Gigantisk tysk stridsvagn

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av Wooster » 29 mars 2009, 18:35

Hexmaster skrev:Vad skulle man förresten ha en sådan Ratte till? Mer än ett titta-vad-vi-kan-projekt?
Räcker inte det sistnämnda? ;)

Jag tycker "Ratte" är fascinerande eftersom det visar på en enorm vilja att våga tänka kreativt och annorlunda (typ: "alla revolutionernade uppfinningar börjar som galna idéer") Att projektet var kostsamt och totalt värdelöst kan man ju knappast lägga tyskarna till last eftersom de uppenbarligen aldrig gick vidare med det.

Hans, eftersom du vet att historien om den sovjetiska tanken inte är sann vet du förmodligen mer - berätta!

lampros skrev:Man kan ju apropå elefant också säga att en häst med dubbelt å hög mankhöjd än vanligt inte skulle klara sig med lika, proportionellt smäckra ben, utan benen skulle behöva vara grova som på en elefant för att bära vikten.
Med det resonemanget borde en Shetlandsponny vara betydligt smäckrare i kroppen än till exempel ett svenskt halvblod.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av Vysotskij » 1 april 2009, 21:31

Wooster skrev:Jag tycker "Ratte" är fascinerande eftersom det visar på en enorm vilja att våga tänka kreativt och annorlunda (typ: "alla revolutionernade uppfinningar börjar som galna idéer")
Hur kreativt och annorlunda är det att tänka 'mer och större av allt'? Det gör ju den yngsta legoingenjör...

Men som människa och retroaktiv supporter av de allierade är jag ju tacksam för att tyskarna satsade resurser på sånt här och en massa 'mer och större'-projekt i stället för en sansad utveckling av Pzkpfw och StuG IV.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av Hans » 1 april 2009, 22:12

Wooster skrev:Hans, eftersom du vet att historien om den sovjetiska tanken inte är sann vet du förmodligen mer - berätta!
Inte mer än att titta på skratchbygget. Bryter mot en hel del militära och fysiska regler. Kör en googling på Behemoth Tank Hoax så hittar du lite till.

Fast man vet ju aldrig, den kanske fanns :P :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av Wooster » 1 april 2009, 22:21

Vysotskij skrev:Hur kreativt och annorlunda är det att tänka 'mer och större av allt'? Det gör ju den yngsta legoingenjör...
Min livs mest kreativa period i livet var förmodligen som legoingenjör... :)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av Olof Larsson » 11 april 2009, 20:29

Hexmaster skrev:Där finns även omnämnt en hysterisk sovjetisk supertank: KV-VI Behemoth. "It doesn’t need to turn, it will drive straight to Berlin” som Stalin skall ha sagt - hm? Jag undrar om inte följande berättelse är mer underhållande än sann:
Garanterat en osann historia.
Gissningsvis har modelltillverkaren använt 2st KV1-modeller, 2st KV-2-modeller
1st BT-modell och 1st BM-13-modell.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av Cuba » 10 juli 2009, 16:04

Olof Larsson skrev:
Hexmaster skrev:Där finns även omnämnt en hysterisk sovjetisk supertank: KV-VI Behemoth. "It doesn’t need to turn, it will drive straight to Berlin” som Stalin skall ha sagt - hm? Jag undrar om inte följande berättelse är mer underhållande än sann:
Garanterat en osann historia.
Gissningsvis har modelltillverkaren använt 2st KV1-modeller, 2st KV-2-modeller
1st BT-modell och 1st BM-13-modell.
En "skvader" alltså!

Angående originalfrågan: Pansarmuseet i Kubinka, Ryssland, har en Maus. Med största sannolikheet den enda bevarade.

http://www.tankmuseum.ru/p6.html

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 3 augusti 2009, 18:47

Kommer att tänka på dessa fordon, som faktiskt är tyngre än "Ratte". De behöver dock inte kunna ta sig fram i terräng och har en topphastighet på någon kilometer per timme...

Crawler

Bagger 288

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av Terje » 11 augusti 2009, 16:23

Jag tror faktiskt att man överskattar vilken form av underlag som skulle krävas för en av dessa jätteskapelser att ta sig fram, givetvis torde mobiliteten vara kraftigt begränsad, men antagligen inte så mycket av markens bärighet som av andra faktorer. Ser man på skisserna så har dessa "supertanks" mycket breda band och är samtidigt relativt långa varför trycket sprids ut på en stor yta, det skulle inte förvåna mig alls om marktrycket är lägre än för tex en tiger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Gigantisk tysk stridsvagn

Inlägg av MD650 » 11 augusti 2009, 17:39

En av de mer besvärliga faktorerna torde även vara topografin och olika typer vattendrag.
:)

Skriv svar