, it was decided to produce recovery version of Panther for use in the Panzer-Abteilungen. In June of 1943, MAN produced original 12 prototype series Bergepanthers which were turretless and modified Ausf Ds returned for repairs. Production started in July of 1943 and Panther Ausf A and later Ausf G were used, although production was slow and various modifications were made during the production. Early Bergepanther was armed with 20mm KwK 38 L/55 and later on with twin 7.92mm MG34 or MG42s. Bergepanther was operated by the crew made up of commander, driver and mechanic. It was fitted with a 1.5 ton lifting crane and other recovery/repair equipment (eg. large spade, 40 ton winch etc.), some of it especially designed. Overall, only 347 (240 Ausf A and 107 Ausf G) along with 12 based on Ausf D were produced from June of 1943 to March of 1945. Bergepanthers were produced by Demag(Benrath), Henschel and MAN. Bergepanthers equipped Panther-Abteilungens (starting in August of 1943), schwere Panzer(Tiger)-Abteilungens and schwere Panzer-Jager-Abteilungens (starting in January of 1944) along with some independent recovery and repair units. Some Bergepanthers had their recovery equipment removed and were modified to carry ammunition, designated as Munitionspanzer Panther. Bergepanther was the best recovery vehicle of World War II and after the war, some captured Bergepanthers were used by the French Army until mid 1950s.
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Bergepanthern hade en 40-tonsvinsch.
I övrigt finns intressant läsning om pansarunderhållsenheter att läsa här, men inget specifikt om Bergepanthern, utan mer om organisationen.
***EDITED***
Missade MD650:s inlägg.
/Johan
I övrigt finns intressant läsning om pansarunderhållsenheter att läsa här, men inget specifikt om Bergepanthern, utan mer om organisationen.
***EDITED***
Missade MD650:s inlägg.
/Johan
tack för hjälpen stod väldigt mycket om det men inget riktigt svar på fråganMD650 skrev:Tyvärr är jag ingen höjdare på tyska men detta kanske hjälper lite:
http://www.panzer-archiv.de/startseite/ ... anzerv.htm
http://www.panzer-archiv.de/startseite/ ... anzerv.htm
Johan Elisson tackar
men tigern väger ju mer en 40 ton så det måste ju ha slitit nått fruktansvärt på en Bergepanzer för den hade ändå rätt mycket vikt att släppa på
då var det ju klart smidigare att koppla ihop tre SdKfz 6 och släppa bort tigern
men tigern väger ju mer en 40 ton så det måste ju ha slitit nått fruktansvärt på en Bergepanzer för den hade ändå rätt mycket vikt att släppa på
då var det ju klart smidigare att koppla ihop tre SdKfz 6 och släppa bort tigern
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 30 gånger.
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Ja, en Tiger väger mer än 40 ton, men enbart om man lyfter den ovanifrån. Kraften för att dra en Tiger som sitter fast i t ex lera kräver troligtvis inte mer än 40 ton? Är det inte så en vinschs dragkraft mäts? Att en 40-tonsvinsch ska klara att dra 40 ton rakt upp, vilket betyder att den torde klara 60 ton på slät väg hur enkelt som helst?
/Johan
/Johan
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Vinschen ska klara 40 ton, vilket borde avse enparts drag,
d.v.s. med vinschen kopplad direkt till bärgningsobjektet.
Med tvåparts drag ska den klara av 80 ton, d.v.s.
med vinschvajern kopplad runt en talja fäst på bärgningsobjektet
och sedan tillbaka till bärgaren.
Med fyrpart drag, d.v.s. med vinschvajern från bärgaren,
via talja fäst på bärgningsobjektet,
villbaka runt en talja på bärgaren,
vidare runt talja nr 2 på bärgningsobjektet
och slutligen tillbaka till bärgaren ska den klara av 160 ton.
Problemet med flerparts drag är dock att man riskerar att
dra bärgaren till bärgningsobjektet istället för tvärtom.
Detta kan dock avhjälpas med ankare, vilket Bergepanthern hade,
genom att koppla på flera vagnar framför bärgaren för att öka vikten,
eller genom att förankra bärgaren i t.ex. träd.
Problemet med det sistnämda är dock att träden har en tendens ge vika
innan bärgningsobjektet kommit loss, vilket kan resultera i väl
närgångna trädkronor.
d.v.s. med vinschen kopplad direkt till bärgningsobjektet.
Med tvåparts drag ska den klara av 80 ton, d.v.s.
med vinschvajern kopplad runt en talja fäst på bärgningsobjektet
och sedan tillbaka till bärgaren.
Med fyrpart drag, d.v.s. med vinschvajern från bärgaren,
via talja fäst på bärgningsobjektet,
villbaka runt en talja på bärgaren,
vidare runt talja nr 2 på bärgningsobjektet
och slutligen tillbaka till bärgaren ska den klara av 160 ton.
Problemet med flerparts drag är dock att man riskerar att
dra bärgaren till bärgningsobjektet istället för tvärtom.
Detta kan dock avhjälpas med ankare, vilket Bergepanthern hade,
genom att koppla på flera vagnar framför bärgaren för att öka vikten,
eller genom att förankra bärgaren i t.ex. träd.
Problemet med det sistnämda är dock att träden har en tendens ge vika
innan bärgningsobjektet kommit loss, vilket kan resultera i väl
närgångna trädkronor.
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Det senare torde avses då det är mycket svårt att lyfta ett fordon rakt upp.Johan Elisson skrev:
Och i vilken "position" handlar det då om? 40 ton rakt upp (393 kilonewton) eller 40 ton längs ett underlag med en viss friktion?
/Johan
Som kuriosa kan nämnas att kranen till bgbv 120 (d.v.s. den svenska Leo-bärgaren) klarar av att lyfta en strf 9040A i sin kran.
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.