Udda pansar i Ukraina

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Udda pansar i Ukraina

Inlägg av Hans » 9 maj 2022, 12:30



Jag tyckte den var intressant men jag vill gärna höra kritik mot den (hej Markin kanske med andra).

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Udda pansar i Ukraina

Inlägg av MarkinM » 10 maj 2022, 23:31

I allmänhet finns det väldigt lite information här.
Jag kan bara lägga märke till ett par saker:
1) MT-LB är inte ett APC. Det här är en artilleritraktor. Men i rättvisans namn använder vissa enheter den just som en APC. Än så länge finns det ingen tydlig motivering för detta.
2) Det han kallar omvandlingar 2S1 med ZU-23-2 är egentligen UR-77 med ZU-23-2. Detta stridsfordon tillhörde den ukrainska armén och tillfångatogs av Donbas-milisen under krigets tidiga dagar. Den ukrainska militären har ingenting att göra med dess tillfångatagande.
3) Vi hänger containrar från "Contact-1" på många stridsfordon. Men de är ofta antingen tomma eller fyllda med sand. Detta görs för att öka skyddet mot kulor.
Författarens fantasier om keramik i dessa behållare är bara fantasier.
Men i vår armé, i Ukrainas armé och i milisen i Donbass finns det fortfarande idioter som installerar "Contact-1" med sprängämnen på fordon med tunna pansar. Till exempel, 2015, såg jag en BMP-2 som tillhörde milisen, på vilken Kontakt-5-containrarna svetsades, tagen från tornet på en T-72BA eller T-72B3 stridsvagn. Det finns mycket mer sprängämnen där, och i händelse av en explosion skulle pansringen på BMP-2-tornet helt enkelt slå igenom.
4) MT-LB 6MB är en mycket kontroversiell bil. Den gick förlorad tillsammans med en konvoj av fordon, som inkluderade ukrainska lastbilar och en ukrainsk T-72AMT, som inte bar de ryska truppernas identifieringsmärken, som vanligtvis appliceras omedelbart efter tillfångatagandet av tillfångatagna fordon.
Det är därför det finns två versioner.
Version 1: MT-LB 6MB togs som en trofé för den ukrainska armén och förlorades under beskjutningen av en konvoj av ukrainsk arméutrustning.
Version 2: Ukrainsk utrustning togs som en trofé av den ryska armén och förlorades under beskjutningen av en konvoj av utrustning tillsammans med MT-LB 6MB.
Än så länge finns det ingen bekräftelse på någon av dessa versioner.
5) Det är inte klart för mig vilken ny maskingevärsinstallation för T-64B1M han pratar om. Det finns inget där förutom NSVT luftvärnsmaskingevär som också fanns på T-64B1.
6) Inte en enda T-72AV har någonsin utrustats med ett värmeavbildningssikte. IR-belysningsapparater går ofta sönder och är inte särskilt användbara, så i många fall demonteras de helt enkelt.
7) T-64U-stridsvagnen är ett experimentellt stridsfordon. Dess serieversion heter T-64BM. (Förresten, ett foto på förstörda stridsvagnar från den ukrainska basen. Fler stridsvagnar gick förlorade där än 2)
8) BTS-4A är inte BTS-4A, utan BTS-4G (eller BTS-4AM). Baserat på T-55 eller T-55A tank (jag kan inte skilja dem åt, för att vara ärlig). Det är förstås ingen praktisk skillnad, men ändå).
9) En liten bonus: den 4 Kantemirovskaya-divisionen förlorade nästan fler stridsvagnar än någon annan. Men nästan alla förlorade stridsvagnar går inte förlorade på grund av förstörelse eller skada i strid.
Felet ligger hos den idiotofficer som är ansvarig för det tekniska tillståndet stridsvagnar. T-80U har inte sett en större reparera på nästan 10 år. Nästan alla av dem har utarbetat sin tekniska resurs. inte genomgick fabriksreparationer efter utgången av den tekniska resursen. Den här mannen skickade dem helt enkelt inte till fabriken för reparationer på många år, även om det var nödvändigt.
Dessutom gick divisionen in i kriget och fylldes med sommardiesel. Februarinätterna var mycket kalla, eftersom bränslet vaxades och på morgonen ville tankarna helt enkelt inte starta. Besättningen var tvungen att lämna dem för evakuering. Även evakueringen genom insatser av samma person var dåligt organiserad.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Udda pansar i Ukraina

Inlägg av Hans » 11 maj 2022, 09:07

Stort tack Markin för ditt utförliga svar.

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Udda pansar i Ukraina

Inlägg av MarkinM » 11 maj 2022, 18:43

Jag ber om ursäkt. Jag somnade nästan igår kväll när jag skrev detta. Glömde en sak.

Om användningen av MT-LB som APC. MT-LB har kanske den bästa förmågan att ta sig över svår terräng. Även där BMP knappast kan passera, kommer MT-LB lätt att passera. Därför använder de stridsförband som finns på sådana platser MT-LB som en APC.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Udda pansar i Ukraina

Inlägg av Hans » 12 maj 2022, 10:48

Precis efter murens fall provades i Sverige MT-LB. När det visade sig att den kunde komma fram i terräng som svenskarna bedömde som oframkomlig för stridsfordon så var det många som fick börja rita om kartorna för fördröjningsstriden i Norrland. Har åkt som passagerare men bara i lätt terräng.

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Udda pansar i Ukraina

Inlägg av MarkinM » 12 maj 2022, 17:02

Vi vet hur man tillverkar artilleritraktorer och terrängfordon. Detta kan inte tas ifrån oss. När allt kommer omkring är en betydande del av terrängen svår att passera i Ryssland.

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Udda pansar i Ukraina

Inlägg av MarkinM » 12 maj 2022, 17:12

För alltid i mitt hjärta.

Bild

ZIL-49061. "Blå fågel".
Amfibiskt terrängfordon, ett av de bästa terrängfordonen på hjul.
Denna maskin är speciellt utformad för att kunna nå det landade rymdfarkost under alla förhållanden och plocka upp det tillsammans med astronauterna.
Och hon är också bärare av ett mycket exotiskt terrängfordon ZIL-29061, som har skruvframdrivning (Screw-propelled) istället för larvbälten.

Bild

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Udda pansar i Ukraina

Inlägg av MarkinM » 12 maj 2022, 17:20

Och för Arktis hade vi en gång sådana monster.
"Kharkovchanka-1" och "Kharkovchanka-2". AT-T artilleritraktorn fungerade som grund för dem.

Bild

Bild

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Udda pansar i Ukraina

Inlägg av Hans » 12 maj 2022, 17:56

Usch vad fula de är. Fast de ser ganska bekväma inuti. Stort tack igen för att du delar med dig av din kunskap. Hur många ZIL-29061 byggdes? Och är den operativ idag?

MVH

Hans

MarkinM
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 juni 2021, 16:27
Ort: Moskva

Re: Udda pansar i Ukraina

Inlägg av MarkinM » 12 maj 2022, 19:05

Men jag tycker att de är vackra på sitt sätt. Jag gillar generellt bilar som ser praktiska ut.

ZIL-29061 20 enheter tillverkades. Några av dem är inte aktiva nu, men de som är kvar tjänar regelbundet.

Bild

Bild

Bild

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Udda pansar i Ukraina

Inlägg av Der Löwe » 25 maj 2022, 16:19

På den gamla onda tiden hade flera Sovjetiska div nord förband MTLB som pansarskyttefordon. Enligt många var den ganska dålig med svagt pansar och dålig framkomlighet. Den blev mycket bättre som Pbv 401. Sorry OT.

Skriv svar