Sluttande pansar?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Sluttande pansar?

Inlägg av Thomas Johansson » 27 maj 2003, 23:14

Vet inte om det kallas så, men vilken var den första stridsvagn som utrustades med denna finess? Kommer spontant att tänka på Panthern men det är bara för att den först dyker upp i mitt huvud.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 27 maj 2003, 23:16

De tyska vagnarna hade väl ganska kantiga former, tror att det var USA eller Ryssland som var först. Lämnar över frågan till Johan :wink:

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 27 maj 2003, 23:20

T-34:an var den första stridsvagn som konsekvent använde sig av sluttande pansar med avsikten att minska vikten och öka skyddet utan att öka tjockleken på pansaret - dock sägs det att Ryssarna ska ha varit inspirerade av Landsverks lätta stridsvagnar i sitt arbete...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 maj 2003, 23:21

T 34 var nog en av de första strv i strid som hade sluttande pansar.


:)


Edit
---------

Sorry såg inte ditt inlägg

:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 28 maj 2003, 03:35

Ja, T-34:an kan väl sägas vara det sluttande pansarets moder, men naturligtvis var den inte först. Visserligen var den kanske först med sluttande pansar på i princip alla ytor den hade, men t ex de ryska BT-vagnarna, de engelska/amerikanska Christie-vagnarna, och andra modeller hade sluttande frontpansar på ett eller annat sätt.

/Johan

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 28 maj 2003, 07:37

Johan Elisson skrev:... men t ex de ryska BT-vagnarna, de amerikanska Christie-vagnarna, och andra modeller hade sluttande frontpansar på ett eller annat sätt.
Samt förstås T-26 m1937 och framåt.

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 28 maj 2003, 10:26

man kan ju tillägga att det blir klart mycket enklare att bygga med slutande pansar när man började svetsa stridsvagnarna istället för att nita ihop dom

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Inlägg av roninn » 28 maj 2003, 11:39

Intressant är väl vilken stridsvagn som byggdes med sluttande pansar med syftet att öka pansartjockleken samt chansen till avglidning. Inte att vagnen helt enkelt "råkade få" sluttande pansar för att det helt enkelt råkade bli så då man designade vagnen.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 28 maj 2003, 12:04

När det gäller Shermans sluttande pansarutformning, varför finns det två varianter? En med "runda former" och en med kantiga raka ytor?

Har detta nåt med ökat skydd att göra (typ: runda former, då halkar/studsar granaterna av...) eller var det mer en produktionsteknisk sak?

/Gribing

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 28 maj 2003, 12:04

Därför är det sluttande pansar :D

Från början så spelade det inte någon roll vilken vinkel pansarplåten hade för det fans inga grovkalibriga vapen som var avsedda att användas mot stridsvagnar.

Stridsvagnar byggdes ju för att man skulle kunde skjuta på fientliga soldater, samtidigt som man själv befann sig på en skyddad plats där man inte riskerade att träffas av eld från fiendens gevär och det farligaste av allt nämligen kulspruteeld, så till detta skydd behövdes inte så tjockt pansar:

När man senare kom på att man kunde skjuta sönder fiendens stridsvagnar med de enda grövre vapen som fanns, och det var artillerikanonerna, så spelade det heller inte så stor roll därför en artilleripjäs skjuter sina granater i en båge högt upp i luften och dessa faller alltså ner i närheten av stridsvagnen eller i bästa fall rakt på, och träffar vagnen uppifrån.

Pansarvärnskanoner som kunde skjuta rakt fram och genom plåten med speciella pansarbrytande granater tog ytterligare lite tid innan det uppfanns. Det var sen efter detta som man förstod att det var nog bättre att bygga med vinklade plåtar.

Att det tog lite tid det har även att göra med metoderna att tillverka stridsvagnar, på de tidiga var alltid de olika plåtarna nitade vid varandra, på 1930-talet lärde man sig att svetsa ihop plåtarna och då blev det mycket lättare att bygga med vinklade plåtar.

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 28 maj 2003, 14:55

När kom den moderna RSVn på bred front?

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Inlägg av Thomas Johansson » 28 maj 2003, 15:04

Tyskarna använde ju RSV vid stormningen av det belgiska fortet eben amael 1940, är nog det första exemplet jag kommer på.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 29 maj 2003, 23:46

Här är sidan som påstår att Landsverk skulle inspirerat Ryssarna, så ni får en källa på det:

http://www.nemo.nu/ibisportal/5pansar/5 ... dsverk.htm

Xipe
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 juni 2003, 19:32
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av Xipe » 4 juni 2003, 19:59

roninn skrev:Intressant är väl vilken stridsvagn som byggdes med sluttande pansar med syftet att öka pansartjockleken samt chansen till avglidning. Inte att vagnen helt enkelt "råkade få" sluttande pansar för att det helt enkelt råkade bli så då man designade vagnen.
Jag har tidigare hört att Somua S35 var den första stridsvagnen med sluttande skydd (har ingen källa dock), men kan gå med på att T-34:an var den första som verkligen lyckades med sitt uppsåt - som fick till sluttande pansar i kombination med tillräcklig tjocklek.

Tills vidare så verkar det dock vara så att fransmännen var _först_ - men det var som sagt T-34 som introducerade det "på riktigt" (på rätt sätt) och tvingade tyskarna att gå ifrån den platta PzKpfw VI Ausf. E till den sluttande PzKpfw V Ausf. A (som började designas först efter att man mött T-34:orna 1941).

"The French tanks were indeed the best designed at the beginning of the war. Glacis is an old term originally referring to the slope of land deliberately built up before a fort's walls to absorb or deflect cannon shots over the walls to make the job of enemy artillerymen trying to create a breach in the walls more difficult. The evolution of fort walls from being perpendicular to the ground to glacis walls to sloped and thicker walls and so on was mirrored in tank armour evolution."
http://www.monarch.net/users/miller/ww2 ... tanks.html

Frågan är vad man ska med sluttande pansar till när man har en ursnygg Tiger med en meter stål i fronten. :)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 4 juni 2003, 21:28

Om Souma S35 kan räknas till de vagnar som haft sluttande pansar innan T-34:an så får man nog räkna in t ex PzKpfw I också, och den var utvecklad tidigare än S35:an, så det säger en del. :) Däremot var Christie ännu tidigare, så tyskarna var inte först på något sätt. :wink:

/Johan

Skriv svar