IKV-91, Bakgrund - prestanda

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

IKV-91, Bakgrund - prestanda

Inlägg av Olof Larsson » 8 april 2003, 22:38

Jag skulle ha reda på lite saker om vår kära IKV-91

1 - Vad hade man för krav på vagnen?
2 - Vad hade/har vagnen för prestanda?
3 - Är ammunitionsstandarden unik för vagnen?
4 - Fanns det några andra vapenalternativ?
5 - Fanns det planer på några andra versioner?
6 - Fanns det några planer på att uppgradera vagnarna?
7 - Vad hade Landsverks version för prestanda?
8 - Fanns det några utländska alternativ?




1 - I princip så menar jag att jag vill se hela kravspec:en.

2 - Förutom det gamla vanliga med maxhastighet, gravtagningsförmåga och räckvidd, så menar jag även saker som eldhastighet, utgångshastighet, pansargenomslag, skyddsnivå, kvaliteten på eldledningsystemet, uthållighet hos besättningen nedluckat o.s.v.

3 - Jag tänker här f.f.a. på den tyska motsvarigheten Jaguar 1, som också hade en lågtrycks 90mm-pjäs

4 - T.ex. 105mm L7-pjäs eller samma 75mm-pjäs som Strv74.

5 - pvrobot-, bärgar-, lvkv-versioner o.s.v.

6 - T.ex. motor, transmission, bestyckning, ammunition (tandemladdning?), eldledningsystem, observationssystem (BF, IRV), skydd (ERA, NBC-filter)

7 - T.ex. Scorpion, AMX-13, Leopard 1, Jaguar 1, pv-version av Marder, Sheridan o.s.v.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 april 2003, 08:35

1. Tyvärr kan jag nog inte bidra med hela kravspecen men lite känner jag till om den.
Kravet på vagnen var att den skulle ha fömåga att framrycka med nästan samma framkomlighet som gamla bv 202 i syfte att kunna följa med infanteriförbanden (Norrlands-).


2. För sin tid (början av 70-talet) så var Ikv med sitt eldledningssystem ganska världsunikt (bl.a. för sin Hunter Kill-förmåga)

3. Det är samma granater förutom sgr som till den gamla kära pvpjäsen

4,Ja, Indien var intresserad av vagnen med en 10,5 cm kanon. Dessutom ställde man kravet attt vagnen skulle kunna skjuta samtidigt som man simmade med vagnen.
I Sverige så fanns det planer på att uppgrader kanonen men tornet och chassit var lite för klent att montera en högtryckskanon, varvid planerna bordlades.

5. NIL


6.NIL

7. Menar Du vid anskaffandet?



:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 9 april 2003, 09:00

Ja. Vid anskaffandet.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 april 2003, 10:27

Larsson skrev:Ja. Vid anskaffandet.
Jag tror inte det utan man sökte en inhemsk ersättare till Ikv 103.

Ska dock forska lite mer i ämnet.

:)

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Re: IKV-91, Bakgrund - prestanda

Inlägg av Hans Engström » 10 april 2003, 00:12

Oj, många (och svåra frågor). Ska se om jag kan hjälpa till lite.

Angående kravspecen vet ej, men kontakta FMV, bör vara öppen handling numera.

Syftet var uppenbarligen att ersätta Strv 74, IKV 102, IKV 103 och Pvkanonvagnen (som jag glömt vad den heter). Enligt Jane's lämnades 14 olika förslag in 8O (samtliga bör finnas hos FMV).

I mitten av 60 talet var Sverige sällan intresserat av att köpa utländska vapen då erfarenhet visade att inhemska versioner var billiagare och ofta bättre (det finns en bok i ämnet som jag glömt namnet på också, något i stil med 'Arméns Eldkraft' eller dylikt som i detlaj skildrar upphandlingsprocesser etc.).

Så sent som på tidigt 80 tal projekterade man dortfarande PVRBBV 551 och LVRBBV 701 på IKV 91 chassis, detta föll på den besparing som kunde göras genom att bygga om de gamla IKVerna och stoppa i några av den enorma mängden Ford motorer som man köpt in (vilket som alla vet är skälet att BV 206orna låter som dom gör :lol:

Jag tror att enda sättet att få rätsida på om 105L7 kanonen hade fungerat är att prata med Bofors, jag har hört både och. Rent spontant känns det som om man hade behövt kunna låsa fjädringen för att skjuta med den beväpningen.

Direkta konkurrenter fanss ju. AMX13 hade man tackat nej till (i 75mm versionen) tidigare när man valde att utöka antalaet Centurion. SK105 och AMX13 med 105mm är ju likvärdiga (bägge har samma franska torn) men kräver AMX30 ammunition, alltså ingen fördel logistiskt). Sherdian hade väl varit ett alternativ men faller bort på 1. Den är amerikansk. 2. den är riktigt jäkla kass.

