IKV-91, Bakgrund - prestanda
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
IKV-91, Bakgrund - prestanda
Jag skulle ha reda på lite saker om vår kära IKV-91
1 - Vad hade man för krav på vagnen?
2 - Vad hade/har vagnen för prestanda?
3 - Är ammunitionsstandarden unik för vagnen?
4 - Fanns det några andra vapenalternativ?
5 - Fanns det planer på några andra versioner?
6 - Fanns det några planer på att uppgradera vagnarna?
7 - Vad hade Landsverks version för prestanda?
8 - Fanns det några utländska alternativ?
1 - I princip så menar jag att jag vill se hela kravspec:en.
2 - Förutom det gamla vanliga med maxhastighet, gravtagningsförmåga och räckvidd, så menar jag även saker som eldhastighet, utgångshastighet, pansargenomslag, skyddsnivå, kvaliteten på eldledningsystemet, uthållighet hos besättningen nedluckat o.s.v.
3 - Jag tänker här f.f.a. på den tyska motsvarigheten Jaguar 1, som också hade en lågtrycks 90mm-pjäs
4 - T.ex. 105mm L7-pjäs eller samma 75mm-pjäs som Strv74.
5 - pvrobot-, bärgar-, lvkv-versioner o.s.v.
6 - T.ex. motor, transmission, bestyckning, ammunition (tandemladdning?), eldledningsystem, observationssystem (BF, IRV), skydd (ERA, NBC-filter)
7 - T.ex. Scorpion, AMX-13, Leopard 1, Jaguar 1, pv-version av Marder, Sheridan o.s.v.
1 - Vad hade man för krav på vagnen?
2 - Vad hade/har vagnen för prestanda?
3 - Är ammunitionsstandarden unik för vagnen?
4 - Fanns det några andra vapenalternativ?
5 - Fanns det planer på några andra versioner?
6 - Fanns det några planer på att uppgradera vagnarna?
7 - Vad hade Landsverks version för prestanda?
8 - Fanns det några utländska alternativ?
1 - I princip så menar jag att jag vill se hela kravspec:en.
2 - Förutom det gamla vanliga med maxhastighet, gravtagningsförmåga och räckvidd, så menar jag även saker som eldhastighet, utgångshastighet, pansargenomslag, skyddsnivå, kvaliteten på eldledningsystemet, uthållighet hos besättningen nedluckat o.s.v.
3 - Jag tänker här f.f.a. på den tyska motsvarigheten Jaguar 1, som också hade en lågtrycks 90mm-pjäs
4 - T.ex. 105mm L7-pjäs eller samma 75mm-pjäs som Strv74.
5 - pvrobot-, bärgar-, lvkv-versioner o.s.v.
6 - T.ex. motor, transmission, bestyckning, ammunition (tandemladdning?), eldledningsystem, observationssystem (BF, IRV), skydd (ERA, NBC-filter)
7 - T.ex. Scorpion, AMX-13, Leopard 1, Jaguar 1, pv-version av Marder, Sheridan o.s.v.
1. Tyvärr kan jag nog inte bidra med hela kravspecen men lite känner jag till om den.
Kravet på vagnen var att den skulle ha fömåga att framrycka med nästan samma framkomlighet som gamla bv 202 i syfte att kunna följa med infanteriförbanden (Norrlands-).
2. För sin tid (början av 70-talet) så var Ikv med sitt eldledningssystem ganska världsunikt (bl.a. för sin Hunter Kill-förmåga)
3. Det är samma granater förutom sgr som till den gamla kära pvpjäsen
4,Ja, Indien var intresserad av vagnen med en 10,5 cm kanon. Dessutom ställde man kravet attt vagnen skulle kunna skjuta samtidigt som man simmade med vagnen.
I Sverige så fanns det planer på att uppgrader kanonen men tornet och chassit var lite för klent att montera en högtryckskanon, varvid planerna bordlades.
5. NIL
6.NIL
7. Menar Du vid anskaffandet?
Kravet på vagnen var att den skulle ha fömåga att framrycka med nästan samma framkomlighet som gamla bv 202 i syfte att kunna följa med infanteriförbanden (Norrlands-).
2. För sin tid (början av 70-talet) så var Ikv med sitt eldledningssystem ganska världsunikt (bl.a. för sin Hunter Kill-förmåga)
3. Det är samma granater förutom sgr som till den gamla kära pvpjäsen
4,Ja, Indien var intresserad av vagnen med en 10,5 cm kanon. Dessutom ställde man kravet attt vagnen skulle kunna skjuta samtidigt som man simmade med vagnen.
I Sverige så fanns det planer på att uppgrader kanonen men tornet och chassit var lite för klent att montera en högtryckskanon, varvid planerna bordlades.
