Aktivt pansar ??

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Svea
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 april 2003, 09:30
Ort: göteborg

Aktivt pansar ??

Inlägg av Svea » 29 april 2003, 12:56

Är det någon skillnad på aktivt och reaktivt pansar.

Förr var det ganska vanligt att stridsvagnar hade en massa extrapansar påsatt, såg ut som en massa tjocka plattor som satt i fronten och på tornet. Är det aktivt pansar ?
Varför har inte moderna stridsvagnar samma pansar?

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 29 april 2003, 13:00

Jag är inte så jätte insatt i detta men ja skriver ändå :)

Jag har för mig att aktivt pansar är pansar där man har små explosiva laddnignar som detonerar när de utsätts för RSV eller liknande, de stör altså RSVn så att den inte kan ta sig ingenom pansaret.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 29 april 2003, 15:03

Reaktivt pansar, ERA (Explosive Reactive Armor), består i princip av dubbla plåtar med sprängmedel emellan. När en projektil träffar plåten, detonerar sprängmedlet och tvingar ut plåten som därmed stör projektilen så att dess verkan är betydligt mindre när den träffar det bakomliggande pansaret.

De första generationerna av ERA fungerade mot RSV, de mer moderna som det ryska Kontakt-5 ska även ha effekt mot pilprojektiler.

Aktivt pansar brukar användas som samlingsbegrepp för (idag) exotiska saker som elektromagnetiskt "pansar" m m. Har även för mig att reaktivt pansar i begynnelsen kallades för aktivt pansar, vilket inte direkt gör saker och ting mindre förvirrande :)

Svea
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 april 2003, 09:30
Ort: göteborg

Inlägg av Svea » 29 april 2003, 15:53

Men varför har man slutat med att lusa ner vagnarna med aktivt pansar.
Är dagens grundpansar så mycket bättre att det inte behövs eller ?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 29 april 2003, 17:59

Bjernevik skrev: Har även för mig att reaktivt pansar i begynnelsen kallades för aktivt pansar, vilket inte direkt gör saker och ting mindre förvirrande :)
Stämmer! I begynnelsen så kallades det för aktivt pansar det ma numera benämner reaktivt pansar.


:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 29 april 2003, 18:00

Svea skrev:Men varför har man slutat med att lusa ner vagnarna med aktivt pansar.
Är dagens grundpansar så mycket bättre att det inte behövs eller ?
Kan vara så att man har tagit fram kompositpansar som är avsevärt bättre.

:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 29 april 2003, 20:59

Svea skrev:Men varför har man slutat med att lusa ner vagnarna med aktivt pansar.
Är dagens grundpansar så mycket bättre att det inte behövs eller ?
Ryssarna använder fortfarande reaktivt pansar på T-80 m fl. Däremot har de senaste generationerna av västvärldens stridsvagnar (Leo 2 & co) kompositpansar (även kallat Chobhampansar) som anses vara så bra i sig att det inte behöver reaktivt pansar därutöver.

Skriv svar