Okänd enhet på Strv 103

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
MarkinM
Medlem

Okänd enhet på Strv 103

Inlägg av MarkinM » 25 aug 2025 13:19

Hej igen. Har inte varit här på länge.
En vän till mig hittade det här fotot och bildtexten. Jag trodde att det var från det här forumet, men jag kunde inte hitta det. (Eller kanske var jag väldigt ouppmärksam). Tyvärr nämnde inte min vän den ursprungliga källan.
Vet någon vilken typ av apparat som finns i verktygslådans plats?
Jag sitter här nu och undrar vad det här är för något. Jag har aldrig sett något liknande förut.

Bild

Han visade mig också texten till det här fotot. Här är den: "Min far var på PS 67/68, och körde först pbv 301, och sedan pbv 302. Nån gång under vintern kom de första 103:orna, och de klättrar nyfiket runt på vagnen och undersöker den...
"Diverselådan" i vagnens höger framkant ser lite märklig ut - nån som vet vad den innehöll?
Vi är tre generationer pansarsoldater, men tyvärr verkar traditionen brytas nu, pappas två äldsta barnbarn har sökt men nekats värnplikt pga platsbrist".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Re: Okänd enhet på Strv 103

Inlägg av Hans » 25 aug 2025 15:10

Trevligt att se dig igen MarkinM.

Jag har kört vagnen men då jag är infanterist kan jag inte svara på din fråga. Men en står väl i Kubinka, fråga dom.

Eller här, https://www.arsenalen.se/kontakta-oss/
stefan.karlsson lustigt a arsenalen.se

Stefan är trevlig och hjälpsam. Hälsa ifrån Hans på Skalman.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Re: Okänd enhet på Strv 103

Inlägg av ola » 26 aug 2025 16:34

och skulle inte han veta så kan du alltid kolla med SPHF (svensk pansarhistorisk förening) antingen på deras facebook eller mail :)

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden