Intressant, tack.
Men om vi blandar in RSV vapen i ekvationen. RPG 7, SPG 9 och Sagger? Åt andra hållet Pansarskott m/68, Granatgevär m/48, PvPj 1110 (bägge med sextiotalsammunution) samt Robot 53? Har jag bommat något spritt vapen?
MVH
Hans
Bästa stridsvagnen 1971?
-
- Stödjande medlem 2023
-
- Medlem
Re: Bästa stridsvagnen 1971?
Svårt att säga. Mot 60-talets RSV-hot låg nog strv 103 hyfsat bra till, i alla fall frontalt - gallret hjälpte faktiskt en hel del även om det inte var perfekt. Om sovjetvagnarnas RSV-skydd vid denna tid vet jag betydligt mindre, men t.ex. pskott m/68 och 8,4 cm slpsgr m/66 för grg m/48 hade enl AH2 en nominell genomslagsförmåga om ca 300mm pansarplåt, och T-64:ans tornfront hade nästan så mycket pansarplåt plus nästan lika mycket fyllnadsmaterial (nån glasfiberliknande komposit, tror jag). Rb 52 och 53 låg bättre till med runt 500mm nominellt genomslag och betydligt längre räckvidd (man lär väl inte gärna ha skjutit pansarskott mot stridsvagnsfronter om man hade några som helst andra alternativ).
Sen kom ju TOW (rb 55) och liknande i början av 70-talet och det var ju betydligt kraftigare saker. Kom väl dock inte till Sverige förräns långt senare.
Sen kom ju TOW (rb 55) och liknande i början av 70-talet och det var ju betydligt kraftigare saker. Kom väl dock inte till Sverige förräns långt senare.
-
- Redaktör emeritus
I Sverige fick vi RBS 55 tidigt 80-tal.
Den hade ju bra genomslag.

Den hade ju bra genomslag.

-
- Stödjande medlem 2023
Tack, igen kblomster.
Jag inbillar mig att jag på något sätt tänkte på Oktoberkriget.
MVH
Hans
Jag inbillar mig att jag på något sätt tänkte på Oktoberkriget.
MVH
Hans
-
- Medlem
Om jag förstått allt rätt kring T-64 så antogs fordonet 1964 men det tog många år innan den fanns på förband. T-64A-modellen infördes först i Sovjets Östtysklandgrupp (Group of Soviet Forces in Germany GSFG) 1976. T-64 var för sin tid dyr och komplicerad att tillverka och moderniserade hela tiden
-
- Stödjande medlem 2022
Jag är inte jättekunning om detta, men strv 103 blir väl rätt dyr per vagn, med liten serie och utvecklingskostnader, med facit i hand kanske fler Centurions och senare Leopard 1 varit en bättre lösning, gärna med lite samarbete med Israel när det kommer till uppgraderingar och satsat resterande pengar på andra saker i försvaret?
-
- Stödjande medlem 2023
Det är väl lite som med flygplan när man skall jämföra priser, vad ingår och under hur lång tid. Och vad betydde det att man satsade pengar och forskning i Sverige?
Sitter någon på några siffror?
Samarbete med Israel då faller nog av politiska orsaker.
MVH
Hans
Sitter någon på några siffror?
Samarbete med Israel då faller nog av politiska orsaker.
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2022
https://itunes.apple.com/se/podcast/pen ... 0392824091
Podcast om Stridsvagn S
Stridsvagn 103, eller Stridsvagn S som den även kallas, väckte många känslor när den lanserades. Den hyllades för sin innovativa tekniska nivå, men kritiserades samtidigt för sin oförmåga att skjuta under gång. Det som dock är otvivelaktigt är att denna ikoniska stridsvagn var unik för sin tid och har än idag egenskaper som dagens stridsvagnar saknar. Häng med när vi pratar med med överstelöjtnant Jan Forsberg, som tjänstgjort och utbildat på Stridsvagn 103 under flera år från 1975.
Podcast om Stridsvagn S
Stridsvagn 103, eller Stridsvagn S som den även kallas, väckte många känslor när den lanserades. Den hyllades för sin innovativa tekniska nivå, men kritiserades samtidigt för sin oförmåga att skjuta under gång. Det som dock är otvivelaktigt är att denna ikoniska stridsvagn var unik för sin tid och har än idag egenskaper som dagens stridsvagnar saknar. Häng med när vi pratar med med överstelöjtnant Jan Forsberg, som tjänstgjort och utbildat på Stridsvagn 103 under flera år från 1975.