5. NIL
6.NIL
7. Menar Du vid anskaffandet?
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
- Hans Engström
- Medlem
- Inlägg: 468
- Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
- Ort: Stockholm, Europa
Re: IKV-91, Bakgrund - prestanda
Oj, många (och svåra frågor). Ska se om jag kan hjälpa till lite.
Angående kravspecen vet ej, men kontakta FMV, bör vara öppen handling numera.
Syftet var uppenbarligen att ersätta Strv 74, IKV 102, IKV 103 och Pvkanonvagnen (som jag glömt vad den heter). Enligt Jane's lämnades 14 olika förslag in (samtliga bör finnas hos FMV).
I mitten av 60 talet var Sverige sällan intresserat av att köpa utländska vapen då erfarenhet visade att inhemska versioner var billiagare och ofta bättre (det finns en bok i ämnet som jag glömt namnet på också, något i stil med 'Arméns Eldkraft' eller dylikt som i detlaj skildrar upphandlingsprocesser etc.).
Så sent som på tidigt 80 tal projekterade man dortfarande PVRBBV 551 och LVRBBV 701 på IKV 91 chassis, detta föll på den besparing som kunde göras genom att bygga om de gamla IKVerna och stoppa i några av den enorma mängden Ford motorer som man köpt in (vilket som alla vet är skälet att BV 206orna låter som dom gör
Jag tror att enda sättet att få rätsida på om 105L7 kanonen hade fungerat är att prata med Bofors, jag har hört både och. Rent spontant känns det som om man hade behövt kunna låsa fjädringen för att skjuta med den beväpningen.
Direkta konkurrenter fanss ju. AMX13 hade man tackat nej till (i 75mm versionen) tidigare när man valde att utöka antalaet Centurion. SK105 och AMX13 med 105mm är ju likvärdiga (bägge har samma franska torn) men kräver AMX30 ammunition, alltså ingen fördel logistiskt). Sherdian hade väl varit ett alternativ men faller bort på 1. Den är amerikansk. 2. den är riktigt jäkla kass.
Ett intressant alternativ är den japanska Typ 60 med dubbla 106mm PVpjäs (otroligt nog lär den fortfarande vara i tjänst). Tyvärr är Japan förbjudet att sälja försvarsmaterial utomlands.
Hans
Angående kravspecen vet ej, men kontakta FMV, bör vara öppen handling numera.
Syftet var uppenbarligen att ersätta Strv 74, IKV 102, IKV 103 och Pvkanonvagnen (som jag glömt vad den heter). Enligt Jane's lämnades 14 olika förslag in (samtliga bör finnas hos FMV).
I mitten av 60 talet var Sverige sällan intresserat av att köpa utländska vapen då erfarenhet visade att inhemska versioner var billiagare och ofta bättre (det finns en bok i ämnet som jag glömt namnet på också, något i stil med 'Arméns Eldkraft' eller dylikt som i detlaj skildrar upphandlingsprocesser etc.).
Så sent som på tidigt 80 tal projekterade man dortfarande PVRBBV 551 och LVRBBV 701 på IKV 91 chassis, detta föll på den besparing som kunde göras genom att bygga om de gamla IKVerna och stoppa i några av den enorma mängden Ford motorer som man köpt in (vilket som alla vet är skälet att BV 206orna låter som dom gör
Jag tror att enda sättet att få rätsida på om 105L7 kanonen hade fungerat är att prata med Bofors, jag har hört både och. Rent spontant känns det som om man hade behövt kunna låsa fjädringen för att skjuta med den beväpningen.
Direkta konkurrenter fanss ju. AMX13 hade man tackat nej till (i 75mm versionen) tidigare när man valde att utöka antalaet Centurion. SK105 och AMX13 med 105mm är ju likvärdiga (bägge har samma franska torn) men kräver AMX30 ammunition, alltså ingen fördel logistiskt). Sherdian hade väl varit ett alternativ men faller bort på 1. Den är amerikansk. 2. den är riktigt jäkla kass.
Ett intressant alternativ är den japanska Typ 60 med dubbla 106mm PVpjäs (otroligt nog lär den fortfarande vara i tjänst). Tyvärr är Japan förbjudet att sälja försvarsmaterial utomlands.
Hans
Re: IKV-91, Bakgrund - prestanda
Pvkv m/43Hans Engström skrev:
Syftet var uppenbarligen att ersätta Strv 74, IKV 102, IKV 103 och Pvkanonvagnen (som jag glömt vad den heter)
http://www.foreningenp5.com/pansarvarns ... n_m_43.htm
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Prestanda:
Vikt: 16 300kg
Max hastighet på väg: 65 km/h
Max hastighet bakåt: 11,4 km/h
Max hastighet vid flytning: 6,5 km/h
Vändradie: 0 m (Centrumstyrning)
Gravtagningsförmåga: 2-2,5 m
Stigförmåga: 30 grader
Max sidolutning: 30 grader
Max körsträcka på landsväg: 500 km
Max körsträcka i terräng: 200 km
Bränsleförbrukning landsväg: 8 l/mil
Bränsleförbrukning terräng: 20 l/mil
Ammunitionen bestod av Spårljuspansarspränggranat m/72 (Slpsgr) samt Spårljusspränggranat (Slsgr) m/72
PAnsarsprängprojen torde vara densamma som till Pvpj1110 torde vara desamma.
