Backa hastighet.

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Backa hastighet.

Inlägg av MarkinM » 10 december 2022, 23:41

God dag alla forumdeltagare.
Under en av diskussionerna berörde jag och mina vänner ämnet hastigheten för att backa stridsvagnar. Vi diskuterade hur nödvändigt det är. Vilka är de optimala hastighetsgränserna.
Tyvärr är vår erfarenhet begränsad till erfarenheten från sovjetiska och ryska stridsvagnsförare, såväl som en stridsvagnsbesättningsmedlem från Israel, och de gamla slutsatserna från sovjetiska ingenjörer från 1950-1970-talet.
Jag skulle vilja ställa de som var bland besättningarna på stridsstridsvagnar med en fråga om hur relevant den höga (över 15 kilometer i timmen) backhastigheten var för stridsvagnar. Och hur relevant det var i praktiken under din militärtjänstgöring. Den mest intressanta Strv 103:an med nästan lika fart framåt och bakåt.
Dessutom kanske någon är intresserad av att diskutera detta ämne.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Backa hastighet.

Inlägg av Hans » 11 december 2022, 06:35

Trevligt att se dig igen Markim.

Kan tyvärr inte bidra till svaret då min praktiska erfarenhet av stridsvagnar är gränsande till noll. Men jag är också intresserad av svaret.

Moderna stridsvagnar måste väl vara utrustade med en back-videokamera?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Backa hastighet.

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 december 2022, 07:58

Hans skrev:
11 december 2022, 06:35
Moderna stridsvagnar måste väl vara utrustade med en back-videokamera?
Jag vet att åtminstone det brittiska bepansrade trupptransportfordonet Warrior är utrustat med en backkamera och så borde även vara fallet med t.ex. vår Strv 122.

Men jag gjorde inte heller militärtjänst vid Pansartrupperna så därför vågar jag inte uttala mig mer om saken.

HGS

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Backa hastighet.

Inlägg av MarkinM » 11 december 2022, 10:18

Jag tjänstgjorde inte heller i stridsvagnstrupperna.
Vi har backkameror installerade på T-14, vissa konfigurationer av T-72B3, om vi bara pratar om stridsvagnar. Här är hon på T-72B3 i Republiken Vitryssland.
Bild

Bild

Bara från min erfarenhet av att köra en konventionell bil kan jag säga att det i ojämn terräng (Offroad) inte är särskilt bekvämt att manövrera bakåt, styrt av kameran. Över 10 kilometer i timmen har aldrig gått så här.

En vän från Israel (en Merkava-skytt) sa att de bara en gång accelererade baklänges till 20 kilometer i timmen. Det slutade med att de kraschade in i byggnaden.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Backa hastighet.

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 december 2022, 19:32

Jag har sett en dokumentär om den amerikanska stridsvagnen M1 Abrams och trots att de 70 tonnen körs fram i full fart så gör den långa och breda greppytan med gummiförsedda band att stridsvagnen kan göra en fullständig inbromsning på bara ca 10 meter!

Men samtidigt så är det mycket mer kinetisk energi i rörelse när t.ex. en tungt bepansrad Merkava (som jag faktiskt har beskådat i Das Panzermuseum i Munster, ca 10 mil söder om Hamburg) så att de kraschade in i byggnaden låter helt rimligt.

HGS

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Backa hastighet.

Inlägg av masase » 12 december 2022, 15:34

Jag har 360 kameror på min Mg5 och de funkar rätt bra när man manövrerar i parkeringsgarage istället för backspeglar.

För några dagar sedan så hade jag is på alla rutor men behövde rulla tio meter framåt så att inte blockerade laddaren och istället för att skrapa rutorna så körde jag på helt syntetisk vy vilket fungerade men var aningen läskigt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Backa hastighet.

Inlägg av Hans » 12 december 2022, 18:21

Lite relaterat: https://www.tanknet.org/index.php?/topi ... se-speeds/

103'an:
60 km/h (37 mph) maximum road speed forwards or reverse
WIKI.

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Backa hastighet.

Inlägg av MarkinM » 14 december 2022, 18:15

Ändå är frågan inte i hastighet, som sådan. Och hur ofta en hög backhastighet kommer väl till pass i praktiken.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1560
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Backa hastighet.

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 december 2022, 20:40

Vid de officiella militära stridsvagnstävlingarna i Tyskland, där varje nation deltog med en trupp om fyra stridsvagnar, så lade jag märke till att de franska stridsvagnarna vände på chassiet och körde bakåt med frontpansaret först men med tornet vänt bakåt mot "fienden". Alla de andra deltagande nationerna backade med både frontpansaret och tornet vänt mot "fienden", vilket tog längre tid än den franska metoden att lösa problematiken med att dra sig tillbaka från en strid.

Men min tanke var att det räcker med en enda träff i bakdelen av chassiet så att motorn sönder och stridsvagnen blir stående.

HGS

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Backa hastighet.

Inlägg av MarkinM » 14 december 2022, 21:42

Sovjetiska och ryska stridsvagnar, enligt den ursprungliga idén, skulle lämna striden på samma sätt som fransmännen. Men i skydd av en rökridå.
Angående motorskador... Under krigen i Tjetjenien hände det ofta att en stridsvagn, efter att ha fått en träff i motorn, blev kvar i rörelse och lyckades ta sig ur striden innan motorn havererade.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Backa hastighet.

Inlägg av adlercreutz » 22 december 2022, 12:44

Ett exempel: https://twitter.com/Military_oO/status/ ... 1527854080

Rök + vändning av vagnen, det verkar ta rätt lång tid och den borde vara rätt sårbar under tiden. Men det beror väl på hur duktig besättningen är.

Skriv svar