Markfrigång på Strv 103
-
- Ny medlem
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 30 oktober 2020, 14:23
- Ort: Åkersberga
Markfrigång på Strv 103
Hej alla på skalman! En kille på ett forum frågade om man kunde ändra markfrigången på Strv 103. Alltså öka och minska frihöjden. På foton kan man ibland se att vissa vagnar har väldigt låg frihöjd. Det skulle ju ioförsig kunna vara så det är en konsekvens av att man tappat oljan ur systemet. I ”En dag med Strv 103” nämns ” det att man ej skall köra med nedsänkt vagn, samt kontrollera vagnhöjden efter körning. Betyder det då att man kan höja och sänka vagnen? Och finns det någon slags dokumentation som konkret beskriver det och/eller hur man höjer/sänker vagnhöjden? Tack på förhand!
”Ni behöver inte använda två rullar ståltråd när ni gör ruska lång, och ruska kort”
Re: Markfrigång på Strv 103
Tråkigt att du inte fått någon respons. Själv vet jag mycket lite om vagnens teknikaliteter men någon brukare av fordonet borde väl kunna svara?
Re: Markfrigång på Strv 103
Välkommen.
Stefan Karlsson på Arsenalen torde kunna svara på frågan. Han är medlem här men har inte varit så aktiv på sistone. Men kontakta Arsenalen och fråga, du får gärna lägga ut svaret här.
MVH
Hans
Stefan Karlsson på Arsenalen torde kunna svara på frågan. Han är medlem här men har inte varit så aktiv på sistone. Men kontakta Arsenalen och fråga, du får gärna lägga ut svaret här.
MVH
Hans
Re: Markfrigång på Strv 103
Strv 103 hade väl hydropneumatisk fjädring med en olje och en gasfraktion? Det borde alltså gå att höja och sänka vagnen precis som på en Cittra.
En del amerikanska lyxbilar har också aktiv gasfjädring där hjulen skjuts ner i håligheter i gatan när en sensor upptäcker att vägen plötsligt försvinner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydropneumatic_suspension
En del amerikanska lyxbilar har också aktiv gasfjädring där hjulen skjuts ner i håligheter i gatan när en sensor upptäcker att vägen plötsligt försvinner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydropneumatic_suspension
Re: Markfrigång på Strv 103
Det är helt rätt att man kunde ändra frigångshöjd på strv 103 tex i stridsställning.
Man var också tvungen att sänka vagnen vid jvgslastning, hur mycket kommer jag
inte ihåg och har ingen ibok tillgänglig just nu. Du fick inte köra med sänkt vagn
Man var också tvungen att sänka vagnen vid jvgslastning, hur mycket kommer jag
inte ihåg och har ingen ibok tillgänglig just nu. Du fick inte köra med sänkt vagn
Re: Markfrigång på Strv 103
Bakåtföraren har ett reglage på sin instrumentpanel där frigångshöjden kan ställas in två lägen, "låg" eller "normal". Låg-läget sänker vagnens frigångshöjd med ca 12 cm. Det som händer när man sänker frigångshöjden är helt enkelt att oljan tappas ur ändbärhjulens (allså främsta och bakersta bärhjulsparen) fjädring, så att vagnens hela vikt vilar på fjädringen på de mittersta bärhjulen (och det är väl därför man inte får köra med vagnen i låg-läget - man har i praktiken ingen fjädring på ändbärhjulen). Ändbärhjulen kan ju höjas och sänkas för att elevera, men när man eleverar så höjs ju alltid det ena paret när det andra sänks.FK_Lindberg skrev: ↑31 oktober 2020, 15:43Hej alla på skalman! En kille på ett forum frågade om man kunde ändra markfrigången på Strv 103. Alltså öka och minska frihöjden. På foton kan man ibland se att vissa vagnar har väldigt låg frihöjd. Det skulle ju ioförsig kunna vara så det är en konsekvens av att man tappat oljan ur systemet. I ”En dag med Strv 103” nämns ” det att man ej skall köra med nedsänkt vagn, samt kontrollera vagnhöjden efter körning. Betyder det då att man kan höja och sänka vagnen? Och finns det någon slags dokumentation som konkret beskriver det och/eller hur man höjer/sänker vagnhöjden? Tack på förhand!
Hela förfarandet beskrivs i instruktionsbokens kapitel 2 (PDF). Beskrivning av höjdriktsystemet börjar på sidan 90 (papprets sidnumrering, PDF:en har ett uppslag per sida så det blir sida 49 i PDF:en) och frigångshöjden beskrivs på sidan 93 och 94.
-
- Ny medlem
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 30 oktober 2020, 14:23
- Ort: Åkersberga
Re: Markfrigång på Strv 103
Tack så hemskt mycket för svaret Kblomster!kblomster skrev: ↑11 november 2020, 09:39Bakåtföraren har ett reglage på sin instrumentpanel där frigångshöjden kan ställas in två lägen, "låg" eller "normal". Låg-läget sänker vagnens frigångshöjd med ca 12 cm. Det som händer när man sänker frigångshöjden är helt enkelt att oljan tappas ur ändbärhjulens (allså främsta och bakersta bärhjulsparen) fjädring, så att vagnens hela vikt vilar på fjädringen på de mittersta bärhjulen (och det är väl därför man inte får köra med vagnen i låg-läget - man har i praktiken ingen fjädring på ändbärhjulen). Ändbärhjulen kan ju höjas och sänkas för att elevera, men när man eleverar så höjs ju alltid det ena paret när det andra sänks.FK_Lindberg skrev: ↑31 oktober 2020, 15:43Hej alla på skalman! En kille på ett forum frågade om man kunde ändra markfrigången på Strv 103. Alltså öka och minska frihöjden. På foton kan man ibland se att vissa vagnar har väldigt låg frihöjd. Det skulle ju ioförsig kunna vara så det är en konsekvens av att man tappat oljan ur systemet. I ”En dag med Strv 103” nämns ” det att man ej skall köra med nedsänkt vagn, samt kontrollera vagnhöjden efter körning. Betyder det då att man kan höja och sänka vagnen? Och finns det någon slags dokumentation som konkret beskriver det och/eller hur man höjer/sänker vagnhöjden? Tack på förhand!
Hela förfarandet beskrivs i instruktionsbokens kapitel 2 (PDF). Beskrivning av höjdriktsystemet börjar på sidan 90 (papprets sidnumrering, PDF:en har ett uppslag per sida så det blir sida 49 i PDF:en) och frigångshöjden beskrivs på sidan 93 och 94.
”Ni behöver inte använda två rullar ståltråd när ni gör ruska lång, och ruska kort”
Re: Markfrigång på Strv 103
Reglaget för att styra oljeflödet till bärhjulen och därmed bl.a. markfrigången fanns till vänster om skytt-föraren, inte hos bakåtföraren, och absolut inte på hans instrumentpanel som bara innehöll lampor och visartavlor (minns bara visartavlan för avgastemperatur gasturbin, men kan ju ha funnits nån mer).
Det fanns också en manuell "julgran" hos vagnchefen, där man med rattar/ventiler och en handpump kunde styra varje ändbärhjul individuellt, vilket om jag minns rätt man fick göra vid slutservice, av någon anledning. Iaf satt jag där och pumpade nån gång...
// Skytt-förare strv 103C 1990
Det fanns också en manuell "julgran" hos vagnchefen, där man med rattar/ventiler och en handpump kunde styra varje ändbärhjul individuellt, vilket om jag minns rätt man fick göra vid slutservice, av någon anledning. Iaf satt jag där och pumpade nån gång...
// Skytt-förare strv 103C 1990