Markfrigång på Strv 103

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
FK_Lindberg
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 okt 2020 14:23
Ort: Åkersberga

Markfrigång på Strv 103

Inlägg av FK_Lindberg » 31 okt 2020 15:43

Hej alla på skalman! En kille på ett forum frågade om man kunde ändra markfrigången på Strv 103. Alltså öka och minska frihöjden. På foton kan man ibland se att vissa vagnar har väldigt låg frihöjd. Det skulle ju ioförsig kunna vara så det är en konsekvens av att man tappat oljan ur systemet. I ”En dag med Strv 103” nämns ” det att man ej skall köra med nedsänkt vagn, samt kontrollera vagnhöjden efter körning. Betyder det då att man kan höja och sänka vagnen? Och finns det någon slags dokumentation som konkret beskriver det och/eller hur man höjer/sänker vagnhöjden? Tack på förhand!
”Ni behöver inte använda två rullar ståltråd när ni gör ruska lång, och ruska kort”

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 5445
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av Lasse O » 03 nov 2020 10:27

Tråkigt att du inte fått någon respons. Själv vet jag mycket lite om vagnens teknikaliteter men någon brukare av fordonet borde väl kunna svara?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23682
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av Hans » 03 nov 2020 12:24

Välkommen.

Stefan Karlsson på Arsenalen torde kunna svara på frågan. Han är medlem här men har inte varit så aktiv på sistone. Men kontakta Arsenalen och fråga, du får gärna lägga ut svaret här.

MVH

Hans

masase
Medlem
Inlägg: 1311
Blev medlem: 31 jul 2005 20:48
Ort: Amsterdam

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av masase » 03 nov 2020 12:42

Strv 103 hade väl hydropneumatisk fjädring med en olje och en gasfraktion? Det borde alltså gå att höja och sänka vagnen precis som på en Cittra.

En del amerikanska lyxbilar har också aktiv gasfjädring där hjulen skjuts ner i håligheter i gatan när en sensor upptäcker att vägen plötsligt försvinner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydropneumatic_suspension

941KIT
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 apr 2015 17:13
Ort: Skåne

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av 941KIT » 09 nov 2020 17:19

Det är helt rätt att man kunde ändra frigångshöjd på strv 103 tex i stridsställning.
Man var också tvungen att sänka vagnen vid jvgslastning, hur mycket kommer jag
inte ihåg och har ingen ibok tillgänglig just nu. Du fick inte köra med sänkt vagn

kblomster
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 21 aug 2012 17:26

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av kblomster » 11 nov 2020 09:39

FK_Lindberg skrev:
31 okt 2020 15:43
Hej alla på skalman! En kille på ett forum frågade om man kunde ändra markfrigången på Strv 103. Alltså öka och minska frihöjden. På foton kan man ibland se att vissa vagnar har väldigt låg frihöjd. Det skulle ju ioförsig kunna vara så det är en konsekvens av att man tappat oljan ur systemet. I ”En dag med Strv 103” nämns ” det att man ej skall köra med nedsänkt vagn, samt kontrollera vagnhöjden efter körning. Betyder det då att man kan höja och sänka vagnen? Och finns det någon slags dokumentation som konkret beskriver det och/eller hur man höjer/sänker vagnhöjden? Tack på förhand!
Bakåtföraren har ett reglage på sin instrumentpanel där frigångshöjden kan ställas in två lägen, "låg" eller "normal". Låg-läget sänker vagnens frigångshöjd med ca 12 cm. Det som händer när man sänker frigångshöjden är helt enkelt att oljan tappas ur ändbärhjulens (allså främsta och bakersta bärhjulsparen) fjädring, så att vagnens hela vikt vilar på fjädringen på de mittersta bärhjulen (och det är väl därför man inte får köra med vagnen i låg-läget - man har i praktiken ingen fjädring på ändbärhjulen). Ändbärhjulen kan ju höjas och sänkas för att elevera, men när man eleverar så höjs ju alltid det ena paret när det andra sänks.

Hela förfarandet beskrivs i instruktionsbokens kapitel 2 (PDF). Beskrivning av höjdriktsystemet börjar på sidan 90 (papprets sidnumrering, PDF:en har ett uppslag per sida så det blir sida 49 i PDF:en) och frigångshöjden beskrivs på sidan 93 och 94.

FK_Lindberg
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 okt 2020 14:23
Ort: Åkersberga

Re: Markfrigång på Strv 103

Inlägg av FK_Lindberg » 18 nov 2020 15:43

kblomster skrev:
11 nov 2020 09:39
FK_Lindberg skrev:
31 okt 2020 15:43
Hej alla på skalman! En kille på ett forum frågade om man kunde ändra markfrigången på Strv 103. Alltså öka och minska frihöjden. På foton kan man ibland se att vissa vagnar har väldigt låg frihöjd. Det skulle ju ioförsig kunna vara så det är en konsekvens av att man tappat oljan ur systemet. I ”En dag med Strv 103” nämns ” det att man ej skall köra med nedsänkt vagn, samt kontrollera vagnhöjden efter körning. Betyder det då att man kan höja och sänka vagnen? Och finns det någon slags dokumentation som konkret beskriver det och/eller hur man höjer/sänker vagnhöjden? Tack på förhand!
Bakåtföraren har ett reglage på sin instrumentpanel där frigångshöjden kan ställas in två lägen, "låg" eller "normal". Låg-läget sänker vagnens frigångshöjd med ca 12 cm. Det som händer när man sänker frigångshöjden är helt enkelt att oljan tappas ur ändbärhjulens (allså främsta och bakersta bärhjulsparen) fjädring, så att vagnens hela vikt vilar på fjädringen på de mittersta bärhjulen (och det är väl därför man inte får köra med vagnen i låg-läget - man har i praktiken ingen fjädring på ändbärhjulen). Ändbärhjulen kan ju höjas och sänkas för att elevera, men när man eleverar så höjs ju alltid det ena paret när det andra sänks.

Hela förfarandet beskrivs i instruktionsbokens kapitel 2 (PDF). Beskrivning av höjdriktsystemet börjar på sidan 90 (papprets sidnumrering, PDF:en har ett uppslag per sida så det blir sida 49 i PDF:en) och frigångshöjden beskrivs på sidan 93 och 94.
Tack så hemskt mycket för svaret Kblomster!
”Ni behöver inte använda två rullar ståltråd när ni gör ruska lång, och ruska kort”