Panzer IV AUSF H

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 26 april 2002, 18:16

IVH lik Tigern!
Möjligtvis för en skräckslagen amerikan eller flyende ryss!!!

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 26 april 2002, 18:29

Daniel skrev:IVH lik Tigern!
Möjligtvis för en skräckslagen amerikan eller flyende ryss!!!
Lådformade vagnar med lång kanon.
En Pz IV:a med shürtzen ser ut som en stor låda med lång kanon.

Sammanblandningar var tydligen enormt vanliga.

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Visst sjutton är de lika

Inlägg av Alfa Romeo » 26 april 2002, 19:30

Visst sjutton är de senare versionerna av Panzer IV och Tiger I rätt lika.
Om man ser dem bredvid varann så ser man ju skillnaden direkt (Tigern är bra mkt fetare) men annars får man allt vara hyfsat bekant med Tigerns detaljer för att se skillnad. Framför allt så är det väl Tigerns feta larvfötter och hjulen som skiljer sig mest. Det är påfallande ofta man i dokumentärfilmer och böcker visar bilder på Panzer IV och hävdar att det är en Tiger.

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 26 april 2002, 20:21

Tigerskräck!
Vanlig åkomma bland de allierade framförallt på västfronten, då ALLT förväxlades med Tigern.
Jag anser förövrigt inte att de är speciellt lika.

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 26 april 2002, 20:30

Alfa Romeo!
Jag har haft (och har) ett stort Pansar intresse (uteslutande tyskt 2:a världskr.) och har läst mycket litteratur och sett ett antal dokumänterer men känner faktiskt inte igen problemet du nämner.
Skulle vara roligt att få ett exempel.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 26 april 2002, 21:52

hur gick det föresten för industrikoncernen krupp (som tillverkade stridsvagnarna) efter kriget?
tillverkade dom tysklands efterkrigsvagnar också eller finns det ens kvar?

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Tigrar och andra djur

Inlägg av Alfa Romeo » 26 april 2002, 22:00

Oj..jag skulle gärna ge nåt exempel men det är en sån där grej man tänker på just då man ser det i nån film eller i en bok men sen inte lägger på minnet. Jag såg iofs en discoverydokumentär för några veckor sen i Battlefieldserien där man tog upp Tigern som ett av vapnen tyskarna förfogade över. 50/50 av bildmaterialet medan speakern talade om Tigern visade väl just Tigrar. Resten var övervägande Panzer IV.

Nu är jag också lite pansarnörd och visst ser jag skillnad men inte mer än att man på vissa bilder får titta till lite extra. Tigern ser ju ut som en uppblåst Panzer IV. Tänk på alla som inte är pansarnördar eller de amerikaner som led av tigerskräck och som dessutom inte hade sett lika många bilder på Tigrar som vi. Nåt kantigt tyskt kommer rullande mot dig.
Är det en Tiger eller en bondkatt? :lol:

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5046
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Industri

Inlägg av Battler » 26 april 2002, 22:09

wreezig skrev:hur gick det föresten för industrikoncernen krupp (som tillverkade stridsvagnarna) efter kriget?
tillverkade dom tysklands efterkrigsvagnar också eller finns det ens kvar?
Två hemsidor som kan vara till hjälp.
http://www.thyssenkrupp.com/eng/index.html

http://www.kmweg.de/index.html

MVH

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 26 april 2002, 22:11

Ett citat direkt från http://www.achtungpanzer.com:
Tigers destroyed large numbers of enemy tanks and other equipment, creating the myth of their invincibility and fearsome power - "Tiger-phobia". Tiger also had tremendous effect on morale of both German and Allied soldiers, German felt secure, while Allies thought that every German tank, especially late model PzKpfw IV was a Tiger ! "...and the T-34s and KVs eliminated hundreds of Tigers...", Russian Newspaper Article about Battle of Kursk, Novosti Press Agency, 1943.

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 27 april 2002, 01:14

wreezig skrev:hur gick det föresten för industrikoncernen krupp (som tillverkade stridsvagnarna) efter kriget?
tillverkade dom tysklands efterkrigsvagnar också eller finns det ens kvar?
Det finns en bok om det: KRUPP - En vapendynasti 1587-1968, av William Manchester.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 27 april 2002, 22:37

Bild
En viss skillnad är det väl i alla fall på en Pz IV och En Pz VI även framirån.
Magnus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 27 april 2002, 23:55

Jag vill inte vara taskig men bilden du lade in visar väl i pricip tvärt emot vad du skrev under. :wink: PzKpfw IV och en PzKpfw VI är väldigt lika framifrån om man kollar på bilden. Samma utformning på chassit med brytpunkten mellan nedre och övre delen på nästan samma höjd i förhållande till banden. En vertikal överbyggnad (Usch och fy för stridsvagnstekniska ord på svenska! Hull, superstructure, glacis och turret låter 1000 gånger bättre! :) ) som går nästan ända ut till sidorna, fronten är platt med förargluggen lite till vänster om mittlinjen och kulsprutan i en kugelblende lite till höger. Fronten på tornet är platt. Det enda som skiljer dem åt i stort är sidorna på tornet, fyran har lutande medans Tigerns är vertikala.

Om jag vore en allierad infanterist under slutet av andra världskriget skulle jag vara livrädd för allting på larvfötter som hade en lådformad överbyggnad! :)

/Johan

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

tigrar

Inlägg av Alfa Romeo » 28 april 2002, 03:52

Är benägen att hålla med Johan. En stridsvagnsnörd ser säkert skillnad direkt men visst är de snarlika. De bygger ju på precis samma design.
De enda stridsvagnar som hade det där utseendet under WW 2 var ju just Panzer IV och Tigern.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 28 april 2002, 09:26

En annan sak som bör påpekas är att denna bild är tagen på cirka 20 meters anvstånd under lugna förhållanden. Om man sitter i en stridsvagn som framrycker över det franska landskapet och plötsligt ser en tysk vagn på några hundra meters avstånd är det nog inte så lätt att se skillnaden. Under strid blir man uppjagad, adrenalinet pumpar osv. Att försöka att identifiera vagnar genom de små tittgluggarna är inte lätt.

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 28 april 2002, 10:18

Jag vet inte om gossarna gjort värnplikten men om ni har gjort det bör ni veta att man får viss utbildning på att identifiera fientliga fordon,svaga punkter osv.
Jag antar att även de allierade fick sådan information, åtminstone pansarbesättningar bör ju fått det.
För att på lättaste sätt identifiera ett fordon går man på signifikativa detaljer som enkelt skiljer ett fordon från ett annat tex. skyddsplåtar, hjulupphängning, avgassystem och tornets siluett osv.
Jag önskar jag hade en scanner så jag kunde visa de (färg, 2:a vrldskr. var faktiskt i färg) fotona jag tagit på bla. en Pz IVH och en Tiger.
För ett otränat öga kan det kanske vara svårt att skilja på en postiljons cyckel och en mountainbike (i exemplet gul till färgen) i trafikens hetta, men för en van cycklist anser jag inte att detta borde vara några större problem.
Vad jag menar är att man borde väl kunna ställa vissa krav på en amerikansk stridsvagnsbesättning även om de aldrig hann bli specellt rutinerade!
Jag vill avsluta med att säja att jag vet också att det begicks misstag vid identifieringen, frivilligt eller ofrivilligt (det är ju lättare att säja att man flydde från en Tiger eller...).

Skriv svar