Eldhastighet, praktisk: 8 skott/min
Eldhastighet, momentan: 4 skott inom 10 s
Utgångshastighet: (Slpsgr) 825 m/s
Projektilvikt: (Slpsgr) 4,5 kg. Verkansdel: 0,6 kg Oktol
Patronvikt: (Slpsgr) 10,7 kg
Utgångshastighet: (Slsgr) 600 m/s
Projektilvikt: (Slsgr) 6,7 kg Verkansdel: 1,5 kg Hexotol
Patronvikt: (Slsgr) 12,3 kg
IKV-105 (IKV-91 med 105mm högtryckspjäs:
Vikt: 18 ton
Övrig prestanda enligt Ikv 91 förutom simhastighet som har ökats till 12 km/h med hjälp av två hydrauliska propellrar.
Beväpning: 105mm lågrekylversion av en högtryckskanon. (Bofors)
Ammunition: APFSDS, APDS, HE.
Ammunitionsmängd: 50 granater.
Vagnen togs fram 1983 på uppdrag av Indien som provat Ikv 91 tillsammans med den franska AMX 10 PAC 90.
Vagnen är fullt amfibisk utan hjälp av flytbälgar/kuddar.
Kanonen är stabiliserad och vagnen har full mörkerkapacitet genom ett IR-system från BAAB.
Både skytt och vagnchef har monitor vilket innebär att båda kan skjuta.
Man har även gjort prov med att skjuta medans vagnen simmade.
Vikt: 16 300kg
Max hastighet på väg: 65 km/h
Max hastighet bakåt: 11,4 km/h
Max hastighet vid flytning: 6,5 km/h
Vändradie: 0 m (Centrumstyrning)
Gravtagningsförmåga: 2-2,5 m
Stigförmåga: 30 grader
Max sidolutning: 30 grader
Max körsträcka på landsväg: 500 km
Max körsträcka i terräng: 200 km
Bränsleförbrukning landsväg: 8 l/mil
Bränsleförbrukning terräng: 20 l/mil
Ammunitionen bestod av Spårljuspansarspränggranat m/72 (Slpsgr) samt Spårljusspränggranat (Slsgr) m/72
PAnsarsprängprojen torde vara densamma som till Pvpj1110 torde vara desamma.
Eldhastighet, praktisk: 8 skott/min
Eldhastighet, momentan: 4 skott inom 10 s
Utgångshastighet: (Slpsgr) 825 m/s
Projektilvikt: (Slpsgr) 4,5 kg. Verkansdel: 0,6 kg Oktol
Patronvikt: (Slpsgr) 10,7 kg
Utgångshastighet: (Slsgr) 600 m/s
Projektilvikt: (Slsgr) 6,7 kg Verkansdel: 1,5 kg Hexotol
Patronvikt: (Slsgr) 12,3 kg
IKV-105 (IKV-91 med 105mm högtryckspjäs:
Vikt: 18 ton
Övrig prestanda enligt Ikv 91 förutom simhastighet som har ökats till 12 km/h med hjälp av två hydrauliska propellrar.
Beväpning: 105mm lågrekylversion av en högtryckskanon. (Bofors)
Ammunition: APFSDS, APDS, HE.
Ammunitionsmängd: 50 granater.
Vagnen togs fram 1983 på uppdrag av Indien som provat Ikv 91 tillsammans med den franska AMX 10 PAC 90.
Vagnen är fullt amfibisk utan hjälp av flytbälgar/kuddar.
Kanonen är stabiliserad och vagnen har full mörkerkapacitet genom ett IR-system från BAAB.
Både skytt och vagnchef har monitor vilket innebär att båda kan skjuta.
Man har även gjort prov med att skjuta medans vagnen simmade.
- Thord Wedman
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
- Ort: Mullsjö
- Kontakt:
Larsson.
Om du ska använda mina inlägg från ett annat forum rätt av så får du gärna ange källan.
http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... 9a6af9685b
/Thord
Om du ska använda mina inlägg från ett annat forum rätt av så får du gärna ange källan.
http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... 9a6af9685b
/Thord
Sant!Thord Wedman skrev:Larsson.
Om du ska använda mina inlägg från ett annat forum rätt av så får du gärna ange källan.
http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... 9a6af9685b
/Thord
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Jag ber om ursäkt för det misstaget.Thord Wedman skrev:Larsson.
Om du ska använda mina inlägg från ett annat forum rätt av så får du gärna ange källan.
http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf ... 9a6af9685b
/Thord
Jag länkade till den sidan på den andra IKV-tråden, men missade att gör det på denna.