Hej på er!
I samband med att jag försökt nysta i var, när och hur som stridsvagn m/37 faktiskt började avyttras från garageområdet på I 18, (t.ex. Arsenalens mil.reg.nr 136 som tidigare stod i Axvall skänktes ursprungligen till armémuseum våren 1958) har det slagit mig att pansarbil Lynx är en annan vagn som bara gick upp i rök.
13 st pb m/39 såldes till Dominikanska Republiken genom vapenhandlaren Wallenberg ca 1956, de andra två såldes till en skrothandlare Sandström i Nässjö och torde ha gått hädan där. Men var tog alla 30 pansarbil m/40 vägen? Finns det något som helst spår eller ledtrådar till deras slutliga öden?
Det är ändå TRETTIO stycken det handlar om i ett land som inte drabbats av krig på väldigt länge...
/ Thorleif
Pb m/40 "Lynx" slutliga öden?
-
- Medlem
- Inlägg: 635
- Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09
Re: Pb m/40 "Lynx" slutliga öden?
Intressant tråd och det skall bli spännande om någon kan komma upp med några svar.
Några Pbil m/40 skall enligt rykten ha tillhört polisen under en period, men ingen jag pratat med har kunnat hitta några konkreta bevis för detta.
Att det fanns några Terrängbil m/42 (SKP) hos polisen, det vet både vi och polisen, men bevis för Pbil m/40 har inte gått att hitta.
Det skall ha stått ett par stycken Pbil m/40 kanske fler i ett underjordiskt garage i Stockholm någon gång på 60 eller 70-talet. Jag har pratat med minst en som själv var där och såg dem, men jag kan inte svära på att det inte var KP-bilar han såg.
Så var finns bevisen?
Kom på en sak till, varför användes inte tornen till exempelvis flygbaser? beväpningen hade väl varit helt ok för detta.
Några Pbil m/40 skall enligt rykten ha tillhört polisen under en period, men ingen jag pratat med har kunnat hitta några konkreta bevis för detta.
Att det fanns några Terrängbil m/42 (SKP) hos polisen, det vet både vi och polisen, men bevis för Pbil m/40 har inte gått att hitta.
Det skall ha stått ett par stycken Pbil m/40 kanske fler i ett underjordiskt garage i Stockholm någon gång på 60 eller 70-talet. Jag har pratat med minst en som själv var där och såg dem, men jag kan inte svära på att det inte var KP-bilar han såg.
Så var finns bevisen?
Kom på en sak till, varför användes inte tornen till exempelvis flygbaser? beväpningen hade väl varit helt ok för detta.
Re: Pb m/40 "Lynx" slutliga öden?
Håller på att gräva i detta, men pb m/40 slutliga öden är ännu höljt i totalt mörker...
Re: Pb m/40 "Lynx" slutliga öden?
Jag frågade en bekant som är polis och som hållit på med fordonen på Polistekniska museet i många år. Han kände endast till KP-bil.
/Maus
/Maus
Re: Pb m/40 "Lynx" slutliga öden?
Kände din kompanjon till något mer om KP-bilar inom polisen. Var? När? Hur?
Mvh,
Thorleif
Mvh,
Thorleif
Re: Pb m/40 "Lynx" slutliga öden?
Jag träffar honom säkert igen om ett tag. Ska ta upp det då. /M
Re: Pb m/40 "Lynx" slutliga öden?
Själv har jag hört alla möjliga rykten under åren om polisens bepansring men trots detta aldrig fått något något bekräftat.
Det lärt har rört sig om förrådsställda Pbv 302 och Kpbilar men ingen polis eller militär jag har kommit i kontakt med de senaste 20 åren har vetat något om ämnet. Förmodligen är det bara rykten.
Pb m/40 är ett helt annat mysterium och som sagt, vart tog de vägen?
Det lärt har rört sig om förrådsställda Pbv 302 och Kpbilar men ingen polis eller militär jag har kommit i kontakt med de senaste 20 åren har vetat något om ämnet. Förmodligen är det bara rykten.
Pb m/40 är ett helt annat mysterium och som sagt, vart tog de vägen?
Re: Pb m/40 "Lynx" slutliga öden?
Många rykten florerar, väldigt lite är känt.
Pbv 302 är inget jag känner till, men något som kommer att kollas upp.
Pb m/39 verkar ha försålts någon gång under 1957. Vi har uppgifter på antal fordon som gick var, men exakt när de kommer till Dominikanska Republiken är inte helt fastställt. Någon arkivtradition har aldrig funnits på ön, så svaren får hämtas från svenska arkiv.
Vad gäller pb m/40 är ännu mera oklart kring var, när och hur - men även denna fråga kommer att klaras ut, är min förhoppning.
De hänger med några år till, av allt att döma.
Alltsammans kommer att förmedlas i tidningen PANSAR, någon gång i framtiden. En tidning som verkligen fått ett lyft de senaste åren...
Pbv 302 är inget jag känner till, men något som kommer att kollas upp.
Pb m/39 verkar ha försålts någon gång under 1957. Vi har uppgifter på antal fordon som gick var, men exakt när de kommer till Dominikanska Republiken är inte helt fastställt. Någon arkivtradition har aldrig funnits på ön, så svaren får hämtas från svenska arkiv.
Vad gäller pb m/40 är ännu mera oklart kring var, när och hur - men även denna fråga kommer att klaras ut, är min förhoppning.
De hänger med några år till, av allt att döma.
Alltsammans kommer att förmedlas i tidningen PANSAR, någon gång i framtiden. En tidning som verkligen fått ett lyft de senaste åren...