bärga en Tiger

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

bärga en Tiger

Inlägg av Luno » 30 maj 2003, 12:31

Jag såg ett program att det var strikt förbjudet att bärga en tiger med en annan tiger pga att det slet för mycket på bådde motor och kraftöverföring
men då tänker jag vad som gör att man kan dra upp den med en Bergepanzer V det borde ju slita lika mycket på dennas motor?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: bärga en Tiger

Inlägg av MD650 » 30 maj 2003, 13:57

Luno skrev:Jag såg ett program att det var strikt förbjudet att bärga en tiger med en annan tiger pga att det slet för mycket på bådde motor och kraftöverföring
men då tänker jag vad som gör att man kan dra upp den med en Bergepanzer V det borde ju slita lika mycket på dennas motor?
Utan att vara allt för påläst kan jag gissa att det fanns en speciell motor för själva vinshen.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 maj 2003, 14:31

Tyvärr är jag ingen höjdare på tyska men detta kanske hjälper lite:


http://www.panzer-archiv.de/startseite/ ... anzerv.htm

http://www.panzer-archiv.de/startseite/ ... anzerv.htm


:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 maj 2003, 14:37

Se vad man hittar när man letar:





Panzer-Bergewagen Bergepanther - (Sd. Kfz. 179)
On March 29th of 1943, it was decided to produce recovery version of Panther for use in the Panzer-Abteilungen. In June of 1943, MAN produced original 12 prototype series Bergepanthers which were turretless and modified Ausf Ds returned for repairs. Production started in July of 1943 and Panther Ausf A and later Ausf G were used, although production was slow and various modifications were made during the production. Early Bergepanther was armed with 20mm KwK 38 L/55 and later on with twin 7.92mm MG34 or MG42s. Bergepanther was operated by the crew made up of commander, driver and mechanic. It was fitted with a 1.5 ton lifting crane and other recovery/repair equipment (eg. large spade, 40 ton winch etc.), some of it especially designed. Overall, only 347 (240 Ausf A and 107 Ausf G) along with 12 based on Ausf D were produced from June of 1943 to March of 1945. Bergepanthers were produced by Demag(Benrath), Henschel and MAN. Bergepanthers equipped Panther-Abteilungens (starting in August of 1943), schwere Panzer(Tiger)-Abteilungens and schwere Panzer-Jager-Abteilungens (starting in January of 1944) along with some independent recovery and repair units. Some Bergepanthers had their recovery equipment removed and were modified to carry ammunition, designated as Munitionspanzer Panther. Bergepanther was the best recovery vehicle of World War II and after the war, some captured Bergepanthers were used by the French Army until mid 1950s.

:)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 maj 2003, 14:38

Bergepanthern hade en 40-tonsvinsch.

I övrigt finns intressant läsning om pansarunderhållsenheter att läsa här, men inget specifikt om Bergepanthern, utan mer om organisationen.

***EDITED***

Missade MD650:s inlägg.

/Johan

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 30 maj 2003, 14:42

MD650 skrev:Tyvärr är jag ingen höjdare på tyska men detta kanske hjälper lite:


http://www.panzer-archiv.de/startseite/ ... anzerv.htm

http://www.panzer-archiv.de/startseite/ ... anzerv.htm


:)
tack för hjälpen :-) stod väldigt mycket om det men inget riktigt svar på frågan :cry:

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 30 maj 2003, 14:45

Johan Elisson tackar
men tigern väger ju mer en 40 ton så det måste ju ha slitit nått fruktansvärt på en Bergepanzer för den hade ändå rätt mycket vikt att släppa på

då var det ju klart smidigare att koppla ihop tre SdKfz 6 och släppa bort tigern
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 maj 2003, 15:01

Ja, en Tiger väger mer än 40 ton, men enbart om man lyfter den ovanifrån. Kraften för att dra en Tiger som sitter fast i t ex lera kräver troligtvis inte mer än 40 ton? Är det inte så en vinschs dragkraft mäts? Att en 40-tonsvinsch ska klara att dra 40 ton rakt upp, vilket betyder att den torde klara 60 ton på slät väg hur enkelt som helst?

/Johan

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 30 maj 2003, 15:13

Är banden hela och den går att lägga i friläge så borde det ju inte va så svårt att dra den då snurrar den på egna band. Men är upphängningen helt förstörd då blir det ju att släppa den och skapa ett väldigt djupt dike 8O

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 maj 2003, 15:35

Har varit med om att försöka dra upp en 22,5 tons vagn med 60 tons drag...... Det gick efter många om och men


:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 30 maj 2003, 15:55

Vinschen ska klara 40 ton, vilket borde avse enparts drag,
d.v.s. med vinschen kopplad direkt till bärgningsobjektet.

Med tvåparts drag ska den klara av 80 ton, d.v.s.
med vinschvajern kopplad runt en talja fäst på bärgningsobjektet
och sedan tillbaka till bärgaren.

Med fyrpart drag, d.v.s. med vinschvajern från bärgaren,
via talja fäst på bärgningsobjektet,
villbaka runt en talja på bärgaren,
vidare runt talja nr 2 på bärgningsobjektet
och slutligen tillbaka till bärgaren ska den klara av 160 ton.

Problemet med flerparts drag är dock att man riskerar att
dra bärgaren till bärgningsobjektet istället för tvärtom.
Detta kan dock avhjälpas med ankare, vilket Bergepanthern hade,
genom att koppla på flera vagnar framför bärgaren för att öka vikten,
eller genom att förankra bärgaren i t.ex. träd.

Problemet med det sistnämda är dock att träden har en tendens ge vika
innan bärgningsobjektet kommit loss, vilket kan resultera i väl
närgångna trädkronor.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 maj 2003, 20:54

Larsson skrev:Vinschen ska klara 40 ton, vilket borde avse enparts drag,
d.v.s. med vinschen kopplad direkt till bärgningsobjektet.[...]
Och i vilken "position" handlar det då om? 40 ton rakt upp (393 kilonewton) eller 40 ton längs ett underlag med en viss friktion?

/Johan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 maj 2003, 21:07

Johan Elisson skrev:

Och i vilken "position" handlar det då om? 40 ton rakt upp (393 kilonewton) eller 40 ton längs ett underlag med en viss friktion?

/Johan
Det senare torde avses då det är mycket svårt att lyfta ett fordon rakt upp.
Som kuriosa kan nämnas att kranen till bgbv 120 (d.v.s. den svenska Leo-bärgaren) klarar av att lyfta en strf 9040A i sin kran.

:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 30 maj 2003, 21:17

Normalt brukar det ange vad som är vinschens dragkraft, d.v.s. c:a 393kNm.
Om den sedan klarav av att dra det beror på farbror My*.

Kranen på Bergepanthern var mig veterligen
inte anpassad för att lyfta riktiga fordon.

(*)Friktionskonstanten

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 maj 2003, 23:14

Larsson, tack för den bekräftelsen. :) Jag har faktiskt funderat på detta förut när jag läst att Bergepanther hade en 40-tonsvinsch trots att Tigern vägde mer, men nu har jag mitt svar. :)

/Johan

Skriv svar