Ett intressant alternativ är den japanska Typ 60 med dubbla 106mm PVpjäs (otroligt nog lär den fortfarande vara i tjänst). Tyvärr är Japan förbjudet att sälja försvarsmaterial utomlands.

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: IKV-91, Bakgrund - prestanda

Inlägg av MD650 » 10 april 2003, 12:22

Hans Engström skrev:
Syftet var uppenbarligen att ersätta Strv 74, IKV 102, IKV 103 och Pvkanonvagnen (som jag glömt vad den heter)
Pvkv m/43

http://www.foreningenp5.com/pansarvarns ... n_m_43.htm

:)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 12 april 2003, 10:49

MD650 skrev:
3. Det är samma granater förutom sgr som till den gamla kära pvpjäsen

:)
Hade inte m/85 tandemladdning?

eller var det bara tomt skryt jag har hört :?

/John

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 12 april 2003, 15:00

JohnT skrev:
Hade inte m/85 tandemladdning?

eller var det bara tomt skryt jag har hört :?

/John
Om du menar granaten till pvpjäsen så är svaret nej.

Slpsgr m/84 hade en hårdnos som var avsedd att kunna tränga igenom det reaktiva pansaret innan det detonerade.

:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 1 maj 2003, 18:08

Prestanda:
Vikt: 16 300kg
Max hastighet på väg: 65 km/h
Max hastighet bakåt: 11,4 km/h
Max hastighet vid flytning: 6,5 km/h
Vändradie: 0 m (Centrumstyrning)
Gravtagningsförmåga: 2-2,5 m
Stigförmåga: 30 grader
Max sidolutning: 30 grader
Max körsträcka på landsväg: 500 km
Max körsträcka i terräng: 200 km
Bränsleförbrukning landsväg: 8 l/mil
Bränsleförbrukning terräng: 20 l/mil

Ammunitionen bestod av Spårljuspansarspränggranat m/72 (Slpsgr) samt Spårljusspränggranat (Slsgr) m/72
PAnsarsprängprojen torde vara densamma som till Pvpj1110 torde vara desamma.

Eldhastighet, praktisk: 8 skott/min
Eldhastighet, momentan: 4 skott inom 10 s

Utgångshastighet: (Slpsgr) 825 m/s
Projektilvikt: (Slpsgr) 4,5 kg. Verkansdel: 0,6 kg Oktol
Patronvikt: (Slpsgr) 10,7 kg

Utgångshastighet: (Slsgr) 600 m/s
Projektilvikt: (Slsgr) 6,7 kg Verkansdel: 1,5 kg Hexotol
Patronvikt: (Slsgr) 12,3 kg


IKV-105 (IKV-91 med 105mm högtryckspjäs:

Vikt: 18 ton
Övrig prestanda enligt Ikv 91 förutom simhastighet som har ökats till 12 km/h med hjälp av två hydrauliska propellrar.
Beväpning: 105mm lågrekylversion av en högtryckskanon. (Bofors)
Ammunition: APFSDS, APDS, HE.
Ammunitionsmängd: 50 granater.
Vagnen togs fram 1983 på uppdrag av Indien som provat Ikv 91 tillsammans med den franska AMX 10 PAC 90.
Vagnen är fullt amfibisk utan hjälp av flytbälgar/kuddar.
Kanonen är stabiliserad och vagnen har full mörkerkapacitet genom ett IR-system från BAAB.
Både skytt och vagnchef har monitor vilket innebär att båda kan skjuta.

Man har även gjort prov med att skjuta medans vagnen simmade.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 maj 2003, 20:44

Larsson skrev: Ammunitionen bestod av Spårljuspansarspränggranat m/72 (Slpsgr) samt Spårljusspränggranat (Slsgr) m/72
PAnsarsprängprojen torde vara densamma som till Pvpj1110 torde vara desamma.
Ja i princip var det samma granat som pvpjäsens slpsgr m/77 resp. /84

:)

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 2 maj 2003, 11:01

Larsson.
Om du ska använda mina inlägg från ett annat forum rätt av så får du gärna ange källan. :x

http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... 9a6af9685b

/Thord

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 maj 2003, 11:49

Thord Wedman skrev:Larsson.
Om du ska använda mina inlägg från ett annat forum rätt av så får du gärna ange källan. :x

http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... 9a6af9685b

/Thord
Sant!

:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 2 maj 2003, 12:36

Thord Wedman skrev:Larsson.
Om du ska använda mina inlägg från ett annat forum rätt av så får du gärna ange källan. :x

http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... 9a6af9685b

/Thord
Jag ber om ursäkt för det misstaget.
Jag länkade till den sidan på den andra IKV-tråden, men missade att gör det på denna.

Skriv svar